Majitel zpackaného elektrického Volva ukázal světu, jaký šmejd tohle auto je, zasvětil tomu celou webovou stránku

Je to auto, které Volvo loni nemělo problém začít prodávat nehotové a dokonce jej tak prezentovat novinářům. Nyní mu způsobuje miliardové ztráty a automobilka už ani nepočítá s tím, že na něm někdy něco vydělá. Může být ještě hůř? Ale to víte, že může.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Majitel zpackaného elektrického Volva ukázal světu, jaký šmejd tohle auto je, zasvětil tomu celou webovou stránku

před 11 hodinami | Petr Prokopec

Majitel zpackaného elektrického Volva ukázal světu, jaký šmejd tohle auto je, zasvětil tomu celou webovou stránku

/

Foto: Volvo

Je to auto, které Volvo loni nemělo problém začít prodávat nehotové a dokonce jej tak prezentovat novinářům. Nyní mu způsobuje miliardové ztráty a automobilka už ani nepočítá s tím, že na něm někdy něco vydělá. Může být ještě hůř? Ale to víte, že může.

V listopadu 2022 se Volvo pochlubilo novým modelem EX90. Švédové v tu dobu tohle elektrické SUV prezentovali jako svou novou vlajkovou loď, která měla nahradit spalovací XC90. Automobilka i proto jako součást standardní výbavy osadila střechu LiDARem od společnost Luminar, který měl mimo jiné detekovat chodce až na vzdálenost 250 metrů. Protože byl navíc doplněn 16 ultrazvukovými senzory, 8 kamerami a 5 radary, mělo by EX90 umožnit autonomní jízdu na úrovni SAE3, což znamená, že majitel může sundat ruce z volantu a oči z vozovky.

Švédové původně předpokládali, že výrobu a prodej odstartují ještě před koncem roku 2023. Ovšem kvůli komplikovanému softwaru došlo na průtahy, kvůli kterým první exempláře zamířily k majitelům teprve loni. Volvo je navíc předávalo nedokončené s tím, že je dodělá později. Ani o měsíce později ale vozy nedokončila a stále nehotové je půjčovala i novinářům, kteří si rozpaky nenechali pro sebe. To nepomohlo reputaci EX90 ani Volva a finanční dopad těchto potíží je obrovský. Švédové nedávno přiznali, že kvůli EX90 a podobně problémovému EC90 museli odepsat zhruba 25 miliard korun a na autech zřejmě nikdy nic nevydělají.

Vypadá to jako slušná „soda”, ovšem nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř, že? Proti Volvu se není otočil jeden z jeho vlastních zákazníků, který se rozhodl celému světu ukázat, co je EX90 za šmejd. A automobilku rovnou žaluje. Své auto si přitom převzal až v březnu, kdy už mělo být dávno v pořádku. Zjevně není, ani zdaleka.

Jde přitom o fanouška značky, který byl dosud navýsost spokojen se svým XC90 R Design, dokonce mu nevadilo, že jde o jinou specifikaci, než si původně objednal - na tu by totiž musel čekat mnohem déle. Dnes si asi kvůli své nedočkavosti rve vlasy na hlavě, neboť pouhé tři dny po převzetí odstartovala série nepříjemností, kvůli nimž byl vůz po většinu času v nepoužitelném stavu.

Jak už padlo, problémů je taková řada, že Vicken Kanadjian kvůli tomu založil dokonce i webovou stránku MyVolvoEX90.com, kde rozebírá jeden po druhém. Vše odstartovaly nefunkční klíčky, karta a digitální klíček, načež jediná možnost, jak se dostat do vozu, byla skrze mobilní aplikaci. Tyto problémy navíc přetrvávaly i po dubnové modernizaci softwaru, kterou značka provedla. Update navíc stav elektrického SUV jen zhoršil, neboť centrální obrazovka byla náhle nefunkční, dveře se samovolně odemykaly a zamykaly a na jeden týden přestala fungovat klimatizace.

Kanadjian má veškeré potíže zmapované, na jeho webu si tak můžete prohlédnout třeba snímky středového displeje, které jednoznačně prokazují selhání elektroniky. Na největší problém ale došlo v červnu, kdy majitel jel po dálnici. Vůz totiž náhle přišel o výkon a na přístrojovém štítu vyskočila hláška, že je třeba zastavit a přesunout volič převodovky do polohy „P“, aby mohlo dojít na restart systému. Jak dealerství, kde Kanadjian vůz koupil, tak i kanadské zastoupení Volva, potvrdily, že šlo o krajně nebezpečnou situaci.

U majitele tím přetekl pohár trpělivosti, načež vznesl stížnost u Transport Canada, což je úřad, který reguluje dopravu na kanadských silnicích. Zároveň po Volvu požadoval, aby mu dodalo jiné, ovšem plně funkční EX90, nebo aby mu vrátilo peníze. Volvo se ale v posledních letech chová velmi arogantně, a tak se dočkal odpovědi, že na nic takového nedojde a své potíže má řešit se servisem. To ovšem Kanadjian dělal několik měsíců, kdy jeho vůz stál u techniků často i několik týdnů v kuse. Problémů ovšem neubývalo, právě naopak.

Nešťastníkovi tak nakonec nezbylo nic jiného než podat na Volvo žalobu. Po značce požaduje nejen veškeré peníze, které za problematické EX90 zaplatil, ale i kompenzaci za potíže, které mu s jeho vlastnictvím vznikly. Proč Volvo nechalo situaci zajít tak daleko, nemáme tušení. Zjevně samo ví, jaký průšvih tohle auto je, tak proč jej nechat páchat další škody?


Majitel zpackaného elektrického Volva ukázal světu, jaký šmejd tohle auto je, zasvětil tomu celou webovou stránku - 1 - Volvo EX90 Twin Performance 2025 oficialni vyber 01Majitel zpackaného elektrického Volva ukázal světu, jaký šmejd tohle auto je, zasvětil tomu celou webovou stránku - 2 - Volvo EX90 Twin Performance 2025 oficialni vyber 02Majitel zpackaného elektrického Volva ukázal světu, jaký šmejd tohle auto je, zasvětil tomu celou webovou stránku - 3 - Volvo EX90 Twin Performance 2025 oficialni vyber 03
EX90 dorazilo na trh se zpožděním, navíc nehotové. A i když je to už rok, majitelům působí potíže i nadále. Jeden z nich je tak frustrovaný, že stvořil web popisující jeho patálie do detailu. A automobilku kvůli její ignoraci žaluje. Foto: Volvo

Zdroj: InsideEVs

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.