Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Dopravní kamery jsou kontraproduktivní, počty nehod zvyšují
10.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Výzkum počtů nehod na 90 křižovatkách v Chicagu říká, že bez kamer sledujících jízdu na červenou by nehod nebylo více.
Kamery sledující průjezdy křižovatkou na červenou mohou být méně přínosné, než někteří tvrdí. Uvádí to výzkum Dopravním institutem Texas A&M, který se zaměřil na 90 kamerami osazených křižovatek v americkém Chicagu. Právě tady byly tyto automatické kamery předmětem značných kontroverzí, zejména ve spojení s porušováním zákonných časových limitů pro oranžové světlo na semaforu a s korupcí.
Chicago je městem, které z celých Spojených států provozuje největší síť kamer hlídajících průjezdy na červenou; konkrétně je tu zhruba 350 takto vybavených křižovatek, ale jen ze zmíněných 90 byla k dispozici veškerá data. Předmětem ověřování bylo tvrzení úřadů, že se počet nehod po instalaci kamer snížil až o 47 %.
Všech nehod na křižovatkách hlídaných kamerami se za zkoumaných 12 měsíců s kamerami v činnosti stalo 1 064, tedy o zhruba 5 % více, než kdyby žádné kamery nebyly. Tento výsledek údajně může mít statistickou odchylku až 4 %, i po jejím odečtení však je vidět nárůst, třebaže jen velmi malý.
Podle studie se po instalaci kamer snížil počet bočních nárazů v křižovatce o 15 %, ale zároveň vzrostl počet nárazů do zastavených automobilů zezadu, a to o 22 %. Podobné výsledky ukázaly také studie z kanadského Québecu a starší výzkum, kombinující křižovatky z různých oblastí. Studie to údajně přímo nezmiňují, ale tato změna je podle některých dána tím, že řidiči prudce brzdí ve chvíli, kdy si uvědomí, že jsou v zóně s automatickým sledováním průjezdů na červenou.
Zmíněné kontroverze se vztahovaly k tomu, že tyto automatické kamerové systémy pro Chicago instalovala a spravovala soukromá firma RedFlex - situace nikoliv nepodobná firmě Czech Radar v našich luzích a hájích. Její bývalá generální ředitelka Karen Finley čelila obvinění z toho, že podplatila dva úředníky města, aby její firmě zakázku na kamery v hodnotě asi 124 milionů dolarů (téměř 2,9 miliardy korun) přiklepli.
Nesprávnou funkci těchto kamer naopak odhalil list Chicago Tribune, který zjistil, že zatímco federální standard pro trvání oranžového světla při přechodu ze zelené na červenou je tři vteřiny, některé semafory byly nastaveny na časy o zlomky vteřiny kratší. Řidiči, které tyto kamery přistihly právě v oněch zlomcích sekundy, tedy byli pokutování neoprávněně. Město tak údajně nepoctivě získalo 7,7 milionu dolarů (178,7 milionu korun).
Nepravosti v automatických radarových a kamerových systémech však nebyly až tak předmětem zkoumání, důležitější byly ty dopravní nehody. „Někteří říkají, že je lepší snižovat počty boční srážek, protože bývají vážnější. Jiní říkají, že je potřeba snižovat počty všech nehod, ne jen určitého typu,” uvádí dr. Dominique Lord, autor studie. „Je to fér? To není otázka pro mě. Vím, že je to velmi politická záležitost. Toho se neúčastním, sleduji data,” dodal.
Výsledky této studie i zmíněné kontroverze s korupcí a podvody ze strany města patří k hlavním důvodům, proč se zesilují hlasy volající po důkladné revizi celého kamerového systému hlídajícího průjezdy na červenou v Chicagu. Někteří dokonce mají za to, že by měla být pozastavena činnost systému, dokud nebude tato revize a případné přehodnocení dokončeny.
S těmito hlasy lze jen souhlasit - stává-li se po spuštění kamerového systému více nehod, než by se stávalo, kdyby žádné kamery v činnosti nebyly, je tento systém kontraproduktivní. Ostatně, i kdyby nedošlo k žádné změně v počtu nehod, investice do systému by nebyla ospravedlnitelná. A v neposlední řadě také není přípustné, aby město podvodem s časy oranžových světel tahalo z řidičů peníze na pokutách. Tyto přestupky by se totiž nestaly, kdyby město dodržovalo zákon.


Kamery hlídající jízdu na červenou jsou podle nového výzkumu kontraproduktivní (ilustrační foto)
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před hodinou
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
