Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Moderní auta přerůstají parkoviště, nehod z nich přibývá
23.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Auta se zvětšují, ale parkovací místa zůstávají stále stejná. To znamená rychle rostoucí počet nehod na parkovištích, říká pojišťovna.
Máte někdy dojem, že parkovací místa jsou stavěná pro Škody 120 či Trabanty a že se tam člověk s běžným moderním autem nemůže vejít? Jistě nejste sami - do příliš malých parkovacích míst se stále větší auta prostě nevejdou, a tak se na parkovištích stává čím dál více drobných dopravních nehod.
Pojišťovna Accident Exchange uvádí, že jen za uplynulých 12 měsíců na parkovištích Velké Británie lidé poškodili auta svá či jiných za 1,4 miliardy liber, tedy asi 44,3 miliardy korun. Není to ale vinou jen nepozorných či neumělých řidičů, nýbrž faktu, že auta jsou čím dál větší. Toto číslo tvoří téměř 31 % pojistných událostí u téhle společnosti a situace u nás nebude jiná - většina parkovišť je stavěná poodle normy z konce 80. let, část podle ještě starší.
Průměrné parkovací místo je v Británii dlouhé 4,8 metru a široké 2,4 metru, ovšem do tohoto prostoru se na délku nevejde obrovská spousta i normálních aut, nejen SUV či luxusních limuzín typu Mercedesu třídy S. Ford Mondeo měří 4 871 mm, Opel Insignia je dlouhý 4 842 mm, a to jsou jen dva případy z mnoha.
Společnost National Car Parks (NCP), která v Británii provozuje síť parkovišť, oznámila, že bude zvětšovat místa na svých parkovištích v Londýně, Manchesteru a Bournemouthu. Bude to ovšem na úkor počtu parkovacích míst, ppochopitelně, další prostory k parkovištím přidány nebudou, a řidiči tak zaparkují pohodlněji, ale místo najde méně z nich.
Samozřejmě, ne všichni s takovým krokem souhlasí. Doug Parr z britské pobočky Greenpeace je jedním z oponentů. "Vytváření více místa pro velké polykače paliva na úkor ostatních aut je opak toho, co bychom měli dělat. Potřebujeme přehodnotit dopravní infrastrukturu tak, aby ti, kteří zvolí správně z hlediska našeho zdraví a životního prostředí, benefitovali, nikoliv byli penalizováni," uvedl na adresu plánů NCP.
Myslí-li penalizací snížení počtu parkovacích míst, má zcela jistě pravdu, ovšem taková změna je negativní pro všechny motoristy bez rozdílu, ne jen pro ty, kteří mají malá auta. Nic jiného nás nenapadá, zvětšení rozměrů parkovacích míst je přínosem pro všechny, i s malým autem se parkuje lépe, má-li člověk víc prostoru.
Česká parkovací místa mají v případě kolmého stání dle normy rozměry minimálně 5 x 2,5 metru; záleží také, jestli je na jeho konci obrubník nebo zeď. Ani tyhle rozměry ale nejsou na kdovíjaké vyskakování, což ví zejména ti, kteří jezdí grand tourery, kabriolety, kupé či třídveřovými hatchbacky - obecně vozy s dlouhými dveřmi.
Samozřejmě, každé parkoviště je jiné podle toho, jak postupem času vznikala, u těch nových v ČR problémy nebývají - současná norma je v platnosti od roku 2011, kdy nahradila normu z roku 1988. Britská norma podle dostupných informací pochází z roku 1987.



Auta přerůstají parkovací místa, u nás naštěstí jen ta starší. Těch je ovšem většina
Zdroje: Accident Exchange, ČSN 73 6056
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
před 9 hodinamiMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Průmyslové tragédie, o kterých se nemluví: Continental zavírá továrnu v menším městě, dopady na něj a okolí jsou drtivé
1.6.2025Majiteli začala reznout nová Alfa Romeo pouhý rok po její koupi, dealer na to říká, že je to normální
2.6.2025Známý fotograf ukázal, jak to dnes vypadá na dubajských vrakovištích, je to skutečně úplně jiný svět
2.6.2025Nejsilnější Ferrari dneška s 1 000 koní vyzvalo na souboj dva upravené německé kompakty. Dostalo „čočku”, na kterou v Itálii nejsou zvyklí
2.6.2025Z primitivních parkovacích kamer se stává prokletí automobilek, do servisů svolávají miliony aut kvůli jejich selháním
2.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva