ESP je nyní povinné pro všechna auta v EU, jásat nad tím nelze

(+ video) EU završila další fázi vytrvalého svazování rukou výrobců aut i zákazníků. ESP teď musí být standardně ve všech nových vozech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

ESP je nyní povinné pro všechna auta v EU, jásat nad tím nelze

3.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

ESP je nyní povinné pro všechna auta v EU, jásat nad tím nelze

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) EU završila další fázi vytrvalého svazování rukou výrobců aut i zákazníků. ESP teď musí být standardně ve všech nových vozech.

V letošním roce bylo zatím 84 procent všech nových prodaných aut v Evropě vybaveno elektronickým systémem ESP (Electronic Stability Program). Jak asi víte, z velké části se na tak horentním počtu podílí nařízení Evropské komise platné od listopadu 2011, podle něhož musí mít každý nově homologovaný automobil tuto pomůcku instalovanou povinně. Vozy homologované před tímto datem ESP dále mít nemusely, avšak už tehdy se hovořilo, že jednou bude tato povinnost platná bez výjimky. Tento moment nastal, cCo to pro nás znamená?

Nové pravidlo platí v současné době pro osobní automobily a lehká užitková vozidla s hmotností do 3,5 tuny, s výhledem pro příští rok, kdy se očekává rozšíření této povinnosti na všechny typy vozidel. V jistém smyslu jde o přínosnou věc, zejména optikou statistik EU, podle nichž tato technologie od doby svého zrodu zabránila už 190 tisícům nehod a zachránila tak na evropských silnicích více než šest tisíc lidských životů.

Jak se dá něco takového spočítat, netušíme, jistý pozitivní přínos ale nerozporujeme - systém dokáže účinně korigovat drobné chyby méně zdatných řidičů anebo pomoci s řešením nenadálé krizové situace, které můžou ve slabší chvilce velmi nepříjemně překvapit i zkušenějších. Jenomže ani tato mince nemá jednu stranu.

Na té druhé je mezi řádky napsáno, že každá další podobná regulace komplikuje život výrobcům, potažmo zákazníkům a ani pro bezpečnost provozu neznamená jen pozitiva. Nové auto by teoreticky mohlo stát 100 tisíc korun, pokud by v něm ovšem nemuselo být ABS, „asistent” nabádající k zařazení toho či onoho rychlostního stupně, systém start-stop, kapota, která nezlomí nohy a tisíc dalších řešení, které přímo či nepřímo diktují evropské předpisy. Takto si zkrátka musíte připlatit platit, ať už je chcete, nebo ne. Platíte za ně i tehdy, kdy pro ně nemáte žádné využití, nebo vám dokonce znepříjemňují jízdu - preference zákazníků jsou pestré a nikdo nedokáže od zeleného stolu říci, že tu či onu věc využije sto procent zákazníků. O jejich preference se ale nikdo dávno nezajímá, rozhoduje vyšší zájem, ten evropský.

Přesně k takové skupince systémů patří i ESP. Je to v našich očích jen další věc zdražující i auta, u kterých těžko kdy vůbec přijde ke slovu (městské vozy) či, kde o něj stejně nikdo nestojí (auta jako typu Morgan, Ultima, Kaipan, Ariel či Catherham). Paušální povinnost bez výjimek nikdy není dobrým řešením a není jím ani povinné ESP - to nejlepší si pro sebe a své potřeby vždy vybere zákazník, ne evropský úředník.

Navíc je tu i zmíněný bezpečnostní aspekt, který též není bez poskvrny. Můžeme znovu přemítat nad tím, jak moc jsou přínosné věci, které dopřávají mnohdy jen falešný pocit bezpečí a omezují odpovědnost řidiče. Už při zavedení povinného ABS se někteří ozývali s tím, že „slepá víra v lépe brzdící auto” a s ohledem na ní pozměněné chování řidičů přináší více nehod než faktické a nesporně pozitivní zachování ovladatelnosti vozu při panickém brzdění.

Ač to bude někomu připadat zvláštní, tak fyzika pořád platí i pro německá auta, stříbrné služební Octavie, vozy půjčené od rodičů a překvapivě také pro policejní Passaty. A pokud někdo vytrvale ignoruje blikání kontrolky ESP, koleduje si akorát o to, že se i se zapnutou stabilizací příště podívá do příkopu nebo mezi světla jiného auta ve výrazně vyšší rychlosti, než kdyby stabilizaci neměl. Jako dobrý sluha se ESP brát dá, pán je to ale špatný.

Pokud na tuto věc máte jakýkoliv názor, můžeme vás odkázat do už dříve rozjeté diskuze na našem fóru, kde lze o povinnosti o ESP diskutovat skoro donekonečna a vyhledat si zpětně vše, co už bylo v této souvislosti zmíněno v minulosti...


ESP je nyní povinné pro všechna auta v EU, jásat nad tím nelze - 1 - ESP povinne 01ESP je nyní povinné pro všechna auta v EU, jásat nad tím nelze - 2 - ESP povinne 07
První stabilizační program uvedl na trh Mercedes ve spolupráci s firmou Bosch, vzápětí ho následovalo mnichovské BMW, které jako jedno z mála stále umožňuje jeho plnou deaktivaci. Systém funguje tak, že pomocí senzorů porovnává ESP 25krát za sekundu, zda vozidlo jede ve směru pohybů volantu řidiče a pokud ne, systém vstupí do akce a sníží točivý moment motoru. Pokud ani to k nápravě nestačí, pak zásahem brzd na jednotlivých kolech generuje potřebné síly, které mají vozidlo udržet v řidičem navolené stopě. ESP je součástí povinné výbavy ve Spojených státech a Kanadě od září 2011 pro všechna vozidla s celkovou hmotností až 4,5 tuny, povinné je také v Austrálii a Izraeli. Japonsko, Jižní Korea, Turecko a Rusko mají k jeho povinnému zavedení přistoupit v následujících letech.

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.