Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
EU se zasadila o další zdražení aut. Málokdo ví, že od příštího roku musí mít všechna přípravu na „alkozámek”
22.11.2023 | Petr Prokopec
Je vážně až bláznivé, kolik nesmyslných povinných prvků v autech si Brusel postupně a někdy i potichu vymínil. Toto nařízení bylo schváleno už v roce 2018 mimo pozornost většiny lidí, auta nám všem zdraží od července 2024.
Že alkohol za volant nepatří, je mimo jakoukoli debatu. A naprostá většina lidí to respektuje, však nehod, kterých se účastní řidiči mající určitou hladinu alkoholu v krvi, není zase tolik - loni šlo u nás podle statistik policie o 1 536 nehod z 98 460 celkově evidovaných karambolů. I tak je to jistě nešvar, proti kterému má smysl bojovat, neboť opilý řidič může být velmi nevyzpytatelný, a tedy o to nebezpečnější. Jenže to samo o sobě neospravedlňuje každou metodu, kterou lze v tomto boji použít.
Při pohledu na cestu, kterou se rozhodla vydat Evropská unie, tlaskat opravdu nejde. Už dávno se ukázalo, že nepovede k ničemu jinému než ke zdražení nových vozů, to ale Bruselu asi stačí. A tak rozhodl, že od 7. července roku 2024 budou muset být všechna nová auta v prodeji vybavena přípravou na instalaci tzv. alkozámku.
Kupodivu nejde o novou směrnici, na její schválení došlo již v roce 2018 a nově homologovaných aut se dotkla už loni. Ta požaduje, aby automobily disponovaly zásuvkou, do které následně bude možné zasunout speciální zařízení odhalující přítomnost alkoholu v dechu. A pokud výsledek bude pozitivní, pak řídicí jednotka neumožní nastartování motoru. To má dle EU vést k vyšší bezpečnosti na silnicích. Čímž Brusel znovu jen dokazuje, jak je mimo realitu a jak jen pracuje na zhoršení života v Evropě.
Nápad s tzv. alkozámky totiž není nový a v některých zemích je už v minulosti nasadili pro řidiče dříve přistižené při řízení pod vlivem. Např. v Nizozemsku se tak stalo už v roce 2011 a hádejte, co se stalo? V roce 2015 byl celý program zrušen jako neefektivní. EU ale zkušeností jiných nedbá a v roce 2018 si vymínila totéž pro všechny členské země.
Problém s nizozemským řešením byl i právního charakteru, nejvyššímu soudu se tehdy nelíbila nepřiměřenost postihu vyžadující mj. instalovat celý systém za 5 000 Eur (cca 123 tisíc Kč) na náklady potrestaného, hlavní potíž ale byla jinde. Systém jednak omezoval i nevinné, neboť alkohol se v dechu řidiče může objevit třeba i po použití ústní vody, především ale řízení podnapilých stejně nezabránil. Systém neví, kdo do alkozámku foukne a kdokoli od manželky přes dítě až po souseda projde. Ano, takové zneužití je trestné, ale to je jízda pod vlivem též, odmítnutí krevní zkoušky též a všechno to podnapilí dělají. Proč by je tohle mělo zastavit?
Je to zkrátka nesmyslné, bezzubé opatření, které akorát zdraží auta nám všem. Doba od začátku minulé dekády pokročila, a tak se dnes cena alkozámku pohybuje mezi 1 500 a 2 000 Eury (cca 36 800 až 49 000 Kč), spousta peněz je to ale stejně a přínos bude stejně mizivý. Klasik kdysi pravil: „Národe, zmocnili se tě blbci!” Máme tendenci dnes říci něco podobného v souvislosti s celou Evropou...



Alkozámky jsou už ověřený neefektivní nesmysl, který za spoustu peněz neřeší prakticky nic. Přesto si EU vymínila povinnou instalaci drahé přípravy na ně do každého nového vozu bez rozdílu. A pak se divte, že Fabii nekoupíte pod 370 tisíc... Foto: Volvo
Zdroje: AD, Policie ČR
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejčtenější články
Levná nová auta stále existují, na tohoto sympaticky střiženého soupeře Škody Fabia stačí jen 177 tisíc Kč
27.5.2025Mezi 30 nejprodávanějších aut v Evropě se letos nedostal ani jeden elektromobil, ani jeden. A i dál se dějí zajímavé věci
27.5.2025VW unikla podoba ostré verze auta, které i s velikostí překonávající Octavii stojí 465 tisíc Kč. Takhle zkusí odvrátit svůj úpadek
27.5.2025Škoda Octavia stála před 10 léty skutečně skoro půlku, RS jako dnešní základ. Podívejte se na dobové ceníky
27.5.2025Kolaps Porsche pokračuje i v domácím Německu. Je na tom tak špatně, že slevy musí dávat už i na ikonické verze 911
28.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva