Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Downsizing a start-stopy jsou k ničemu, skutečná spotřeba aut zůstává léta stejná
13.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Na papíře se nová auta stala v posledních letech citelně úspornějšími, reálně se ale nezměnilo vůbec nic. Je to jen hra pro testy, říká studie EA.
Není překvapením, když řekneme, že skutečná spotřeba aut při jízdě na silnici se od té normované podstatně liší. Automobilky si toho jsou vědomy a některé zveřejňují kromě dat získaných měřením dle aktuálně platné normy také reálnou spotřebu svých aut, měřenou v provozu speciálním zařízením, připevněným na zádi auta. A pochopitelně dochází v obou případech k odlišným výsledkům.
Bylo tomu tak vždy a vždy tomu tak bude. Jakýkoli měřící cyklus nutně reflektuje jen jeden způsob jízdy, který může a nemusí být opakovatelný ve skutečném světě. Problém je jinde. Že se vzdálenost mezi těmito dvěma světy zvětšuje - tedy že v jednom se zjištěné údaje mění rychleji než v tom druhém.
I toto už naznačila dřívější zjištění, teď to tu máme v o poznání sofistikovanější podobě. Studie britské firmy Emissions Analytics srovnávající výsledky svých měření z reálného provozu v letech 2013 a 2017 konstatuje, že zatímco normovaná spotřeba klesá, ta skutečná zůstává stále stejná. A to navzdory zavádění technologií k úspoře paliva, jako start-stop, přeplňování, lehké materiály nebo ekologické režimy jízdy. Tyto technologie zkrátka fungují především v laboratoři, ne ve skutečném světě.
Výzkumníci měřili emise oxidu uhelnatého a uhličitého a také oxidu dusnatého a dusičitého. Měření probíhalo na 142 km dlouhém okruhu na dálnicích i okreskách v jižní Kalifornii a motory byly rozděleny do třech kategorií - do dvou litrů objemu, 2-3 litry objemu a nad 3 litry objemu. Celkové výsledky jsou jednoznačné - nezměnilo se vůbec nic. V některých dílčích kategoriích ale k posunům došlo.
Ve třídě do dvou litrů objemu nebyla zjištěna žádná změna průměrné spotřeby. Jinými slovy, změny objemů motoru typu z 1,6 na 1,2 nebo z 1,2 na 1,0 nepřináší ve skutečném světě žádný hmatatelný efekt, podobně jako pokusy na ně roubovat start-stopy a podobné záležitosti. V kategorii od 2 do 3 litrů objemu se průměrná spotřeba o 8 % snížila. A v kategorii nad 3 litry objemu se spotřeba dokonce o 8 % zvýšila. To naznačuje, že drastické downsizingy typu třílitrové šestiválce měněné za o mnoho menší dvoulitrová turba se čtyřmi válci i nějaký reálný přínos mají. Naopak pokusy aplikovat výše zmíněná opatření na velké motory nemá žádný reálný pozitivní přínos.
Souviset s tím bude další zjištění - fakt, že motory s turbodmychadly vykazují větší odchylky mezi výsledky laboratorními a reálnými. Máte-li lehkou nohu, jako „mají” testy normované spotřeby, můžete jezdit opravdu úsporněji. Ale když turba byť jen občas skutečně využíváte, spotřeba povážlivě roste. A skuteční lidé je využívají.
Nick Molden, zakladatel a ředitel Emissions Analytics, říká, že downsizing funguje jen do určité míry: „Pokud překročíte určitý práh, zjistíte pak při měření v reálném provozu, že skutečná spotřeba vzrostla.” Tento práh je podle něj 2 litry objemu, tj. zmenšování objemu motoru na dva litry ještě funguje, pokud ale jdete níže, odchylky mezi oficiálními čísly dle americké EPA a skutečnou spotřebou rostou. A prakticky téhož jsme svědky i v Evropě.
Co tedy skutečně funguje ke snížení spotřeby? Podle Moldena to jsou hybridy. Nikoliv plug-in hybridy a elektromobily s bateriemi, kterým se v poslední době dostává zvýšené publicity, ale „obyčejné” hybridy, které nelze nabíjet ze zásuvky, ale můžete kousek jet čistě na elektřinu. Přinášejí citelná snížení spotřeby emisí CO2 i oxidů dusíku a tedy i jejich spotřeba je podle Moldena dobrá.
Navíc jsou na výrobu a tedy i na pořízení levnější než plug-in hybridy a elektromobily. V neposlední řadě, protože do nich normálně tankujete benzín, ve výjimečných případech i naftu, neexistuje nic jako range anxiety, tedy úzkost z toho, že nedojedete do cíle. Přinejhorším si můžete benzín vzít do kanystru, s elektřinou to udělat nejde.
Fungují prý také vícestupňové převodovky, odlehčování aut a správná volba pneumatik - tedy nikoliv tenkých slupek na gigantických discích, mimo jiné. „Existuje spousta funkčních technologií, skutečně se dá šetřit palivo. Lidé se však o nich musí dozvědět, aby si mohli správně vybrat,” uzavírá Molden s tím, že automobilky tyto řešení nepreferují. Preferují ta, která fungují v laboratořích. A podle toho vypadá realita...
Takto měří spotřebu Britové z Emission Analytics, používají běžná auta ve skutečném provozu - jako my. Detailní výsledky jejich studie budou zveřejněny v říjnu
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
včera - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Poslední nové auto s továrním CD přehrávačem zmizelo z nabídky, pro kdysi převratný nosič je to konec jeho éry
před hodinou - Lada představila svůj nový elektromobil, snad jako jediná u něj použila hned dvojici baterií
před 2 hodinami - Za kdysi obyčejné auto za 660 tisíc Kč lidé už po 16 letech ochotně dávají přes 2 miliony. A ani to nestačí, aby ho majitel pustil
před 4 hodinami - Mercedes chystá nástupce propadáku, který si nekoupilo ani 100 lidí, z fiaska se zjevně vůbec nepoučil
před 5 hodinami - Už i Toyota zrušila svou otevřenou podporu LGBTQ a DEI, konečně začala vnímat realitu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 10.06. 14:20 - pavproch
- Cyklistické vlákno 10.06. 14:06 - pavproch
- Rychlodotazy 10.06. 08:27 - honziss
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.05. 20:22 - řidičBOB
- Kdo má přednost? 10.05. 15:43 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.05. 14:01 - rhinos
- Politický koutek 10.05. 06:28 - HondaMan
- Pneu koutek 10.04. 19:48 - abgx1