Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Levnější sourozenci žádaných ojetin. Ne zas tak jiní, ale o hodně dostupnější
26.9.2018 | Petr Miler
Vrcholné verze aut mívají až ikonický statut a stojí podle toho, i když jsou staré. Nezřídka ale mají opomíjené, ne až tak jiné, ovšem o dost levnější sourozence.
Většina z nás by chtěla jezdit co nejvybavenějším nebo nejsilnějším autem, ideálně vrcholem dané řady. To může ale v řadě případů znamenat obrovské peníze navíc i u ojetých aut. Za model o stupínek nižší než vyhledávaný vrchol člověk klidně dá dvě třetiny nebo i polovinu ceny onoho vrcholu.
Přitom dost často o mnoho nepřichází. Někdy to je 30 nebo 40 koní, někdy třeba pár desetin vteřiny zrychlení na stovku, i když jinak jsou auta technicky velmi podobná a třeba i s řadou totožných dílů. Je to spíše statut oné ikony, který činí ten či onen vrchol nabídky dražší. Stojí ale třeba i za statisíce korun navíc, pokud vám nutně nejde o image? Pokud si odpovídáte, že tak úplně ne, tady je osm případů, kde se dá ušetřit spousta peněz a přitom neobětovat zas tak moc.
1. Audi RS2 Avant -> S2 Avant
Genesis rychlých kombíků Audi byl zároveň prvním Audi s označením RS. Pod kapotou byl podélně umístěný řadový pětiválec o objemu 2,2 litru, naladěný na 315 koní. Tohle auto je dnes opravdu žádané a stojí podle toho, má ale trochu civilnějšího sourozence - verzi S2 Avant. Také to je 2,2l řadový pětiválec, jen je naladěný na 220 koní. A spousta lidí dnes neví, že něco takového vůbec existovalo, takže ceny jsou úplně jinde.


Vlevo RS2, vpravo S2. Dělala se i jako kupé a sedan
Velmi podobný případ je také ve srovnání první RS4 Avant a S4 Avant. I tahle auta mají stejný motor (2,7 V6 biturbo), jen s jiným přeplňováním. A pochopitelně, dnes je o něco slabší S4 Avant levnější než srovnatelně udržovaná RS4 Avant.
2. Mercedes-Benz 500 E W124 -> 400 E W124
Tenhle Mercedes je dnes také legendární, leč jestli ho nazvat genesisem übersedanů, si nejsme jisti. V každém případě, vyvíjelo ho Porsche a dodnes to je úctyhodné auto. A také velmi ceněné. Pokud vám stačí menší bratr, můžeme nabídnout verzi 400 E. Také má pod kapotou osmiválec M119, tentokrát ovšem o objemu 4,2 litru a výkonu 279 koní, a na stovce je pod sedm sekund. V ceně bývá mnohem větší rozdíl. Ovšem, najít pěkný kousek není jednoduché, dobře udržovaných 500 E je více.
3. Porsche 911 964 Carrera RS -> 911 964 Carrera 2
Pokud máte slabost pro devětsetjedenáctky z počátku 90. let, jistě jste slyšeli o ostré verzi RS generace 964, která měla 3,6litový šestiválec o 276 koních, lehčí setrvačník, samosvor a tužší a nižší podvozek. V interiéru bylo jen to nejnutnější a místo předních sedaček byly závodní skořepiny. Dnes najít 911 964 Carreru RS na prodej je zázrak, a pokud se to podaří, stojí jmění.
Místo ní si můžete koupit 911 964 Carreru 2 - tak se tehdy označovala zadokolka a byla k mání později než Carrera 4, tedy čtyřkolka. Motor měl také 3,6 litru objemu a dával „jen” 250 koní. Carrera 2 sice byla v podstatě základ, ale pořád to bylo velmi schopné auto a rozdíl ve výkonu a váze nebyl zas tak velký.


Vlevo Carrera RS, vpravo Carrera 2
4. Volvo 850 T-5R -> 850 T-5
Model 850 byl snad jedním z posledních, které měly design krabice osazené světly a koly. Přesto - nebo možná právě proto - je nadšenci vyhledáván. A vrcholná verze T-5R s pětiválcem o 240 koních je nejžádanější, protože je to prostě vrchol. O kousek níže stojí verze T-5, která má výkon jen o 15 koní nižší a zrychlení na stovku jen o půl vteřiny delší. Dnes ale T-5 stojí klidně jen půlku toho, co T-5R.


Vlevo T-5R, vpravo téměř nerozeznatelná T-5
5. BMW M5 E39 -> 540i Sport E39
Jistě, M5 je ikona, zejména v generaci E39, kdy má atmosférický osmiválec, manuál a poctivý samosvor. A když se zbavíte omezovače rychlosti, dostanete se velmi blízko magické třístovce. Taky ale jsou M5 E39 velmi drahé. A, naštěstí pro všechny méně majetné, má tenhle model civilnějšího sourozence - 540i Sport. Ta má o půl litru menší osmiválec, o 114 koní nižší výkon a manuální převodovka byla v obou autech totožná. Stejná auta to samozřejmě nejsou, nejsou si ale zase tak daleko, jak napovídá rozdíl v jejich dnešních cenách.


Vlevo M5, vpravo opět téměř nerozeznatelná 540i Sport
U BMW můžeme pokračovat téměř donekonečna - místo M3 E46 si můžete koupit 330i s M-paketem, nebo také Z3 či Z4 si lze koupit s třílitrovým šestiválcem místo verze M. Ani tady to nebude stejné, ale kdo poznal M3 E46 a 330i E46 M Sport, ví, že 330i dokáže v něčem nabídnout i více, třebaže dynamicky pochopitelně zaostává.


Vlevo Z4 M, vpravo verze 3,0 si
6. Renault Clio Williams -> Clio 16S
Clio Williams bylo vůbec prvním ostrým Cliem a dnes je extrémně vzácné, protože spousta jich shnila nebo skončila omotaná o strom. Dvoulitr pod kapotou měl 147 koní, což lehkému Cliu stačilo na stovku za 7,8 s. Pokud nějaké najdete na prodej, bude vážně drahé.
Naštěstí i ono má plebejštějšího sourozence - verzi 16S, tedy 16 soupapes. Tak se francouzsky řekne „ventil” - tahle verze má pod kapotou šestnáctiventilovou osmnáctistovku o 137 koních. Oproti Williamsu tedy o tolik slabší není a když se nějaká objeví - také jsou vzácné -, je levnější.


Vlevo Clio Williams, vpravo Clio 16S
7. Subaru Impreza 22B-STI -> Impreza GT Turbo
Fanoušci Subaru jistě vědí, o čem je řeč, když se řekne Impreza 22B - byla to vrcholová verze první generace Imprezy s motorem o objemu 2,2 litru a výkonem 280 koní. Stovku zvládala za 5,3 vteřiny, což je dodnes úctyhodný čas. Je k mání jen s volantem vpravo, ale občas člověk potká i kousek přestavěný pro pravostranný provoz. V obou případech si připravte nejméně milion korun, spíš ale víc.
Civilnější sourozenec se jmenuje GT Turbo, na některých trzích WRX, a má pod kapotou dvoulitr o výkonu „pouze” 218 koní. Zrychlení na stovku je horší jen o trošku - 6,3 vteřiny je pořád skvělý čas. Může stát i třetinu toho, co 22B, ale najít kousek nezasažený tuningem je velmi náročný úkol, bohužel.


Vlevo 22B-STI, vpravo civilnější a praktičtější WRX
8. Škoda Octavia I RS -> Octavia 1,8 T
I v Česku máme auta, která se dají zařadit na tenhle seznam. První generace Octavie RS je u nás až překvapivě drahá, pokud je v dobrém stavu - rozumně vyhlížející kousky mají stále klidně šestimístné cenovky v korunách. Pod kapotou má osmnáctistovku o 180 koní a designem není od běžné, civilní Octavie příliš poznat. Náhradou může být verze 1,8 Turbo, která měla stejný motor, jen naladěný na 150 koní. Na rozdíl od RS byla v nabídce i s pohonem 4x4, a to i jako liftback, nejen kombík. Takové auto za 100 tisíc Kč dnes pomalu ani neexistuje, slušné exempláře koupíte snadno za polovinu této sumy i méně. A kdyby vás trápily vizuální rozdíly (z 1,8 T ovšem může být slušný sleeper...), přestavba není problém, podobně jako úprava výkonu. Nakonec, viděli jsme i verze 1,8 Turbo 4x4 přestavěné na RS s upravenými motory, které skutečná eReSa dynamicky porážely na hlavu...


Vlevo Octavia RS, vpravo civilní verze; 1,8 T pod kapotou by byla poznat jen podle nápisu na zádi
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 4 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 5 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 7 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 8 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.05. 20:13 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
