Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co vám hrozí v různých zemích Evropy za překročení rychlosti? Někde vyjde i hodně draho
25.6.2019 | Mirek Mazal
Doba dovolených je za humny a při cestách Evropou nebude na škodu vědět, co si kde můžete dovolit. Jsou státy, kde lidé mají šanci pochybit, v jiných je lepší hypnotizovat rychloměr.
Evropská unie má 28 členských států a zvláštní dohody s ostatními zeměmi jako je Švýcarsko, Island nebo Norsko. Navzdory tomuto stavu má každá ze zemí vlastní dopravní předpisy a uplatňuje různé postupy při jejich vymáhání. Do praxe se tak promítá hlavně místní mentalita a zvyklosti, kdy někde považují za bezproblémové to, co jinde platí za zcela nepřijatelné.
Dnes se pokusíme poukázat právě na spojitosti či rozdíly v praxi jednotlivých zemí při trestání překročení maximální povolené rychlosti. Starý kontinent má tendenci vytvářet stále kompaktnější jednohlasná geopolitická uskupení, společný postup proti automobilovým hříšníkům ale zdaleka neexistuje a i pokuty za rychlost se mezi jednotlivými zeměmi výrazně liší.
Rozdělení Evropy podle pokut ukáže, kde řidiči rychlostní limity nemusí brát až tak doslova a kde není radno příliš vystupovat z řady. Probereme si tedy tresty za překročení nejvyšší povolené rychlosti o nevysokých 20 km/h - něco takového se i pouhým přehlédnutím může přihodit kdekomu, kdekoli.
Země s relativně nízkými pokutami
Německo,Řecko,Lucembursko a Rakousko patří mezi země, které překročení rychlostního limitu o 20 km/h neznamená tragédii a pokuty se pohybují v řádu nízkých desítek euro. V případě Řecka platí trest do 50 Eur (1 281 Kč) bez ohledu na to, kde vás změří. Pro Rakušany je horním limitem stejná suma, jestliže jsou řidiči přistiženi ve městě nebo na okreskách. Provinění na dálnici znamená ještě menší pokutu a obvykle se s nějakými 20 či 30 eury policie spokojí i na zbylých místech. Země jako Bulharsko, Chorvatsko, Estonsko, Polsko, Rumunsko anebo nečlen EU Turecko také mají právní předpisy, kde se tresty vejdou do 50 Eur.

Země s vyššími pokutami
Belgie, Francie, Finsko, Itálie, Irsko, Španělsko, Nizozemsko a Velká Británie jsou na seznamu zemí s vyššími sankcemi pro řidiče zachycených nad stanoveným limitem o 20 km/h. V Británii je pokuta v přepočtu konzistentních cca 100 Eur (2 600 Kč) bez ohledu na místo činu. Irsko má nižší sazby, ale ne o tolik, aby spadly do předcházející kategorie. V Nizozemsku se výše pokuty za překročení rychlosti pohybuje od 100 do 150 Eur (od 2 600 do 3 800 Kč) - opět rozhoduje, zda se přestupek stal ve městě, mimo něj nebo na dálnici. Belgie je přísnější, neboť standard dosahuje 150 Eur bez ohledu na místo změření, což je podobný postup jako v Itálii. Finsko pracuje s pokutou 130 Eur (3 300 Kč) bez dalšího zkoumání. Francie se řadí mezi Finsko a Belgii, Španělsko patří mezi Irsko a Finsko.
Země s nejvyššími pokutami
Porušení limitu o 20 km/h může být velmi drahé v Dánsku, a to zejména ve městě, kde je horním limitem pokuty v přepočtu 400 Eur (10 200 Kč). Udělat to samé na dálnici je o něco levnější (v přepočtu asi 325 Eur = 8 300 Kč), zatímco na okreskách za tento přestupek účtují 200 Eur (5 100 Kč). Portugalsko má podobnou legislativu s pokutou ve výši 300 Eur (7 700 Kč) za chycení v městském provozu. Mimo město nebo na dálnici vyjde těžká noha na 200 Eur (5 100 Kč).
Švýcarsko trestá rychlé řidiče tradičně krutě, 20 km/h nad limit ale ještě neznamená neřešitelný problém. Ve městě vám naúčtují desetinásobek vašeho denního příjmu nebo v přepočtu 264 Eur (asi 6 700 Kč) podle toho, zda vás změří na limitu 30 nebo 50 km/h. Mimo město je to asi 211 Eur (4 500 Kč) a na dálnici cca 159 Eur (4 000 Kč).
Nastal tedy čas upozornit na stát, kde se předpisy porušovat skutečné nevyplatí. Norsko nemá žádný problém vynucovat poslušnost pomocí pokuty v přepočtu až 500 Eur (12 800 Kč) za nerespektování zákona ve městě. Podobné činy na dálnicích a okreskách mohou stát nemalých 450 Eur (11 500 Kč). Norsko je také zemí, kde vás za rychlost nejsnáze zavřou - stačí překročit limit o 46 km/h ve městě nebo 55 km/h mimo město.
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
dnesMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
včeraPříplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejnovější články
Zatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
před 5 hodinamiFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
před 6 hodinamiČíňané prodávající auta i v Česku ukázali svůj Rolls-Royce pro chudé, je to velký luxus za cenu obyčejné Škody Superb
před 8 hodinamiNení velký, se srazí... Se zdí. Do té posílají své majitele auta vietnamského nudlového miliardáře, všechna teď musí do servisů
před 9 hodinamiJeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva