Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Klidně vám useknou prsty. Tato auta nemají pojistku proti přivření elektrickými okny
10.7.2018 | Petr Miler
Elektrická okna představují riziko nejen pro dětské prsty. Pojistky proti přivření jej řeší za drobné, přesto je dnes naprostá většina aut vůbec nemá.
Dnes už snad neexistuje automobil, ve kterém by nebyla elektrická okna aspoň za příplatek. Vpředu nemusíte stahovat okna kličkou ani u těch nejmenších vozů často už ani v nejnižší možné výbavě. V případě zadních dveří už to tak jednoznačné není, ale i sem se dá většinou pořídit elektřina i u městských mini.
Ve většině alespoň trochu rodinných aut už je obvyklé i elektrické ovládání oken zadních dveří, většinou jej také lze vypnout a ovládat tlačítky z místa řidiče. A pochopitelně, s elektrickými okny, zejména pokud se umí zavírat sama, aniž by člověk držel tlačítko, souvisí nebezpečí, že se v nich něco přiskřípne. Může to být cokoliv, ale největším problémem je pochopitelně nějaká část těla - obvykle ruka, možná prsty nebo v extrémním případě i krk.
Dospělý člověk ví, že tam nemá nic strkat, protože to může být nebezpečné, přesto se oknu může do cesty připlést i on, třeba když okno spolujezdce ovládá řidič bez toho, aniž by jej na to upozornil. A stejné riziko platí ještě více vzadu. Samostatnou kapitolou jsou děti, které si musí takovou věc napřed vyzkoušet, aby poznaly, že sem ruka nepatří. Takové poučení ale může být bolestivé - bolestivější, než byste čekali.



Elektrická okna umí přepůlit leckterou zeleninu, nemají-li pojistku proti přiskřípnutí
Elektrická okna mívala celkem běžně pojistku, která když zjistila, že má sklo při cestě nahoru nějaký odpor, zastavila jej v chodu a naopak jej posunula zpět dolů. Je to jednoduchá a logická funkce a má právě bezpečnostní důvody - pokud takovou pojistkou auto vybaveno není, z okna se stává malá gilotina a bez problému přepůlí třeba mrkev, okurku nebo jinou, ne už zcela drobnou či vysloveně měkkou zelenu. Člověk by očekával, že pojistku bude mít většina oken i nyní, pokud jste si ale něco takového v autech s posledních letech zkoušeli, zjistili jste možná, že to příliš běžné není. To je ale jen pocit. Stejný ovšem měli lidé z německého ADACu, kteří se kvůli tomu rozhodli otestovat desítky aut a předestřít nám přesný obrázek o tom, která auta a kde pojistku mají. A která nikoli.
Je tu 64 automobilů několika kategorií od Citroënu C1 na jednom konci po Nissan Navara nebo Mercedes E 250 Coupe na druhém konci a pouze jedno jediné auto má tuhle pojistku i na zadních oknech. Je to - a to vás možná potěší - Škoda Fabia a nabídne ji na třech oknech ze čtyř. Nemá ji to spolujezdcovo, což ostatně není žádná výjimka, ani u oken řidiče ale pojistka není vůbec běžnou věcí.
Pozastavme se nicméně nad tím, že jen jedno auto ze 64 testovaných má pojistku na zadních oknech. Děti sedávají hlavně vzadu a kvůli sedačkám bývají dost vysoko na to, aby z okna něco vystrčily. Aut, která se dají použít k přepravě rodiny, tu přitom není úplně málo. Navíc právě dozadu řidič vidí nejhůře, takže pokud bude kolidovat jeho úmysl s úmyslem někoho sedícího vzadu, je právě tady nejpravděpodobnější, že si toho šofér nevšimne.
Je to skoro až ostudné. Taková věc může stát maximálně pár korun a její absence způsobit spoustu nepříjemností. Na jednu stranu se to dá chápat - když pojistku nenamontujete, auto bude levnější a snižování nákladů je s tisíci předpisy, co všechno v autě musí být, velmi důležitá věc. Otázka nicméně zní, zda zrovna tohle je správné místo, kde šetřit...
Vybavení vozů pojistkou proti přivření u elektrického ovládání oken
Minivozy
Malé vozy
Vozy nižší střední třídy
SUV
Další testované modely
V tabulce ADACu samozřejmě spousta aut chybí, například vidíme, že tu téměř vůbec nejsou Volkswageny a Audi. Proč to tak je, nebudeme spekulovat, každopádně v ostatních koncernových vozech pojistky také většinou chybí. Zkoušky neprobíhaly s dětskými prsty, pochopitelně, ale se zeleninou, dřevěnou tyčkou a také s měřičem tlaku.
Princip měření, který je vidět na videu, odpovídá evropským směrnicím. Maximální naměřený tlak byl údajně okolo 300 N, což odpovídá 30 kilogramům váhy, bílý vůz vybavený pojistkou (Škoda Octavia Combi) zatlačil jen asi 50 newtony, tedy 5 kg. Vidíme, že auta bez pojistky byla schopna přepůlit mrkev, okurku i ředkev, naopak Octavia s pojistkou nic neudělala rajčeti, pouze je zmáčknula. Ovšem, kdyby bylo tvrdší, mohlo to vypadat trochu jinak; stejně tak mohl ADAC ukázat i zda v tomhle autě přežije mrkev.
ADAC nabízí také tipy, jak postupovat, aby okna nemohla nic přiskřípnout. Začíná tím, že okna není vhodné zavírat dálkovým ovládáním, když na auto nevidíte. Také je podle něj dobré poučit děti o nebezpečí anebo rovnou vypnout zadní ovladače tlačítkem na dveřích řidiče, je-li to možné. A nenechávat klíč v zapalování, když ve voze čekají děti, rádio většinou funguje i bez něj. Nic z toho ale nepříjemnostem nedokáže dokonale zabránit...




Auto vybavené pojistkou neublíží ani rajčeti
Zdroj: ADAC
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 4 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 6 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 7 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 9 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.05. 20:13 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
