Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak bezvadně vyčistit čelní sklo auta? Se správným postupem uvidíte i proti slunci
1.7.2019 | Petr Miler
Čištění čelního skla není zase tak náročné a pokud to uděláte pořádně, i šmouh viditelných jen pod určitým světlem se lze zcela zbavit. Tady je návod, jak toho docílit.
Dokonale čisté čelní sklo je jednou z těch příjemných věcí, které ovšem moc často nezažijete, pokud se u vás o čištění čelního skla starají jen stěrače a výjimečně zevnitř modrý hadr na sklo. Jde ho přitom vyčistit poměrně snadno a velmi účinně, jak ukazuje návod kolegů z amerického Autoblogu, který vám přiblížíme.
Pokud čistíte jen sklo, následující poznámky si nemusíte všímat, pokud ale čistíte celé auto, sklo dělejte vždy jako poslední - pokud s ním začnete, později ho znovu zašpiníte od přípravků na čistění a leštění karoserie. Další nezbytností pro začátek jsou buď dobře umyté ruce, anebo práce v rukavicích, abyste minimalizovali riziko otisků prstů a šmouh na skle. Ty může vytvořit i znečištění utěrky, kterou při práci budete používat.
Důležité je také pracovat na chladném skle, protože tak se z něj budou odpařovat čističe mnohem pomaleji a budete mít na práci více času. To znamená, že je vhodné pracovat někde ve stínu - ideálně v garáži, ale i ráno nebo v podvečer ve stínu domu to půjde dobře, pokud garáž nemáte.
Čistit sklo začnete vždy zvenčí - nejlepší je použít mix 50 % isopropylalkoholu a 50 % vody, i kvalitní čistič skel z obchodu ale udělá svou práci. Štědře ho nastříkejte na sklo a nejprve ho starým ručníkem či jiným hadrem na vyhození vyčistěte od hrubých nečistot, jako jsou např. zbytky hmyzu. Pracujte vždy na půlce skla, aby vám na druhé straně čistič nezaschl. Je vhodné sklo čistit jedním směrem, tedy zespoda nahoru a setrvat u něj po celé jeho šířce - později to přijde vhod při čištění vnitřní strany.
Po tomto očištění skla přichází na řadu dekontaminační hmota, které se i v českých obchodech říká spíše „clay bar”. Stejně jako při mytí laku auta, i zde je potřeba nějaké lubrikace. Stačí voda, nebo můžete znovu použít čistič skel. Poté okno opět utřete starým ručníkem či podobným hadrem. A pak ho finálně vyčistěte utěrkou z mikrovlákna, abyste odstranili i poslední zbytky čističe či vody. To je ale jen vnějšek, u většiny aut lépe udržovaná část.
O vnitřní stranu se mnoho lidí vůbec nestará a že by něco podobného mohli udělat, zjistí až při ranní či večerní jízdě proti ostrému slunci, která je v létě dost typická a udělá z jinak čirého skla skoro neprůhlednou, bílou stěnu. Na vnitřku sice nenajdete zbytky hmyzu a ani tolik prachu, ale spíš mastnotu a podobné nečistoty, o které se postarají už výpary z plastů palubní desky. Pokud už někomu začne taková „mlha” vadit, sklo nanejvýš otře hadrem, při první příležitosti ale pozná, ze je stejně plné šmouh.
Jeho perfektivní vyčištění je přitom jednoduché. Na tvrdou houbičku nastříkejte čistič a pořádně sklo umyjte. Je vhodné postupovat po čtvrtinách skla, opět aby čistič na skle nezaschnul, a po vyčištění každé čtvrtiny ji utřete znovu starým hadrem. Pokud na skle budou zůstávat jasně viditelné nečistoty, postup opakujte, nezapomeňte ale čistit pohyby opačnými, než jste čistili vnější stranu. To proto, abyste mohli snadno určit, na které straně skla je případná šmouha.
Následně stačí sklo „přeleštit” utěrkou z mikrovlákna a pro kontrolu práce si ve tmě s pomocí baterky nebo podobného zdroje světla (mobil s LED jinak sloužící jako blesk fotoaparátu postačí) prohlédnout celé sklo, jestli šmouhy zmizely opravdu ze všech koutů. Pokud ano, gratulujeme. Pokud ne, je lepší na to přijít hned, než později při jízdě a dílo dotáhnout k dokonalosti.
Kdyby vám celý návod nebyl zřejmý z výše uvedeného popisu, přidáváme i názornější, obrazový...
Jak na dokonalé vyčištění čelního skla obrazem




















Dokonale vyčistit čelní sklo auta není tak složité, pokud víte, jak na to
Zdroj: Autoblog@Youtube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch