Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Elektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
14.5.2025 | Petr Prokopec
Leckdo je ochoten si za něco „zeleného”, byť klidně jen domněle, připlatit. Tady je ale řeč o takových penězích, že se provoz těchto aut v rámci flotil carsharingových firem stává ekonomicky neúnosným. A jejich podíl na celkovém počtu provozovaných aut tak klesá.
Sdílení aut není neznámé ani Česku, ve větší míře se ale uchytilo za hranicemi. Třeba ve Velké Británii je takových organizací, často líbivě titulovaných jako automobilové kluby, zhruba pět a půl tisíc, aktivní jsou pak nejvíc v Londýně. A vzhledem k tomu, že se oháněly tím, že jejich existence povede k účinnějšímu boji s klimatickými změnami, měl jejich vozové parky měly tvořit především elektromobily. Jak ale nyní informuje Auto Express, zastoupení elektrických aut v těch flotilách začalo klesat.
Odvolává se na data národní organizace pro sdílenou dopravu CoMoUK, podle níž se v ambiciózních elektrických plánech se objevily trhliny. Podíl elektromobilů na flotilách sdílených vozů loni klesl na 30 procent z předloňských 35 procent. Něco takového se stalo poprvé, což CoMoOK vnímá jako tragédii: „Automobilové kluby stály v čele přesunu na elektromobily, neboť u soukromníků je jejich podíl jen čtyřprocentní. Je zde ale riziko, že tento pokrok bude ztracen.“ Další vývoj stejným směrem se ale zdá být nevyhnutelný.
Ačkoli elektromobily požívají nespočet daňových a dalších výhod ve srovnání se spalovacími vozy (která naopak byly a jsou zatěžovány sankcemi - situace je podobná jako v EU), jejich provoz je nesrovnatelně dražší než v případě spalovacích alternativ. CoMoUK ve svých kalkulacích zmiňuje částku 6 276 liber, tedy 185 tisíc korun, coby rozdíl v ročních provozních nákladech. To je ohromná suma, a tak je jen logické, že dochází ke zkraje popsanému.
Richard Falconer stojící za carsharingovou firmou Co Wheels k věci říká, že by rád používal víc elektrických modelů, ale za současných podmínek je to prostě nereálné. Znovu se tak potvrzuje, o kolik dražším - nikoli levnějším - špásem elektrická auta jsou. A to musíme zopakovat, že jsou dotovaná od sklepa na půdu, panovat na trhu přirozený stav věcí, prakticky si neškrtnou.
Potvrzuje to také fakt, že přirozený zájem o elektromobilitu je velmi nízký. Poměrně razantní růst prodejů pak byl a je dán hlavně všemožnými zvýhodněnými, která hnala dolů ceny jak koupě, tak provozu. Jenže ani to při současných cenách elektřiny, pojištění a dalších klíčových vstupů nestačí k tomu, aby byl provoz elektrických aut v jakémkoli nákladově konkurenčním prostředí ekonomicky udržitelný.






Auta jako Škoda Elroq jsou carsharingovými firmami často preferována kvůli relativně nízké pořizovací ceně a příslibu nižších provozních nákladů. Realita je zjevně opačná, ve Velké Británii je jejich provoz dramaticky dražší než v případě spalovacích aut. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 6 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 7 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
před 9 hodinami
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
před 10 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
