Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají?
25.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Nabourat můžete na silnici s čímkoli, ať už jezdíte s Velorexem nebo s Bugatti. Zatímco ale „hadrák jen leští”, v případě ostatních vozů vzniknou škody, které je třeba opravit.
I když by si někteří přáli opak, dopravní nehody patří k ježdění autem stejně přirozeně jako tankování paliva. Všichni děláme maximum proto, abychom se jim vyhnuli a nápomocna jsou nám v tom dnes i sama auta. Přesto občas nastane sled událostí, kdy se nehoda stane nevyhnutelnou. Někdy může být prvotní příčinou jen něčí chyba, jindy třeba technický problém, v dalších vyšší moc. A nehlaste se s tím, že vy přece nebouráte - když vám pár metrů před auto spadne napříč silnicí strom, nenadělá s tím nikdo nic.
Auta zkrátka bourají, všechna. Ne všechna ale bourají ve stejné míře a je také rozličně nákladné dát je zase do pořádku. Jak moc? V tomto směru můžeme posloužit daty institutu IIHS, který podobně jako Euro NCAP vznikl kvůli zvýšení bezpečnosti provozu. Jeho působnost se ale postupně rozšířila a dnes umí poskytnout krom jiného informace o tom, jak často které vozy bourají a kolik je v jejich případě nutné zaplatit za opravy po autonehodě.
Že drahá a výkonná auta znamenají vyšší náklady na opravu, než ta menší a levná, byste uhodli, přesná čísla jsou ale zajímavá. A nejen ta týkající se průměrné ceny opravy škod z nehod, ale i to, jak často se některé vozy stávají účastníky karambolů. Je totiž pozoruhodné, že drahé, tedy luxusní či výkonné vozy kralují v obou ohledech - bourají častěji a dráže. A když se tato dají dohromady, je výsledkem jejich poněkud nelichotivá „nadvláda”.
Smutným králem této statistiky za rok 2017 je Bentley Continental GT, který zrovna loni dorazil ve své nové generaci. Stojí od asi 4,5 milionu Kč a podle IIHS v jeho případě připadá přes 7 nehod na „100 pojištěných autoroků”. To je ještě průměrné číslo, výše škod na jednu nehodu ale se 35 744 dolary (759 500 Kč) průměr sedminásobně překračuje. A tak je výsledkem průměrná škoda na jeden pojištěný vůz 2 536 dolarů (53 900 Kč) na rok. A pak se divte, že pojistit tahle auta snadno stojí šestimístnou částku každých 12 měsíců...
Bentley v tomto nelichotivém žebříčku obecně exceloval, když druhou pozici obsadil Bentley Continental Flying Spur s průměrnou škodou 2 338 dolarů (49 700 Kč) ročně a třetí skončil Continental GTC s výsledkem 1 923 dolarů (40 900 Kč) za rok. Angličany následují mimo jiné Maserati GranTurismo, skoro všechna eMková BMW či Audi RS7, u kterých jsou opravy nejen drahé, ale také tyto vozy dosti nadprůměrně často bourají. U takového BMW M4 už jde o 10 nehod na 100 pojištěných autoroků, a tak průměrná roční škoda není oproti Bentley o tolik nižší - 1 359 USD alias 27 750 Kč.
Pokud říkáte „budiž”, je třeba se podívat nejen na průměrná čísla, ale i na opačný konec spektra. Právě ten ukáže, jak dobré to také může být. Nejlepší je zde elektrický Smart ForTwo, který se jednak stává účastníkem nehod relativně velmi zřídka a ceny oprav nejsou nejvyšší. Výsledkem je škoda průměrná škoda pouze 162 dolarů (3 400 Kč) na 100 pojištěných aut ročně, což je oproti „vítězům” částka o dva řády jinde. A pokud byste v této části žebříčku čekali jen podobná neambiciózní auta, vězte, že je tu třeba i otevřený Chevrolet Corvette Z06 s průměrnou škodou na pojištěné auto jen 204 dolarů (4 300 Kč) za rok. Je ale třeba dodat, že jde spíše o výjimku.
Tato data nám dovolují udělat si obrázek hned o několika věcech. Jednak o tom, že vysoké provozní náklady v případě drahých aut nepředstavuje jen ztráta hodnoty, vysoká spotřeba paliva či drahý servis, ale i náklady na opravy následků případných nehod. Ať už půjdete cestou pojištění nebo jejich přímého řešení, bude to resp. může to velmi nákladná věc. Rozdíly mezi vozy z obou konců žebříčku jsou ohromující.
Zajímavý je také fakt, že řidiči luxusnějších a výkonnějších, zkrátka dražších aut bourají obecně častěji než ostatní. Tím trochu potvrzují obavy ostatních řidičů z nich a můžete sami v diskuzi říci, proč si myslíte, že to tak je. Láká jen výkon sešlápnout pedál plynu více, než je zdrávo? Nebo člověk sedící za volantem výjimečného vozu má pocit jisté neohroženosti? Či je snad takovým řidičům více lhostejné, že je něco bude stát oprava a zdraží jim pojistné? Kdo ví.
Podívejte se sami na kompletní podobu nejlepší a nejhorší desítky níže. My už jen dodáme, že zde pochopitelně nenajdeme všechna existující auta, neboť vytvoření statistiky vyžaduje určitý minimální počet pojištěných vozů. To se nepovede třeba u Bugatti, Ferrari a dalších značek vyrábějících velmi omezené množství aut - z podoby zbytku statistiky ale lze usuzovat, že bez podobného limitu by tu takových stojů nebylo málo...
Auta nejlevnější a nejdražší na opravu po nehodě vč. četnosti nehod


Mezi Bentley Continental GT...
...a Smartem ForTwo jsou v této statistice obří rozdíly. Absolutně a do značné míry i relativně
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
včeraNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
29.4.2025
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
včeraFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
včeraLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva