Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ESP je nyní povinné pro všechna auta v EU, jásat nad tím nelze
3.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) EU završila další fázi vytrvalého svazování rukou výrobců aut i zákazníků. ESP teď musí být standardně ve všech nových vozech.
V letošním roce bylo zatím 84 procent všech nových prodaných aut v Evropě vybaveno elektronickým systémem ESP (Electronic Stability Program). Jak asi víte, z velké části se na tak horentním počtu podílí nařízení Evropské komise platné od listopadu 2011, podle něhož musí mít každý nově homologovaný automobil tuto pomůcku instalovanou povinně. Vozy homologované před tímto datem ESP dále mít nemusely, avšak už tehdy se hovořilo, že jednou bude tato povinnost platná bez výjimky. Tento moment nastal, cCo to pro nás znamená?
Nové pravidlo platí v současné době pro osobní automobily a lehká užitková vozidla s hmotností do 3,5 tuny, s výhledem pro příští rok, kdy se očekává rozšíření této povinnosti na všechny typy vozidel. V jistém smyslu jde o přínosnou věc, zejména optikou statistik EU, podle nichž tato technologie od doby svého zrodu zabránila už 190 tisícům nehod a zachránila tak na evropských silnicích více než šest tisíc lidských životů.
Jak se dá něco takového spočítat, netušíme, jistý pozitivní přínos ale nerozporujeme - systém dokáže účinně korigovat drobné chyby méně zdatných řidičů anebo pomoci s řešením nenadálé krizové situace, které můžou ve slabší chvilce velmi nepříjemně překvapit i zkušenějších. Jenomže ani tato mince nemá jednu stranu.
Na té druhé je mezi řádky napsáno, že každá další podobná regulace komplikuje život výrobcům, potažmo zákazníkům a ani pro bezpečnost provozu neznamená jen pozitiva. Nové auto by teoreticky mohlo stát 100 tisíc korun, pokud by v něm ovšem nemuselo být ABS, „asistent” nabádající k zařazení toho či onoho rychlostního stupně, systém start-stop, kapota, která nezlomí nohy a tisíc dalších řešení, které přímo či nepřímo diktují evropské předpisy. Takto si zkrátka musíte připlatit platit, ať už je chcete, nebo ne. Platíte za ně i tehdy, kdy pro ně nemáte žádné využití, nebo vám dokonce znepříjemňují jízdu - preference zákazníků jsou pestré a nikdo nedokáže od zeleného stolu říci, že tu či onu věc využije sto procent zákazníků. O jejich preference se ale nikdo dávno nezajímá, rozhoduje vyšší zájem, ten evropský.
Přesně k takové skupince systémů patří i ESP. Je to v našich očích jen další věc zdražující i auta, u kterých těžko kdy vůbec přijde ke slovu (městské vozy) či, kde o něj stejně nikdo nestojí (auta jako typu Morgan, Ultima, Kaipan, Ariel či Catherham). Paušální povinnost bez výjimek nikdy není dobrým řešením a není jím ani povinné ESP - to nejlepší si pro sebe a své potřeby vždy vybere zákazník, ne evropský úředník.
Navíc je tu i zmíněný bezpečnostní aspekt, který též není bez poskvrny. Můžeme znovu přemítat nad tím, jak moc jsou přínosné věci, které dopřávají mnohdy jen falešný pocit bezpečí a omezují odpovědnost řidiče. Už při zavedení povinného ABS se někteří ozývali s tím, že „slepá víra v lépe brzdící auto” a s ohledem na ní pozměněné chování řidičů přináší více nehod než faktické a nesporně pozitivní zachování ovladatelnosti vozu při panickém brzdění.
Ač to bude někomu připadat zvláštní, tak fyzika pořád platí i pro německá auta, stříbrné služební Octavie, vozy půjčené od rodičů a překvapivě také pro policejní Passaty. A pokud někdo vytrvale ignoruje blikání kontrolky ESP, koleduje si akorát o to, že se i se zapnutou stabilizací příště podívá do příkopu nebo mezi světla jiného auta ve výrazně vyšší rychlosti, než kdyby stabilizaci neměl. Jako dobrý sluha se ESP brát dá, pán je to ale špatný.
Pokud na tuto věc máte jakýkoliv názor, můžeme vás odkázat do už dříve rozjeté diskuze na našem fóru, kde lze o povinnosti o ESP diskutovat skoro donekonečna a vyhledat si zpětně vše, co už bylo v této souvislosti zmíněno v minulosti...
První stabilizační program uvedl na trh Mercedes ve spolupráci s firmou Bosch, vzápětí ho následovalo mnichovské BMW, které jako jedno z mála stále umožňuje jeho plnou deaktivaci. Systém funguje tak, že pomocí senzorů porovnává ESP 25krát za sekundu, zda vozidlo jede ve směru pohybů volantu řidiče a pokud ne, systém vstupí do akce a sníží točivý moment motoru. Pokud ani to k nápravě nestačí, pak zásahem brzd na jednotlivých kolech generuje potřebné síly, které mají vozidlo udržet v řidičem navolené stopě. ESP je součástí povinné výbavy ve Spojených státech a Kanadě od září 2011 pro všechna vozidla s celkovou hmotností až 4,5 tuny, povinné je také v Austrálii a Izraeli. Japonsko, Jižní Korea, Turecko a Rusko mají k jeho povinnému zavedení přistoupit v následujících letech.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 8 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
před 2 hodinami - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
před 4 hodinami - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
před 5 hodinami - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 7 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva