Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější
26.9.2018 | Petr Miler
Vrcholné verze aut mívají až ikonický statut a stojí podle toho, i když jsou staré. Nezřídka ale mají opomíjené, ne až tak jiné, ovšem o dost levnější sourozence.
Většina z nás by chtěla jezdit co nejvybavenějším nebo nejsilnějším autem, ideálně vrcholem dané řady. To může ale v řadě případů znamenat obrovské peníze navíc i u ojetých aut. Za model o stupínek nižší než vyhledávaný vrchol člověk klidně dá dvě třetiny nebo i polovinu ceny onoho vrcholu.
Přitom dost často o mnoho nepřichází. Někdy to je 30 nebo 40 koní, někdy třeba pár desetin vteřiny zrychlení na stovku, i když jinak jsou auta technicky velmi podobná a třeba i s řadou totožných dílů. Je to spíše statut oné ikony, který činí ten či onen vrchol nabídky dražší. Stojí ale třeba i za statisíce korun navíc, pokud vám nutně nejde o image? Pokud si odpovídáte, že tak úplně ne, tady je osm případů, kde se dá ušetřit spousta peněz a přitom neobětovat zas tak moc.
1. Audi RS2 Avant -> S2 Avant
Genesis rychlých kombíků Audi byl zároveň prvním Audi s označením RS. Pod kapotou byl podélně umístěný řadový pětiválec o objemu 2,2 litru, naladěný na 315 koní. Tohle auto je dnes opravdu žádané a stojí podle toho, má ale trochu civilnějšího sourozence - verzi S2 Avant. Také to je 2,2l řadový pětiválec, jen je naladěný na 220 koní. A spousta lidí dnes neví, že něco takového vůbec existovalo, takže ceny jsou úplně jinde.


Vlevo RS2, vpravo S2. Dělala se i jako kupé a sedan
Velmi podobný případ je také ve srovnání první RS4 Avant a S4 Avant. I tahle auta mají stejný motor (2,7 V6 biturbo), jen s jiným přeplňováním. A pochopitelně, dnes je o něco slabší S4 Avant levnější než srovnatelně udržovaná RS4 Avant.
2. Mercedes-Benz 500 E W124 -> 400 E W124
Tenhle Mercedes je dnes také legendární, leč jestli ho nazvat genesisem übersedanů, si nejsme jisti. V každém případě, vyvíjelo ho Porsche a dodnes to je úctyhodné auto. A také velmi ceněné. Pokud vám stačí menší bratr, můžeme nabídnout verzi 400 E. Také má pod kapotou osmiválec M119, tentokrát ovšem o objemu 4,2 litru a výkonu 279 koní, a na stovce je pod sedm sekund. V ceně bývá mnohem větší rozdíl. Ovšem, najít pěkný kousek není jednoduché, dobře udržovaných 500 E je více.
3. Porsche 911 964 Carrera RS -> 911 964 Carrera 2
Pokud máte slabost pro devětsetjedenáctky z počátku 90. let, jistě jste slyšeli o ostré verzi RS generace 964, která měla 3,6litový šestiválec o 276 koních, lehčí setrvačník, samosvor a tužší a nižší podvozek. V interiéru bylo jen to nejnutnější a místo předních sedaček byly závodní skořepiny. Dnes najít 911 964 Carreru RS na prodej je zázrak, a pokud se to podaří, stojí jmění.
Místo ní si můžete koupit 911 964 Carreru 2 - tak se tehdy označovala zadokolka a byla k mání později než Carrera 4, tedy čtyřkolka. Motor měl také 3,6 litru objemu a dával „jen” 250 koní. Carrera 2 sice byla v podstatě základ, ale pořád to bylo velmi schopné auto a rozdíl ve výkonu a váze nebyl zas tak velký.
Vlevo Carrera RS, vpravo Carrera 2
4. Volvo 850 T-5R -> 850 T-5
Model 850 byl snad jedním z posledních, které měly design krabice osazené světly a koly. Přesto - nebo možná právě proto - je nadšenci vyhledáván. A vrcholná verze T-5R s pětiválcem o 240 koních je nejžádanější, protože je to prostě vrchol. O kousek níže stojí verze T-5, která má výkon jen o 15 koní nižší a zrychlení na stovku jen o půl vteřiny delší. Dnes ale T-5 stojí klidně jen půlku toho, co T-5R.
Vlevo T-5R, vpravo téměř nerozeznatelná T-5
5. BMW M5 E39 -> 540i Sport E39
Jistě, M5 je ikona, zejména v generaci E39, kdy má atmosférický osmiválec, manuál a poctivý samosvor. A když se zbavíte omezovače rychlosti, dostanete se velmi blízko magické třístovce. Taky ale jsou M5 E39 velmi drahé. A, naštěstí pro všechny méně majetné, má tenhle model civilnějšího sourozence - 540i Sport. Ta má o půl litru menší osmiválec, o 114 koní nižší výkon a manuální převodovka byla v obou autech totožná. Stejná auta to samozřejmě nejsou, nejsou si ale zase tak daleko, jak napovídá rozdíl v jejich dnešních cenách.
Vlevo M5, vpravo opět téměř nerozeznatelná 540i Sport
U BMW můžeme pokračovat téměř donekonečna - místo M3 E46 si můžete koupit 330i s M-paketem, nebo také Z3 či Z4 si lze koupit s třílitrovým šestiválcem místo verze M. Ani tady to nebude stejné, ale kdo poznal M3 E46 a 330i E46 M Sport, ví, že 330i dokáže v něčem nabídnout i více, třebaže dynamicky pochopitelně zaostává.
Vlevo Z4 M, vpravo verze 3,0 si
6. Renault Clio Williams -> Clio 16S
Clio Williams bylo vůbec prvním ostrým Cliem a dnes je extrémně vzácné, protože spousta jich shnila nebo skončila omotaná o strom. Dvoulitr pod kapotou měl 147 koní, což lehkému Cliu stačilo na stovku za 7,8 s. Pokud nějaké najdete na prodej, bude vážně drahé.
Naštěstí i ono má plebejštějšího sourozence - verzi 16S, tedy 16 soupapes. Tak se francouzsky řekne „ventil” - tahle verze má pod kapotou šestnáctiventilovou osmnáctistovku o 137 koních. Oproti Williamsu tedy o tolik slabší není a když se nějaká objeví - také jsou vzácné -, je levnější.
Vlevo Clio Williams, vpravo Clio 16S
7. Subaru Impreza 22B-STI -> Impreza GT Turbo
Fanoušci Subaru jistě vědí, o čem je řeč, když se řekne Impreza 22B - byla to vrcholová verze první generace Imprezy s motorem o objemu 2,2 litru a výkonem 280 koní. Stovku zvládala za 5,3 vteřiny, což je dodnes úctyhodný čas. Je k mání jen s volantem vpravo, ale občas člověk potká i kousek přestavěný pro pravostranný provoz. V obou případech si připravte nejméně milion korun, spíš ale víc.
Civilnější sourozenec se jmenuje GT Turbo, na některých trzích WRX, a má pod kapotou dvoulitr o výkonu „pouze” 218 koní. Zrychlení na stovku je horší jen o trošku - 6,3 vteřiny je pořád skvělý čas. Může stát i třetinu toho, co 22B, ale najít kousek nezasažený tuningem je velmi náročný úkol, bohužel.
Vlevo 22B-STI, vpravo civilnější a praktičtější WRX
8. Škoda Octavia I RS -> Octavia 1,8 T
I v Česku máme auta, která se dají zařadit na tenhle seznam. První generace Octavie RS je u nás až překvapivě drahá, pokud je v dobrém stavu - rozumně vyhlížející kousky mají stále klidně šestimístné cenovky v korunách. Pod kapotou má osmnáctistovku o 180 koní a designem není od běžné, civilní Octavie příliš poznat. Náhradou může být verze 1,8 Turbo, která měla stejný motor, jen naladěný na 150 koní. Na rozdíl od RS byla v nabídce i s pohonem 4x4, a to i jako liftback, nejen kombík. Takové auto za 100 tisíc Kč dnes pomalu ani neexistuje, slušné exempláře koupíte snadno za polovinu této sumy i méně. A kdyby vás trápily vizuální rozdíly (z 1,8 T ovšem může být slušný sleeper...), přestavba není problém, podobně jako úprava výkonu. Nakonec, viděli jsme i verze 1,8 Turbo 4x4 přestavěné na RS s upravenými motory, které skutečná eReSa dynamicky porážely na hlavu...
Vlevo Octavia RS, vpravo civilní verze; 1,8 T pod kapotou by byla poznat jen podle nápisu na zádi
Bleskovky
Tesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
před 10 hodinamiFirma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
včeraPřekvapivý nástupce automobilového favorita Jeremyho Clarksona odhalil interiér, je to luxus se závodními geny
14.7.2025
Nejnovější články
Slavný německý úpravce omylem ukázal, jak moc špatným směrem se BMW vydalo s novou M5
před 4 hodinamiProdeje elektromobilů v USA náhle nabraly směr, který vyděsil automobilky. A to má to nejhorší teprve přijít
před 6 hodinamiMuž si před dvěma léty koupil nové Ferrari. Rozpadat se začalo hned po koupi a nefunguje dodnes, firma roky odmítala záruční opravu
před 7 hodinamiZnačka, která se rozhodla zbavit svá auta zadních oken, nedokáže ani po dvou svolávacích akcích opravit nefunkční parkovací kamery
před 9 hodinamiTesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva