Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Majitelé elektrických Audi platí vysokou daň za svou volbu, během pár desítek tisíc km přišli o víc jak 1,4 milionu Kč
1.11.2023 | Petr Miler
Tomu se říká drahý špás, který nakonec připomíná asi největší problém elektromobilů - ohromnou ztrátu hodnoty. Ta v případě modelu e-tron resp. Q8 e-tron přes minimální využití dosahuje až 70 procent ceny nového auta za pouhé 3 roky.
„Hlavním problémem elektromobilů je zpomalující se poptávka, a to navzdory robustní nabídce a rostoucímu výběru těchto modelů,” zhodnotil Lance Iserman, šéf Morrie's Automotive Group, současnou situaci na trhu těchto aut. Její následky se projevují hlavně v posledních týdnech a měsících a přidělávají vrásky na čele automobilovým gigantům, kteří prodělávají klidně skoro milion korun na každém prodaném autě, což pochopitelně vede k přehodnocení jejich někdejších optimistických strategií. Trochu se ale v návalu zpráv tohoto druhu zapomíná na jinou „oběť” zpackané elektrické revoluce - ty, kteří si je z jakéhokoli důvodu koupili.
Popravdě řečeno máme tendenci těchto lidí obecně moc nelitovat, neboť jejich volba je často projevem oportunismu a neskrývané snahy využít dotací a dalších výhod přímo či nepřímo nedobrovolně placených jinými v jejich prospěch. Zdaleka ne vždy to tak ale je, řada lidí autům prostě nerozumí a nechá se do koupě elektromobilu „uvrtat” dealerem s přebytkem skladových zásob, nesplněnými povinnými odběry těchto aut apod. V záplavě vesměs nepodloženě pozitivních zpráv o elektrických autech se běžnému spotřebiteli může zdát, že jde prostě o další alternativu, kterou si může dovolit mít. Ale je zrovna tohle pravda?
I kdyby pořizovací cena ani omezená využitelnost těchto někomu nakrásně nedělala problém, bude to jeho specifická situace, nikoli pohled naprosté většiny ostatních. Právě jejich přístup vyplývající z faktických limitů elektromobilů ale nakonec určuje to nejpodstatnější pro většinu majitelů - celkové provozní náklady definované v prvé řadě poklesem hodnoty. Ten je u elektromobilů zcela mimořádně vysoký, přesto zaskočí, jak velký u některých vozů je.
Kolegové z Inside EVs v jednom ze svých posledních článků upozorňují na to, jak masivní propad hodnoty postihl Audi e-tron (dnes přejmenované na Q8 e-tron), tedy elektrické SUV ingolstadtské značky a jednu z jejích prvotin na tomto poli. Kolegy zaskočilo, že vozy z roku 2020 s klidně 40 tisíci najetými km je dnes možné koupit v USA za ceny okolo 30 000 dolarů, i když jde o vůz, který jako nový šlo a jde koupit okolo 76 000 USD. Bavíme se tedy o poklesu hodnoty skoro o 1,1 milionu Kč za 3 roky a zanedbatelný počet najetých km, ztrátu více jak 60 procent hodnoty. Je to extrém, brutalita svého druhu, ale říkali jsme: Pche, Amerika, tam ceny aut klesají rychleji a elektromobily lidé chtějí ještě méně než u nás... Realita je ale přesně opačná.
Průzkumem evropské nabídky e-tronů obdobným tomu americkému jsme zjistili, že i když dnes novou Q8 e-tron nekoupíte levněji než za 2 168 900 Kč, auta z roku 2020 s najetými klidně jen 24 tisíci km můžete vybírat od 29 950 Eur včetně DPH (asi 735 tisíc Kč), kterou navíc obvykle lze odečíst. A není to žádná anomálie, aut za cenu okolo 30 000 Eur s nájezdy do 50 tisíc km je hromada, když pak odstraníte limity najetých km, rozvine se nabídka do ještě větší šíře a minimální cena se posune ještě níž. Přesto existuje jen jedno auto v prodeji, které najelo víc než 160 tisíc km, najezdit za tak krátký čas s elektromobilem víc je náročné.
V evropských reáliích se tedy bavíme o poklesu hodnoty i o víc než 1,4 milionu Kč (kdo si koupí Audi v základu?) za pár desítek tisíc km a tři roky. Je to skoro 70 procent původní ceny, najednou se z multimilionového Audi stane konkurence nové Škody Octavia. Majitelé tak platí za svou volbu opravdu vysokou daň, některé přišel každý ujetý km jen na ztrátě hodnoty na 70 Kč. Jen si to představte, otočíte Brno z Prahy, najedete třeba 420 km a 29 400 Kč je fuč, za jediný den. To už musí být výnosná cesta, abyste si kvůli ní pár týdnů neškrábali hlavu...
Důvody jsou pořád stejné - obecný nezájem daný omezenou použitelností a především krátká životnost těchto aut daná drahými bateriemi, které nezřídka nevydrží déle než 8 až 10 let. Už po třech až čtyřech letech se obava z blížícího se konce záruky na akumulátor (obvykle 8 let a 160 tisíc km) projevuje na ceně tímto způsobem. Jak má být za těchto podmínek elektrická revoluce „udržitelná”, ať použijeme moderní termín? Kdo si vůbec může dovolit platit tak vysoké sumy jen za vlastnictví auta? Odpovězte si sami...



Audi e-tron nepůsobí jako bůhvíjak atraktivní auto per se, optikou nákladů vlastnictví se ale kvůli masivnímu poklesu hodnoty jedná o pojízdnou finanční sebevraždu. Situace je překvapivě ještě horší v Evropě než v USA. Ilustrační foto: Audi
Zdroje: Inside EVs, Auto News, Audi, Mobile.de
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 dnes
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 3 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 5 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 6 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 8 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter