Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Řidič elektromobilu omylem zmáčkl P na voliči režimů převodovky v dálniční rychlosti, co se stalo?
29.1.2023 | Petr Miler
Nic? To není správná odpověď, jakkoli půjde o nejlepší odhad motoristy se zkušenostmi s moderními auty. Tak to obvykle bývá, u elektromobilů je ale situace jiná. A to zdaleka nikoli jen u toho, který se stal předmětem tohoto neplánovaného testu.
Je to celkem obvyklý „pokus” známý z internetových videí, z nichž některá jsme vám sami přiblížili. Obvykle se soustřeďuje na režim R, tedy zařazení zpátečky u vozu s automatickou převodovkou, který nezpůsobí nic nejen u moderních, ale dokonce ani u starších aut. Museli byste mít něco opravdu dávného, aby R vůbec šlo za jízdy zařadit a reálně se stalo něco víc než zobrazení varovné hlášky.
Podobné je to s režimem P, tedy parkovacím módem. Moderní auta vám jeho použití za jízdy vůbec nedovolí, nebo vás nechají zmáčknout patřičné tlačítko bez jakékoli faktické odezvy. Tedy pokud za „faktickou odezvu” nepovažujete hlášku typu: „Pro použití režimu P nejprve zastavte.” Člověk by tedy přirozeně čekal, že to samé bude platit i u elektrických aut, ale neplatí.
Na vlastní kůži se tom - nutno dodat nechtěně - přesvědčil jeden z majitelů Rivianu R1T, tedy amerického elektrického pick-upu. Ten používá velmi klasicky pojatý, ovšem elektronický volič jízdních režimů v podobě páčky pod volantem, na které lze P aktivovat zmáčknutím tlačítka. Použít něco takového omylem při dálniční jízdě tedy nebude složité, a tak přesně k tomu došlo.
Místo „ničeho” nebo hlášky popsané výše ale auto začalo reagovat. Nedošlo k tomu, že by auto skutečně aktivovalo parkovací mód, to by zaručeně něco rozbilo, ale začalo intenzivně zpomalovat. Jak vyzkoumali kolegové z The Drive, jde o bezpečnostní funkci podobnou té, kterou mají vozy s moderními elektronickými ručními brzdami. Také ty lze použít pro nouzové zastavení, pokud jiné možnosti selžou nebo třeba řidiče postihnou zdravotní problémy. Takovou funkci elektromobily obvykle nemají, alespoň ne ovladatelnou z pozice řidiče, a tak ji nahrazují právě módem P, který kolikrát (například u Tesel) nedělá nic jiného, než že právě zabrzdí kola.
Krátké zmáčknutí P tedy nejčastěji neznamená žádnou reakci, jakékoli delší ale spustí nouzové brzdění - platí to nejen u elektromobilů Rivianu, ale i u Tesly, Porsche či Audi. To může být dobré vědět třeba právě pro chvíle, kdybyste se ocitli na sedadle spolujezdce elektromobilu a řidiče postihl nějaký problém. Ruční brzda obvykle není, tlačítko P ale bývá v dosahu - u Rivianu je vpravo pod volantem, to samé u Tesel, u Taycanu je v místech, kde bývají spínací skříňky aut či startovací tlačítka konvenčních aut a tak podobně. Prostě je téměř vždy v dosahu spolujezdce.






Když v tomto autě - i ve většině jiných elektromobilů - za jízdy zmáčknete volič režimu P, vůz začne silně decelerovat. Není to omyl ani náhoda, automobilky tuto možnost používají jako náhradu nouzového využití parkovací brzdy, jejíž ovladač v elektrických autech obvykle chybí. Foto: Rivian
Zdroj: The Drive
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Borja Gomez tragicky zahynul včera 17:12
- Top crash pilotů po 10 Grand Prix včera 16:05
- BMW R 1300 RS 2025: sportovnější roadster včera 12:25
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně 2.7.2025
- Zamíří Aron Canet do WSBK? 2.7.2025
Nejnovější články
Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
před 2 hodinamiPřekvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
včeraMuž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
včeraFerrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
včeraStačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva