Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Elektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
17.8.2025 | Petr Prokopec
Už tak bylo vždy těžké dojít racionální úvahou k preferování takového auta, paleta naservírovaných umělých výhod ale dokázala některé přece jen zlákat. Těch teď ubývá, po dotacích formou daňového kreditu je teď v USA konec i s používáním „rychlých pruhů”, kupodivu na federální úrovni.
Jízdní pruhy vyhrazené autobusům či jiným formám hromadné přepravy již nejsou výjimkou ani v Česku. Ve Spojených státech se jim říká HOV Lane (High-Occupancy Vehicle Lane), tedy jízdní pruh vyhrazený vozům s vyšším počtem cestujících. První takový byl představen v roce 1969, přičemž využívat jej skutečně mohly pouze autobusy. O čtyři léta později však došlo na úpravu legislativy a pruh se otevřel i těm autům, ve kterých cestovali minimálně čtyři lidé. Postupem času se tento požadavek snížil na dva, v některých státech na tři.
V posledních letech ale byly HOV pruhy využívány i jako prostředek k podpoře rozšíření elektromobilů - pro něco takového se dá zneužít úplně všechno. Pokud jste tedy zvolili vůz s bateriovým pohonem, bylo rázem jedno, zda v něm sedíte sami - vyhrazený jízdní pruh jste mohli využít tak jako tak. A protože dopravní zácpy jsou obvykle v těch běžných, ovšem nikoli v těchto, šlo o jisté lákadlo. Zvláště pak v Kalifornii, kde stání v koloně je běžným denním zvykem. A protože tento stát přišel ještě s dalšími zvýhodněními elektromobility, nepřekvapivě se stal lídrem v adopci bateriových aut.
Od konce letošního ledna je ovšem v čele USA znovu Donald Trump, který již během předvolebního boje zmiňoval, že trh narovná. A nezůstal pouze u řečí, načež k 30. září letošního roku končí federální dotace, s jejichž pomocí je možné pořizovací cenu nového elektromobilu snížit až o nějakých 157 tisíc korun. Ke stejnému datu pak končí i právo elektromobilů vjet do HOV pruhu bez splnění stejných podmínek, jaké musí dodržet ostatní motoristé. I na bateriový pohon se tak bude vztahovat nutnost alespoň dvou osob ve voze, jak shrnují kolegové z Carscoops.
Jen v Kalifornii by se nové nařízení mělo dotknout 519 tisíc lidí, konec zvýhodnění ovšem logicky přesáhne i hranice tohoto státu, neboť právo států takové využití určovat lze kupodivu omezit na federální úrovni. Poznalo to i Sacramento, které se pokusilo program prodloužit alespoň do 1. ledna 2027, což svým podpisem stvrdil i kalifornský guvernér Gavin Newsom. Nicméně právě kvůli tomu, že pravidla týkající se vyhrazených jízdních pruhů spadají pod federální vládu, ani tato výjimka neprošla.
„Pozastavení tohoto programu znamená, že od 1. října 2025 přestanou platit nálepky CAV (Clean Air Vehicle) v Kalifornii i kdekoli ve zbytku USA. Pokud tedy jakýkoli vůz bude chtít využít HOV pruh, bude muset plnit příslušná pravidla a zaplatit požadovaný poplatek, jinak jeho řidič riskuje pokutu,“ uvedl ke změně pravidel úřad pro motorová vozidla. Zastánci elektromobility to pochopitelně berou jako kudlu do zad, přestože tak jako u zmiňovaných dotací dochází jen na narovnání podmínek, nic víc. Tady se jen kudly vytahují ze zad všech, kteří s umělými výhodami nemohli počítat.



Tesla nadále ovládá většinu trhu s elektromobily, koncem zvýhodnění týkajícího se jízdních pruhů tak budou postiženi hlavně majitelé jejích aut. Foto: Tesla
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
před 2 hodinami
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
před 3 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
před 5 hodinami
Sen o návratu levných aut s normálními motory žije dál, i u nás nabízené modely se někde dostaly zpátky pod 300 tisíc
před 6 hodinami
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
