Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nehoda policejního VW Passat R36 na videu: tak se pomáhá na D8
24.7.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Získali jsme záznam červnové nehody policejního Passatu. Dosvědčuje, jak nebezpeční policisté při stíhání jiných řidičů dokážou být.
Vždy jsem byl odpůrcem policejních honiček v běžném provozu. Ve filmu jsou možná zábavné, ve skutečnosti už to ale taková legrace není. Jakkoli chápu a ve své podstatě i podporuji snahu policie v provozu najít a následně z něj na dlouho odstranit opravdu nebezpečné řidiče, tuto cestu jakožto řešení absolutně odmítám.
Zbytečné riziko
Důvod je prostý. Pokud někdo říká, že jet na na té či oné silnici rychleji než dovoluje předpis je nebezpečné (a nechme nyní stranou diskusi, zda tomu tak opravdu je), pak tím, že místo jednoho rychle jedoucího řidiče máme na daném místě takové jezdce dva, ke klidu a pohodě provozu rozhodně nepřispějeme. A to tím spíše, pokud policejní vůz jede na tom samém místě, za stejných podmínek bez použití jakékoli výstrahy pro okolí.
Pokud za sebou za stejných podmínek jdou dva vozy podobnou, stejně nepřiměřenou rychlostí, jak je možné řidiče jednoho označovat za konatele dobra toho druhého za ztělesnění zla? Tento „policejní marketing”, mocně podporovaný většinou médií, je přece nekonečně hloupý. Stejné zlo pro mě představují oba řidiči a mnoho na tom ve výsledku nezmění ani to, pokud ten policejní použije maják. Blikající modré světlo fyzikální zákony nemění a co více, může pronásledovaného přimět zrychlit nebo zazmatkovat a způsobit svému okolí ještě více nebezpečí. Policie má situaci co nejrychleji uklidnit, ne přilít oleje do ohně.
Pan Tržil má z Passatů R36 radost, já nikoli
Zaznamenat něčí nevhodné chování je v pořádku, snažit se mu jej prokázat a donutit nést následky také. Ale probůh, jsme na tom opravdu tak špatně, abychom něco podobného dělali prostředky divokého západu? Sám jsem zažil, že policie je schopna během pár minut silnici nebo dálnici bez větších komplikací pro ostatní uzavřít a z provozu si „vytáhnout” toho, na kterého má spadeno. Proč to v tomto případě najednou nejde?
Další věcí je, jak a v jakých vodách policie takové řidiče vůbec loví. Celé nasazení policejních Passatů R36 je dosti tragikomické, když si uvědomíme, že obvykle korzují po pár vesměs bezpečných dálničních úsecích, na kterých se stane jen zlomek dopravních nehod za rok. Stačí si najít ve statistikách, jak nebezpečné jsou dálnice jako takové - oproti jiným typům silnic skoro vůbec. Že by šlo zase hlavně o peníze, neboť nejvyšší povolenou rychlost na dálnici s čistým svědomím překračuje více řidičů než jinde?
Tak dlouho se jezdí s Passatem pro pokuty...
Bylo jasné, že je jen otázkou času, než tyto „hrátky” policii jednou nevyjdou. Dovolím si parafrázovat jedno pěkné české přísloví: tak dlouho se jezdí s Passatem pro pokuty, až se čtyřkolka utrhne. Právě to se stalo policejnímu Passatu R36 registrační značky 5U3 1357 dne 22. června 2011 okolo 17:20 hod. na dálnici D8 u Zlosyně. Za evidentně silného deště vůz prováděl měření rychlosti vozidla, které na dálnici D8 překročilo nejvyšší dovolenou rychlost. V jedné z mírných pravotočivých zatáček ztratil na mokré silnici kontrolu na vozem a havaroval. „Podařilo” se mu nabourat do středových svodidel, ty prorazit a skončit v protisměru. Že se taková událost stala, to bylo jasné hned po poté, ostatně vše se i s fotografiemi následků nehody hned v červnu probíralo na našem fóru. Teprve nyní ale přesně víme, jak k ní došlo a máme k dispozici i videozáznam přímo z havarovaného Passatu.
Z něj je zjevné, že řidič R36 pronásledoval jiné vozidlo i v rychlostech přes 210 km/h, což se s ohledem na množství vody držící se na silnici jeví být značně riskantní. Máme navíc potvrzeno, že době nehody nebylo na R36 užito výstražného světla modré barvy a ani zvukového výstražného znamení. Passat se tedy pohyboval po dálnici vysokou rychlostí za podmínek, za nichž by totéž jednání ze strany jakéhokoli jiného řidiče označila policie za ryzí bláznovství. Když to dělají oni sami, je to akt pomoci a ochrany...
Ke ztrátě kontroly nad vozem došlo v rychlosti okolo 180 km/h a ke středový svodidlům se řítil téměř 170 km/h. Není tedy divu, že je prorazil a skončil na zcela opačné straně dálnice. Nechci demagogicky říkat, že v protějším pruhu mohl také jet autobus plný dětí míříci na prázdninový pobyt u Středozemního moře, naštěstí se nikomu nic nestalo a všechno ostatní je jen teorie. Ale snad nebudu přehánět, když konstatuji, že na takové dálnici lze hovořit o velkém štěstí, pokud celá nehoda skončila jen zničenými svodidly a jedním rozbitým autem.
Obrázek o celé situaci si z přiloženého videa a i výše odkazovaných fotografií na našem fóru udělejte sami. Za sebe říkám: jaký lepší důkaz o tom, že podobné nahánění rychlých řidičů přináší na silnice jen riziko navíc, ještě potřebujeme? Dovolit někomu svévolně ignorovat pravidla silničního provozu, aniž by na to musel své okolí upozorňovat, považuji za zločinné. Policie nemůže zajišťovat bezpečnost silničního provozu tak, že jej sama činí nebezpečným, vymáhat platná pravidla tak, že je sama porušuje.
Znovu tak volám potom, aby byly podobné praktiky okamžitě zakázány a policie využila k dosažení stejných cílů jiných prostředků. Má jich z našich peněz dostatek. Nebo si opravdu musíme počkat na to, až podobná nehoda skončí smrtí jednoho či více lidí, abychom si uvědomili, o jak zbytečné vytváření dalších nebezpečných situací jde?
Video s nehodou Passatu R36 na D8
Všechny zajímavé screenshoty z přiloženého videa
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
5.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024
Nejčtenější články
- Všichni ostatní se otočili k lidem zády, a tak Ford slíznul smetanu. Prodeje Mustangu střílí prudce nahoru
7.9.2024 - Dění v Nizozemsku názorně ukazuje následky roky „násilného” vnucování elektrických aut, pro zbytek EU by to mělo být poučení
7.9.2024 - Proč Polestar jako automobilka totálně selhal a jeho šéf dostal padáka? Jen s „vykradenými” designy Volva nemohl uspět
7.9.2024 - Novinář po testu ostrého elektrického Hyundai říká, že ať už je dobré jakkoli, vystát na něm nelze stále stejnou věc
7.9.2024 - Poslední pětimetrová silniční jachta Mercedesu je dnes jako ojetá překvapivě levným zbožím, i tak vás může zruinovat
7.9.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva