Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Máte v autě odřený či jinak poškozený volant? Takto může být zase jako nový
27.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Volant je jednou z těch částí auta, které se opotřebují, i kdybyste se k němu chovali sebeuctivěji. Navíc kazí dojem i z jinak zachovalého vozu.
Trápí vás opotřebovaný volant vašeho jinak zachovalého auta? Nedivili bychom se, volant odnese zejména najeté kilometry jako první a někdy stačí i 100 tisíc kilometrů na to, aby byl zralý na odpis. Odřená a potrhaná kůže na volantu není nic hezkého ani příjemného, nakonec i proto se na benzinkách prodávají různé potahy, kterými to můžete „spravit”. Jenže uvozovky jsou tu na místě - problém tím pouze zakryjete, výrazně zvětšíte tloušťku věnce, což nebude vyhovovat každému. Navíc máme dost omezenou důvěru v zachování plné ovladatelnosti vozu při použití podobné... „fusekle” na volantu.
Touto cestou bychom se tedy rozhodně nevydávali. Krom ní se nabízí možnost sehnání jiného volantu, ale najít kousek v podstatně lepším stavu a v tom správném provedení bývá problém. Chcete-li řešení bez kompromisu, nabízí se možnost, jak i ze silně opotřebovaného kožené volantu udělat takový, který vypadá jako nový. Na svém novém videu to předvádí náš oblíbený mechanik říkající si ChrisFix, který detailně ukazuje, jak vyměnit kožený potah na volantu svého staršího Fordu Mustang s béžovým interiérem. a dělá to právě proto, že nenašel náhradní volant ve správné barvě a zároveň v dobrém stavu.
Tedy, základem je volant odmontovat. U naprosté většiny aut bude potřeba nejprve odstranit airbag, který obvykle drží pár šroubků zboku nebo zezadu středu volantu. Před touhle operací je vhodné odpojit baterii a počkat 30 minut, abyste si byli jisti, že vám nevybouchne do obličeje. Pak ho opatrně vyjmete, odpojíte kabely a odložíte stranou.
Následuje odpojení kabelů ke klaksonu a případným tlačítkům na volantu a pak můžete vyndat šroub uprostřed volantu, kterým drží na tyči řízení. Je více než vhodné si poznamenat polohu, ve které je nasazen na tisícihranu, abyste při instalaci mohli volant jednoduše nasadit ve správné poloze a nemuseli znovu hledat jeho správnou pozici vůči kolům. Některé volanty půjdou hned sundat, jiným bude třeba pomoci speciálním stahovákem, to je ale spíše výjimka.






Demontáž volantu je relativně jednoduchá a rychlá operace, i méně schopným jedincům zabere pár minut
Když máte volant sundaný, můžete se s ním přesunout na místo, kde se vám s ním bude pracovat snáze než uvnitř auta. Zde je třeba začít rozříznutím stehů staré kůže, tu sloupnout a očistit věnec od lepidla a gumy. Když se povede starou kůži zachovat v jednom kuse, můžete podle ní ustřihnout kus nové kůže nebo koženky - samozřejmě s tím, že radši víc, protože vždycky můžete zmenšovat, ale přidávat materiálu nikoliv. Dbejte také na to, jak se daný materiál dá natahovat - přes věnec volantu bude potřeba kůži při potahování trochu natáhnout.
Nyní postupně přiměřujte pás kůže či koženky k volantu a upravujte, kde je potřeba. Je nutné nechat si trochu místa na šev, takže je-li stará kůže široká např. 80 mm, je vhodné nechat třeba 85 mm a 5 mm od kraje naznačit místa, kudy povedete jehly. Musí být pochopitelně proti sobě a stejnoměrně, takže je vhodné použít pravítko.
Odstranění staré kůže je jednoduché a pokud ji nepoškodíte, můžete si podle ní snadno odměřit novou
Začněte sešitím konců pásu kůže k sobě a pak se rozhodněte, kde chcete šev mít. Zde bylo zvoleno místo v dolní části věnce, kde byla navíc vyříznuta drážka, do které se šev schoval. Pak můžete začít sešívat kraje pásu kůže k sobě na vnitřní straně věnce tak, že jehla - potřebujete dvě a nejlépe pevnější, nylonovou nit - propíchne protilehlou kůži zevnitř a vrátí se dolů. Je to podobné jako některé z nejsnazších způsobů navlékání tkaniček do bot a to umí snad každý.
U ramen volantu je nutné steh zakončit - propíchnete obě strany kůže zvnějšku dovnitř a uděláte uzly, které zastrčíte pod kůži. Obstřihněte co nejpřesněji rameno s trochou přečnívající kůže, kterou nastřihněte a zahněte zpátky. K věnci ji přilepte speciálním lepidlem na kůži, které je po zaschnutí čiré.
Nové očalounění volantu je nejsložitější částí, se správným návodem ale i to půjde snadno
Teď už stačí Pokračovat, dokud není obešit celý volant a všechna jeho ramena. Je nutné držet steh utažený, aby výsledek vypadal co nejlépe, a pokud možno se vyvarovat vrásek. Namontování volantu je stejné jako sundávání, jen opačně a pokud jste si poznamenali správnou polohu volantu, je to znovu práce na pár minut.
Jak můžete vidět na posledních dvou záběrech výsledek je opravdu působivý - z volantu zralého na poslední cestu je rázem „kormidlo” jako nové. Takové na vrakovišti opravdu nekoupíte, museli byste sáhnout po úplně novém dílu, který na starší auto buď vůbec nebude k dispozici nebo bude velmi drahý.
Autor návodu odhaduje celkovou časovou náročnost pro běžně zručného člověka na dvě až čtyři hodiny, takže to vážně není práce na víkend. Krom vlastní časové investice bylo třeba materiálu za necelý tisíc korun. Ale podívejte se, jak auto nyní vypadá a pocit člověka z jeho řízení bude též zcela nesrovnatelný - to už za chvíli práce a necelou tisícovku stojí. Až jsme si při prohlížení těchto snímků s kolegy v redakci říkali, že je trochu škoda, že zrovna v autech nemáme žádný opravdu opotřebovaný volant...
Kompletní foto a videodokumentace opravy
Zdroj: ChrisFix@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva