Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jsou spolehlivější nová, nebo starší auta? Pohled většiny kupujících je prý mylný
27.7.2018 | Petr Miler
Je to vděčné téma hospodských debat - jestli jsou spolehlivější nová auta coby vrchol evoluce, nebo ta starší bez některých zbytných vymožeností. Rozuzlení má.
Pokud pro vás auta znamenají více než jen řiditelnou alternativu autobusu, do takové debaty jste se museli zapojit. Obvykle se v ní „utkávají” zastánci koupě úplně nových aut coby výplodu nejmodernějších vývojových a výrobních postupů a příznivci volby ojetých vozů coby obrazu jednodušší konstrukce a osvědčenějších metod. Téma je jedno: spolehlivost. A výsledek má tato diskuze obvykle také jen jeden: žádný.
Oba tyto pohledy totiž mají svou logiku. Zkušení konstruktéři automobilek vám na jednu stranu řeknou, že na straně vývoje a výroby aut se za poslední léta odehrál takový vývoj, že je dnes možné vyrobit prakticky cokoli se skoro neomezenou životností. A za příklad vytáhnou kupříkladu motory Formule 1, které z objemu 1,6 litru nebudou dávat o mnoho méně než 1 000 koní a přesto se málokdy porouchají.
Poněkud skeptičtější lidé z okruhu třeba autoopravářů ale namítnou, že něco takového stojí peníze, které dnes zákazníci nezaplatí, však auta jsou relativně stále levnější. Prim na úkor trvanlivosti tak hrají úplně nové výrobní postupy pracující s nejmodernější technikou a elektronikou, která má tendenci k jedinému - kazit se. A že třeba už pět let vyráběný vůz takové potíže zkrátka nemá.
Jaká je realita? Na to se zaměřila nám dobře známá organizace Consumer Reports, která na jednu stranu sama testuje auta a na tu druhou se ptá svých přispěvatelů na zkušenosti s novými i ojetými vozy a další jejich názory. Tentokrát se ptala kupců nových vozů, proč si vůbec úplně nové auto pořídili a dostala překvapivé odpovědi. Tím úplně hlavním motivem je totiž spolehlivost resp. obavy z nespolehlivosti starších modelů. Jejich víra v to, že „nové je lepší” zachází až tak daleko, že má v rozhodování o koupi nového či staršího vozu větší váhu než možnost využívat nejnovější technologie nebo se těšit z bezpečnějšího auta.
To je vskutku zajímavý pohled na věc, neboť právě poslední dva zmíněné faktory bychom očekávali jako ty hlavní. Starší auto může být cokoli, nikdy vám ale nenabídne integraci Apple CarPlay nebo takovou bezpečnost, jako nejnovější modely. Kupující z 51 procent dále říkají, že chtějí záruku, 46 procent nechce být zatěžováno opravami a údržbou ojetého automobilu a 44 procent se bojí nákladů spojených s provozem ojetiny. Jsou to zdánlivě racionální obavy, jenže podle Consumer Reports nejsou zcela relevantní.
Ojeté auto nutně neznamená jen rozpadající se Škodu Favorit, kterou opraví akorát Jencek ze servisu Na rozcestí. Ojeté auto může být také pár let starý vůz v záruce a právě tady statistiky Consumer Reports říkají, že jde z hlediska spolehlivosti o lepší volbu. Ideální se z tohoto úhlu pohledu jeví být koupě pár let starého modelu, který zájemce tak jako tak chce.
Organizace dává jako příklad Subaru Impreza, které pouhou modernizací „přišlo” k potížím, kterými dříve netrpělo. A ještě markantnější je to úplně nových modelů - za všechny jsou jmenovány Tesly nebo Jaguary. Šéf tester organizace Jake Fisher k tomu říká, že „Je jednoduše mylné předpokládat, že koupí nového auta se zbavíte potíží se spolehlivostí,” a radí nekupovat úplně nové či faceliftované modely, ale spíše se podívat po pár let starších vozech ještě v tovární záruce.
Pochopitelně, někteří chtějí nové auto třeba proto, že jej nikdo dříve nepoužíval, nebo proto, že si jej mohou specifikovat podle sebe. Tyhle argumenty nikdo nepřebije, ale jde-li o spolehlivost, Consumer Reports říká, že starší znamená více než úplně nové.









Zejména v době příchodu nějakého modelu na trh...
...je podle Consumer Reports z hlediska spolehlivosti lepší sáhnout po ojetém než úplně novém voze. A to přesto, že zákazníci hledí na věc úplně opačně
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včeraSrovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch