Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Expert v testu zjistil, jaký vliv skutečně má šířka pneumatiky na jízdní vlastnosti auta v zimě
21.11.2023 | Petr Prokopec
Řada lidí vám před zimou řekne, že užší obutí se na zimu vyplatí, protože lépe projíždí sněhem. Jiní budou argumentovat, že větší šířka znamená větší přilnavost bez ohledu na povrch. Kdo má pravdu? Právě to se snažil zjistit Jonathan Benson.
Pořekadlo, že na velikosti záleží, si s pneumatikami v prvé řadě nejspíše nespojíte. Platí ale i v jejich případě, byť trochu jinak, než je obvyklé, tedy alespoň v případě zimního obutí. V tu chvíli se musíte připravit na konflikt dvou táborů, kdy jedni říkají, že méně je více. Tedy tvrdí, že v zimě se vyplatí užší pneumatika, jenž se zvládá sněhem prořezávat jako kráječ pizzou, a zajistí tak lepší záběr. Druzí ovšem pro změnu prohlašují, že se širším povrchem je spojena vyšší přilnavost se zasněženým povrchem, takže podobně jako v létě je (tedy do určité chvíle, pochopitelně) přilnavost přímo úměrná šíři pneu.
Kde je pravda, se rozhodl zjistit Jonathan Benson z Tyre Reviews. Ten se pneumatikami zabývá prakticky celou svou profesionální kariéru, během které najezdil nespočet kilometrů na všemožných typech i velikostech. Tentokrát sáhl po čtyřech sadách zimního obutí od společnosti Hankook, z nichž tři (225/45 R18, 255/35 R19 a 275/35 R19) jsou součástí téže modelové rodiny. Nejužší sada (205/60 R16) dostala do vínku o trochu jiný vzorek, a tedy i vlastnosti.
Jízda na zasněženém okruhu nicméně jasné rozhodnutí nepřinesla. Nezvítězilo totiž ani nejužší a ani nejširší obutí, zvítězil kompromis - s časem 82,29 sekundy tedy vítězství bral rozměr 225/45 R18, s nimiž byl Benson sedlající BMW řady 3 rychlejší o sekundu ve srovnání s úzkými šestnáctkami resp. o takřka 2,5 sekundy oproti nejširším devatenáctkám. Nejužší obutí pak pro změnu bylo nejlepší v rámci akcelerace, ovšem nejhorší v případě decelerace.
Ve finále tedy nelze určit jednoznačného vítěze. A pokud bychom stranou postavili obutí s odlišným vzorkem, jsou rozdíly mezi osmnáctkami a dvojí velikostí devatenáctek skutečně minimální. Benson tak naznačuje, že pokud již chcete pro svůj vůz to nejlepší, neměli byste se až tak moc zaobírat šířkou běhounu. Mnohem důležitější je design vzorku a složení směsi.
Když k tomu všemu ještě připočteme další nedávné Jonathanovo zjištění, kdy porovnal zimní pneumatiky s celoročními a zjistil, že některé jsou v řadě ohledů dokonce lepší, lze konstatovat, že výrobci opravdu výrazně posunuli hru. Dokonce až na takovou úroveň, že dnes pomalu nemůžete sáhnout vedle, tedy pokud nekupujete laciné obutí pochybného původu.
Benson pak dodává, že pocitově jsou rozdíly mezi jednotlivým obutím mnohem hmatatelnější. Ve finále je tak jen na vás, jakým směrem se rozhodnete ubírat. Zapamatovat byste si ovšem měli fakt, že čím větší šířka, tím více vám zmizí z kapes. Jak je přitom patrné, utrácet můžete dokonce za lehčí zhoršení jízdních vlastností. Volbu proto nenechávejte náhodě a závěry podobných srovnání pečlivě zvažte.



Z testu Jonathana Bensona vyplývá, že šířka běhounu nemá na zimní pneumatiky až takový vliv jako design vzorku a samotná směs. Minimálně ne v případě použitého typu pneumatik Hankook i*cept evo3 W330, jenž vás v 17palcovém rozměru vyjdou již na necelé tři tisíce korun, zatímco u devatenáctek můžete zaplatit klidně i dvojnásobek. Pochopitelně vždy za jeden kus. Foto: Hankook, tiskové materiály
Zdroj: Tyre Reviews@YouTube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 4 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 6 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 7 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 9 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 10 hodinami