Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Expert v testu zjistil, jaký vliv skutečně má šířka pneumatiky na jízdní vlastnosti auta v zimě
21.11.2023 | Petr Prokopec
Řada lidí vám před zimou řekne, že užší obutí se na zimu vyplatí, protože lépe projíždí sněhem. Jiní budou argumentovat, že větší šířka znamená větší přilnavost bez ohledu na povrch. Kdo má pravdu? Právě to se snažil zjistit Jonathan Benson.
Pořekadlo, že na velikosti záleží, si s pneumatikami v prvé řadě nejspíše nespojíte. Platí ale i v jejich případě, byť trochu jinak, než je obvyklé, tedy alespoň v případě zimního obutí. V tu chvíli se musíte připravit na konflikt dvou táborů, kdy jedni říkají, že méně je více. Tedy tvrdí, že v zimě se vyplatí užší pneumatika, jenž se zvládá sněhem prořezávat jako kráječ pizzou, a zajistí tak lepší záběr. Druzí ovšem pro změnu prohlašují, že se širším povrchem je spojena vyšší přilnavost se zasněženým povrchem, takže podobně jako v létě je (tedy do určité chvíle, pochopitelně) přilnavost přímo úměrná šíři pneu.
Kde je pravda, se rozhodl zjistit Jonathan Benson z Tyre Reviews. Ten se pneumatikami zabývá prakticky celou svou profesionální kariéru, během které najezdil nespočet kilometrů na všemožných typech i velikostech. Tentokrát sáhl po čtyřech sadách zimního obutí od společnosti Hankook, z nichž tři (225/45 R18, 255/35 R19 a 275/35 R19) jsou součástí téže modelové rodiny. Nejužší sada (205/60 R16) dostala do vínku o trochu jiný vzorek, a tedy i vlastnosti.
Jízda na zasněženém okruhu nicméně jasné rozhodnutí nepřinesla. Nezvítězilo totiž ani nejužší a ani nejširší obutí, zvítězil kompromis - s časem 82,29 sekundy tedy vítězství bral rozměr 225/45 R18, s nimiž byl Benson sedlající BMW řady 3 rychlejší o sekundu ve srovnání s úzkými šestnáctkami resp. o takřka 2,5 sekundy oproti nejširším devatenáctkám. Nejužší obutí pak pro změnu bylo nejlepší v rámci akcelerace, ovšem nejhorší v případě decelerace.
Ve finále tedy nelze určit jednoznačného vítěze. A pokud bychom stranou postavili obutí s odlišným vzorkem, jsou rozdíly mezi osmnáctkami a dvojí velikostí devatenáctek skutečně minimální. Benson tak naznačuje, že pokud již chcete pro svůj vůz to nejlepší, neměli byste se až tak moc zaobírat šířkou běhounu. Mnohem důležitější je design vzorku a složení směsi.
Když k tomu všemu ještě připočteme další nedávné Jonathanovo zjištění, kdy porovnal zimní pneumatiky s celoročními a zjistil, že některé jsou v řadě ohledů dokonce lepší, lze konstatovat, že výrobci opravdu výrazně posunuli hru. Dokonce až na takovou úroveň, že dnes pomalu nemůžete sáhnout vedle, tedy pokud nekupujete laciné obutí pochybného původu.
Benson pak dodává, že pocitově jsou rozdíly mezi jednotlivým obutím mnohem hmatatelnější. Ve finále je tak jen na vás, jakým směrem se rozhodnete ubírat. Zapamatovat byste si ovšem měli fakt, že čím větší šířka, tím více vám zmizí z kapes. Jak je přitom patrné, utrácet můžete dokonce za lehčí zhoršení jízdních vlastností. Volbu proto nenechávejte náhodě a závěry podobných srovnání pečlivě zvažte.



Z testu Jonathana Bensona vyplývá, že šířka běhounu nemá na zimní pneumatiky až takový vliv jako design vzorku a samotná směs. Minimálně ne v případě použitého typu pneumatik Hankook i*cept evo3 W330, jenž vás v 17palcovém rozměru vyjdou již na necelé tři tisíce korun, zatímco u devatenáctek můžete zaplatit klidně i dvojnásobek. Pochopitelně vždy za jeden kus. Foto: Hankook, tiskové materiály
Zdroj: Tyre Reviews@YouTube
Bleskovky
Dánskému géniovi shořel jeho elektromobil přímo doma poté, co v zimě zahříval baterie toustovačem
dnesŘidiče Jaguaru poslal aquaplaning na dálnici do smyku a přímo pod kamion, jak to vybral, dodnes asi sám nechápe
včeraMožná poslední pravověrné Ferrari se v běžném provozu rozjelo až na 331 km/h, zní u toho jako Pavarotti
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Šéfa Dacie se zeptali, kdy přejde jen na elektrický pohon. Říká prostě: „Já to nevím.”
před 2 hodinamiRusové chystají extrémní nové SUV. Za jeho volant budete moci usednout jen se zvláštním oprávněním
před 4 hodinamiZ nejpraktičtější moderní Dacie se po ukončení prodeje stala pozoruhodná nabídka, ojetá stojí i víc než nová
před 5 hodinamiTěžko ho zabít: Saab se má přece jen vrátit mezi živé, projekt posledního nového auta firmy má nového majitele
před 7 hodinamiToyota jde vážně proti proudu, v roce 2023 ukázala nový 2,8litrový diesel, koupit půjde i v Česku
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Správní řízení 12.05. 18:26 - řidičBOB
- Nekdo zkušený na radu o provozních nákladech? VW Arteon, 110kw FWD vs 176kw 4motion. Vyplatí se čtyřkolka? 12.05. 18:23 - řidičBOB
- Škoda Auto obecně 12.05. 13:28 - pavproch
- střídání natural 95 s vysokooktanovým benzinem 12.05. 12:44 - jerry
- Politický koutek 12.05. 10:01 - Stepan
- Jak otevřít dveře bez klíčku? 12.05. 08:52 - spooon
- Kuna v motoru - vaše zážitky 12.05. 07:02 - Jaggie
- Chlubítko univerzální 12.05. 06:30 - Arkis