Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dopravní kamery jsou kontraproduktivní, počty nehod zvyšují
10.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Výzkum počtů nehod na 90 křižovatkách v Chicagu říká, že bez kamer sledujících jízdu na červenou by nehod nebylo více.
Kamery sledující průjezdy křižovatkou na červenou mohou být méně přínosné, než někteří tvrdí. Uvádí to výzkum Dopravním institutem Texas A&M, který se zaměřil na 90 kamerami osazených křižovatek v americkém Chicagu. Právě tady byly tyto automatické kamery předmětem značných kontroverzí, zejména ve spojení s porušováním zákonných časových limitů pro oranžové světlo na semaforu a s korupcí.
Chicago je městem, které z celých Spojených států provozuje největší síť kamer hlídajících průjezdy na červenou; konkrétně je tu zhruba 350 takto vybavených křižovatek, ale jen ze zmíněných 90 byla k dispozici veškerá data. Předmětem ověřování bylo tvrzení úřadů, že se počet nehod po instalaci kamer snížil až o 47 %.
Všech nehod na křižovatkách hlídaných kamerami se za zkoumaných 12 měsíců s kamerami v činnosti stalo 1 064, tedy o zhruba 5 % více, než kdyby žádné kamery nebyly. Tento výsledek údajně může mít statistickou odchylku až 4 %, i po jejím odečtení však je vidět nárůst, třebaže jen velmi malý.
Podle studie se po instalaci kamer snížil počet bočních nárazů v křižovatce o 15 %, ale zároveň vzrostl počet nárazů do zastavených automobilů zezadu, a to o 22 %. Podobné výsledky ukázaly také studie z kanadského Québecu a starší výzkum, kombinující křižovatky z různých oblastí. Studie to údajně přímo nezmiňují, ale tato změna je podle některých dána tím, že řidiči prudce brzdí ve chvíli, kdy si uvědomí, že jsou v zóně s automatickým sledováním průjezdů na červenou.
Zmíněné kontroverze se vztahovaly k tomu, že tyto automatické kamerové systémy pro Chicago instalovala a spravovala soukromá firma RedFlex - situace nikoliv nepodobná firmě Czech Radar v našich luzích a hájích. Její bývalá generální ředitelka Karen Finley čelila obvinění z toho, že podplatila dva úředníky města, aby její firmě zakázku na kamery v hodnotě asi 124 milionů dolarů (téměř 2,9 miliardy korun) přiklepli.
Nesprávnou funkci těchto kamer naopak odhalil list Chicago Tribune, který zjistil, že zatímco federální standard pro trvání oranžového světla při přechodu ze zelené na červenou je tři vteřiny, některé semafory byly nastaveny na časy o zlomky vteřiny kratší. Řidiči, které tyto kamery přistihly právě v oněch zlomcích sekundy, tedy byli pokutování neoprávněně. Město tak údajně nepoctivě získalo 7,7 milionu dolarů (178,7 milionu korun).
Nepravosti v automatických radarových a kamerových systémech však nebyly až tak předmětem zkoumání, důležitější byly ty dopravní nehody. „Někteří říkají, že je lepší snižovat počty boční srážek, protože bývají vážnější. Jiní říkají, že je potřeba snižovat počty všech nehod, ne jen určitého typu,” uvádí dr. Dominique Lord, autor studie. „Je to fér? To není otázka pro mě. Vím, že je to velmi politická záležitost. Toho se neúčastním, sleduji data,” dodal.
Výsledky této studie i zmíněné kontroverze s korupcí a podvody ze strany města patří k hlavním důvodům, proč se zesilují hlasy volající po důkladné revizi celého kamerového systému hlídajícího průjezdy na červenou v Chicagu. Někteří dokonce mají za to, že by měla být pozastavena činnost systému, dokud nebude tato revize a případné přehodnocení dokončeny.
S těmito hlasy lze jen souhlasit - stává-li se po spuštění kamerového systému více nehod, než by se stávalo, kdyby žádné kamery v činnosti nebyly, je tento systém kontraproduktivní. Ostatně, i kdyby nedošlo k žádné změně v počtu nehod, investice do systému by nebyla ospravedlnitelná. A v neposlední řadě také není přípustné, aby město podvodem s časy oranžových světel tahalo z řidičů peníze na pokutách. Tyto přestupky by se totiž nestaly, kdyby město dodržovalo zákon.


Kamery hlídající jízdu na červenou jsou podle nového výzkumu kontraproduktivní (ilustrační foto)
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Lídry jsou Bulega, Manzi a Neila 10:36
- Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie včera 08:00
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho 29.4.2025
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey 29.4.2025
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
Nejnovější články
Volvo v problémech oznámilo, že bude propouštět, musí ušetřit nejmíň 41 miliard Kč
před 2 hodinamiŠéf Toyoty zaujal další rezolutní postoj k elektrickým autům, odpískal plány na sportovní modely s tímto pohonem
před 4 hodinamiNový Mercedes CLA působí v základu až ostudně lacině, i když stojí o statisíce víc. Uvnitř přišel o třetinu displejů
před 5 hodinamiVW poznává „kouzlo” prodeje elektromobilů. Čím víc jich prodá, tím víc prodělá, sám to přiznává
před 7 hodinamiDacia stoupá stále výš. Jedno nové auto dnes v Rumunsku vyrobí každých 55 sekund, dosáhla historického milníku
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva