Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Láká vás levný provoz elektromobilů? Pozor na to, už teď na ně padají nové daně
2.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když ptáčka lapají, hezky mu zpívají. A když ho lapnou do sítě elektromobilu a nebo hybridu, zatíží ho dodatečnými poplatky. Protože žil málo zdaněn.
Neuplyne pomalu ani týden, aby některá země či alespoň metropole nepřišla s plánem, jak ze silnic dostat vozy poháněné pouze spalovacím motorem. Není přitom již ani tak důležité, zda jde o benzinové či dieselové ústrojí, emise CO2 těchto agregátů podle politiků a úředníků zkrátka přispívají ke „globální změně klimatu”, vymírání ledních medvědů, úbytku travnatého porostu a možná i rozmachu islámského terorismu. Na jejich místo jsou proto všemi možnými prostředky tlačeny elektrické a hybridní jednotky.
Vozy s alternativním zdrojem pohonu jsou tedy zvýhodňovány nejen při pořízení, kdy státy přicházejí s vyššími či nižšími dotacemi, tak během samotného provozu, neboť jsou jim odpouštěny kupříkladu poplatky za parkování, mohou využívat věčně prázdných pruhů pro autobusy a taxíky, v řadě zemí navíc jejich majitelé nemusí platit kupříkladu silniční daň. Zdá se tedy, že koupě těchto aut je jen a pouze pozitivem, v delším časovém horizontu ale podobné výhody vypadají spíše jako zpěv pro lapaného ptáčka.
Americký stát Michigan totiž už dříve uvedl v platnost poplatek, který řeší nižší resp. žádnou spotřebu pohonných hmot hybridů a elektromobilů. Stejně jako u nás je i ve Státech součástí cen benzinu a dieselu daň, která obohacuje vládní rozpočet. Čím nižší je spotřeba - zejména ta reálná - tím méně financí do státní kasy teče. Politici by mohli být rádi, však takto „platí” za krásnější svět, jenže... smrdí jen kasa bez peněz, zjevně více než mrtvý lední medvěd.
Příslušný zákon tak majitelům hybridů a elektromobilů přikázal platit vyšší silniční daň než platí lidé, kteří jezdí s vozy s konvenčním pohonem. A protože to nebyla dostatečná záplata, přichází pro letošní rok další poplatky - ty budou nově součástí platby za registraci každého vozu. Za tu lidé standardně hradí 120 USD (cca 3 100 Kč), majitelé hybridů vážících méně než 3 630 kilogramů s bateriemi o kapacitě přes 4 kWh k ní však musí připlatit dalších 30 USD (780 Kč). V případě elektromobilů je pak poplatek ještě vyšší, přičemž opětovně je mezí hmotnost 3 630 kilogramů. Pod ní se platí dodatečných 100 dolarů (2 590 Kč), nad ní 200 dolarů. Kromě toho se i na tyto vozy vztahuje daň z benzinu ve výši 35 USD (910 Kč), jež je v případě hybridů poloviční. Na rozdíl od registrace vozidla jde přitom o roční poplatek, nikoliv o doživotní platbu.
Nejde přitom o poslední nárůst, dle inovované legislativy totiž budou majitelé hybridů a elektromobilů platit o 2,50 USD, respektive 5 USD (65 Kč, resp. 130 Kč) více za každý cent, o jaký se zvýší běžná daň z paliv. Ta má ročně růst minimálně o 5 procent. Je to celé trochu bizarní Michigan ale není jediným místem, kde jsou nyní majitelé hybridů a elektromobilů „trestáni“ za svá předchozí rozhodnutí, k nimž byli naopak motivováni. Jen v USA mají podobné zákony státy Wyoming, Colorado, Nebraska, Missouri či Georgia.
Ve výsledku zde tak máme počátek stavu, na který jsme mnohokrát upozorňovali a k němuž se mohl dopracovat každý člověk obyčejným selským rozumem. Státy zkrátka mají své rozpočty a ty musejí svou příjmovou část z něčeho pokrýt. Automobilisté jsou tradičně dobrou dojnou krávou a když začnou dávat měně „mléka” než dříve tradičním způsoby, bude třeba „přidojit” jinde. Pokud se tedy nyní těšíte na levnější provoz elektrických aut do budoucna, netěšte se, nedojde k němu. Však už aktuální, jistě drobné výpadky v příjmech rozpočtu způsobené nepatrným podílem elektrických aut na celkovém odbytu, jsou na některých místech neprodleně látány...



































Toyota Prius počítá s bateriemi o kapacitě 1,4 kWh, od poplatku je tedy osvobozena. Alespoň prozatím, do budocna se ovšem i tato výjimka dozajista změní
Zdroj: Detroit Free Press
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 2 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 25 minutami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 2 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 3 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
