Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Elektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
před 2 hodinami | Petr Prokopec
Už tak bylo vždy těžké dojít racionální úvahou k preferování takového auta, paleta naservírovaných umělých výhod ale dokázala některé přece jen zlákat. Těch teď ubývá, po dotacích formou daňového kreditu je teď v USA konec i s používáním „rychlých pruhů”, kupodivu na federální úrovni.
Jízdní pruhy vyhrazené autobusům či jiným formám hromadné přepravy již nejsou výjimkou ani v Česku. Ve Spojených státech se jim říká HOV Lane (High-Occupancy Vehicle Lane), tedy jízdní pruh vyhrazený vozům s vyšším počtem cestujících. První takový byl představen v roce 1969, přičemž využívat jej skutečně mohly pouze autobusy. O čtyři léta později však došlo na úpravu legislativy a pruh se otevřel i těm autům, ve kterých cestovali minimálně čtyři lidé. Postupem času se tento požadavek snížil na dva, v některých státech na tři.
V posledních letech ale byly HOV pruhy využívány i jako prostředek k podpoře rozšíření elektromobilů - pro něco takového se dá zneužít úplně všechno. Pokud jste tedy zvolili vůz s bateriovým pohonem, bylo rázem jedno, zda v něm sedíte sami - vyhrazený jízdní pruh jste mohli využít tak jako tak. A protože dopravní zácpy jsou obvykle v těch běžných, ovšem nikoli v těchto, šlo o jisté lákadlo. Zvláště pak v Kalifornii, kde stání v koloně je běžným denním zvykem. A protože tento stát přišel ještě s dalšími zvýhodněními elektromobility, nepřekvapivě se stal lídrem v adopci bateriových aut.
Od konce letošního ledna je ovšem v čele USA znovu Donald Trump, který již během předvolebního boje zmiňoval, že trh narovná. A nezůstal pouze u řečí, načež k 30. září letošního roku končí federální dotace, s jejichž pomocí je možné pořizovací cenu nového elektromobilu snížit až o nějakých 157 tisíc korun. Ke stejnému datu pak končí i právo elektromobilů vjet do HOV pruhu bez splnění stejných podmínek, jaké musí dodržet ostatní motoristé. I na bateriový pohon se tak bude vztahovat nutnost alespoň dvou osob ve voze, jak shrnují kolegové z Carscoops.
Jen v Kalifornii by se nové nařízení mělo dotknout 519 tisíc lidí, konec zvýhodnění ovšem logicky přesáhne i hranice tohoto státu, neboť právo států takové využití určovat lze kupodivu omezit na federální úrovni. Poznalo to i Sacramento, které se pokusilo program prodloužit alespoň do 1. ledna 2027, což svým podpisem stvrdil i kalifornský guvernér Gavin Newsom. Nicméně právě kvůli tomu, že pravidla týkající se vyhrazených jízdních pruhů spadají pod federální vládu, ani tato výjimka neprošla.
„Pozastavení tohoto programu znamená, že od 1. října 2025 přestanou platit nálepky CAV (Clean Air Vehicle) v Kalifornii i kdekoli ve zbytku USA. Pokud tedy jakýkoli vůz bude chtít využít HOV pruh, bude muset plnit příslušná pravidla a zaplatit požadovaný poplatek, jinak jeho řidič riskuje pokutu,“ uvedl ke změně pravidel úřad pro motorová vozidla. Zastánci elektromobility to pochopitelně berou jako kudlu do zad, přestože tak jako u zmiňovaných dotací dochází jen na narovnání podmínek, nic víc. Tady se jen kudly vytahují ze zad všech, kteří s umělými výhodami nemohli počítat.



Tesla nadále ovládá většinu trhu s elektromobily, koncem zvýhodnění týkajícího se jízdních pruhů tak budou postiženi hlavně majitelé jejích aut. Foto: Tesla
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
před 4 hodinamiFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Suverénní vítězství Marca Marqueze ve Sprintu včera 15:24
- PP získal Gonzalez, 18. Salač včera 14:25
- Moto3: PP si vyjel Perrone včera 14:24
- Místo Salače zřejmě Deniz Öncü včera 11:34
- Pole Position si vyjel Bezzecchi, M. Marquez crash včera 09:00
Nejčtenější články
Prodeje elektromobilů v USA náhle nabraly směr, který vyděsil automobilky. A to má to nejhorší teprve přijít
17.7.2025Lamborghini připouští, že z Temeraria vykopne nesmyslný hybrid i v sériové verzi, přesto říká, že spalovací motory už se na silnice nehodí
17.7.2025Mechanik zbavil výfuky VW s motorem W12 veškerého tlumení. Auto zní tak dobře, že si tuhle legendární „kasičku” možná i risknete koupit
17.7.2025Britové znovu zavádí dotace na elektrická auta. Nic neříká víc o tom, jak nekonkurenceschopným řešením jsou
17.7.2025Sázka na špatného koně dohnala i Volvo. Odepsalo 25 miliard, zisky klesly o 64 procent, některé modely mu nikdy nic nevydělají
17.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva