Jeden z největších moderních propadáků je jako ojetina výhodný, motory ale umí zradit

Tomuto autu se většina lidí vyhýbala v showroomech, a tak neboduje ani v bazarech. Díky tomu ale klesly jeho ceny na úroveň, kdy o něm má smysl uvažovat - poměrem výkonu a ceny jsou obě poslední Mondea lákavá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jeden z největších moderních propadáků je jako ojetina výhodný, motory ale umí zradit

14.9.2021 | Petr Prokopec

Jeden z největších moderních propadáků je jako ojetina výhodný, motory ale umí zradit

/

Foto: Ford

Tomuto autu se většina lidí vyhýbala v showroomech, a tak neboduje ani v bazarech. Díky tomu ale klesly jeho ceny na úroveň, kdy o něm má smysl uvažovat - poměrem výkonu a ceny jsou obě poslední Mondea lákavá.

To, o čem se léta spekulovalo, Ford letos oficiálně potvrdil - výroba modelu Mondeo skončí bez náhrady. Neobešlo se to bez pláče, neboť tento vůz byl svého času bestsellerem modrého oválu a překonávat dokázal i největší jména své třídy. Ještě na začátku nového milénia sahal jen v Evropě po pokoření mety 300 tisíc prodaných vozů za rok, díky čemuž držel krok s konkurenčním Volkswagenem Passat.

To všechno ale odnesl čas. Zájem o auta této třídy sice opadl obecně, nicméně zatímco VW loni stále prodal 115 363 Passatů, Ford měl na kontě pouze 21 222 registrací Mondea. Letošních 8 701 prodaných vozů pak míří k jasně nejhoršímu výsledku tohoto modelu v historii, což bude skutečně smutná tečka za jednou érou.

Mondeo ale nemá problémy jen teď, trend poklesu zájmu o něj byl dlouhodobý a nevázal se dokonce ani pouze k poslední generaci. Ta v Americe odstartovala svou životní dráhu jako Fusion, v Evropě se ale stala jedním z největších moderních propadáků, jak je patrné i z výše zmíněných čísel. Přesto - nebo vlastně i právě proto - se v bazarech najde dost ojetých kusů, které bývají k mání až překvapivě levně. A v poměru výkonu a ceny se posunuly do sfér, kdy lze i na tento propadák nahlížet mnohem pozitivněji. Měli bychom se ale nechat svést některou z posledních dvou generací?

Záleží na úhlu pohledu, bez ohledu na něj je ale předem třeba se na to, že Mondeo bylo vždy populární u správců firemních vozových parků. Spousta auta tedy bývá zatížena nemalým nájezdem, který pochopitelně jen umocňuje vrozené sklony k některým technickým problémům. A také sklony nepoctivců manipulovat s historií vozu.

My si nejprve posvítíme na vůz vyráběný v letech 2006 až 2014, ovšem než se dostaneme k jeho kladům a záporům, musíme zrekapitulovat počátky tohoto modelu. Prvé Mondeo se objevilo v roce 1992, přičemž po čtyřech letech dostalo nástupce. Ten byl sice postaven na stejné platformě a používal i většinu původních mechanických dílů, ovšem kvůli změnám ve vizáži jej řada lidí začala brát jako druhou generaci, jakkoliv šlo nepochybně jen o větší facelift.

Model z roku 2006 je tak vlastně třetí a nikoliv čtvrtou generací, přičemž mezi jeho hlavní klady patřily rozměry. Při 4,8metrové délce, 1,9metrové šířce a 2,9metrovém rozvoru jste si totiž na nedostatek místa nemohli stěžovat ani v kabině, ani v zavazadelníku. Přitom Mondeo zůstalo relativně lehké, což se nakonec pozitivně projevilo na ovladatelnosti. V případě řízení a podvozku Ford v té době stále patřil ke špičce.

Co se motorů týče, tam automobilku vždy doprovázela trochu jiná reputace. Mondeo je toho důkazem, neboť u turbodieselových motorů musí majitelé počítat s nemalou prodlevou. U jedna-šestky je rovněž třeba očekávat i to, že turbo odejde spíše dříve nežli později. A aby toho nebylo málo, jsou všechny agregáty včetně 2,5litrového pětiválce (220 koní) i dvoulitrového čtyřválce (240 koní) náchylné na úniky oleje.

Na další těžkosti se musíte připravit v případě světlometů, a to předních i zadních. Možná vás nemine ani kompletní výměna, což platí také o výfukovém ústrojí. Vrásky vám ovšem nebude dělat koroze karoserie, stejně jako lze při odpovídající servisní péči chválit také brzdy. S těmi má naopak problém nástupce, neboť přestože je užší, hmotnost vylétla nahoru. I v nejlehčí verzi tak Mondeo váží 1 507 kilo.

Ani čtvrtá generace prodávaná od roku 2015 nemá nejspolehlivější motory, navíc jejich nabídka byla postupem času zredukována pouze na dvoulitrový turbodiesel produkující 150 či 190 koní a dvoulitrový benzinový hybrid, jenž byl naladěn na 187 koní. Nedostatečná dynamika tedy problémem není, ovšem stále je třeba počítat se špatnou těsností jednotek, a tedy i s úniky oleje. Kromě toho jsou diesely na dnešní dobu poněkud obhroublé.

Špatnou zprávou také je, že řízení již není tak dokonalé a s hledáním stability tak budete mít více práce než dříve. Kromě toho občas stávkuje elektricky výklopné tažné zařízení, a aby toho nebylo málo, i zde se nejspíše musíte připravit na výměnu žárovek a diod ve světlech. Nabízené kousky je tak třeba důkladně prověřit.

Ceny jsou ale skutečně lákavé, rozhodně vzhledem k tomu, jaký kus auta Mondeo je. V případě třetí generace startují již okolo 45 tisíc korun, jakkoli v tu chvíli je třeba počítat s nejstaršími kusy s nájezdy v řádu stovek tisíc km. My bychom případně doporučili faceliftovaná provedení vyrobená po roce 2011, která s rozumným nájezdem do 150 tisíc km koupíte už od 100 tisíc Kč.

V případě nástupce si musíte připravit vyšší sumy, pořád ale odpovídají pověsti vozu - už za 170 tisíc korun můžete jezdit klidně s žádoucím dieselovým kombíkem. Na perspektivnější exempláře po první modernizaci (2017) s umírněným nájezdem to chce zhruba 270 a více tisíc Kč. I to je zajímavá možnost, jak už jsme ale zmínili bez rizika není.


Jeden z největších moderních propadáků je jako ojetina výhodný, motory ale umí zradit - 1 - Ford Mondeo III a IV ojety klady zapory 01Jeden z největších moderních propadáků je jako ojetina výhodný, motory ale umí zradit - 2 - Ford Mondeo III a IV ojety klady zapory 02Jeden z největších moderních propadáků je jako ojetina výhodný, motory ale umí zradit - 3 - Ford Mondeo III a IV ojety klady zapory 03
Třetí generace Mondea byla ještě pravověrným evropským Fordem, jenž konkurenci překonával řízením či podvozkově. S motory to ovšem bylo horší. Foto: Ford

Jeden z největších moderních propadáků je jako ojetina výhodný, motory ale umí zradit - 4 - Ford Mondeo III a IV ojety klady zapory 04Jeden z největších moderních propadáků je jako ojetina výhodný, motory ale umí zradit - 5 - Ford Mondeo III a IV ojety klady zapory 05Jeden z největších moderních propadáků je jako ojetina výhodný, motory ale umí zradit - 6 - Ford Mondeo III a IV ojety klady zapory 06
Nástupce již vycházel z Fordu Mondeo a řidičskou volbou rozhodně nebyl. Motorů spojených s únikem oleje se ovšem nevzdal. Foto: Ford

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec