Mrtvých na silnicích Evropy přibývá. Proč? Policie málo měří rychlost, říká EU

V roce 2015 na silnicích EU zemřelo o 1,3 % více lidí než v roce 2014. Podle nové zprávy ETSC je za tím nižší aktivita policie a rychlejší jízda řidičů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Mrtvých na silnicích Evropy přibývá. Proč? Policie málo měří rychlost, říká EU

20.6.2016 | Marek Bednář | 24 příspěvků

Mrtvých na silnicích Evropy přibývá. Proč? Policie málo měří rychlost, říká EU

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V roce 2015 na silnicích EU zemřelo o 1,3 % více lidí než v roce 2014. Podle nové zprávy ETSC je za tím nižší aktivita policie a rychlejší jízda řidičů.

Jaká je příčina snížení počtu řidičů pokutovaných za rychlost? Dalo by se předpokládat, že tou hlavní bude menší počet řidičů překračujících nejvyšší povolenou rychlost, zvláště za situace, kdy policie nejen u nás systematicky zaplavuje silnice rozličnými měřícími prostředky, které jsou stále více skryté a sofistikované.

Lidé by tedy měli jezdit pomaleji a počet nehod i jejich obětí by měl klesat. Pakliže by tedy platil vztah mezi výší povolené rychlosti, jejím dodržováním a zmíněnými veličinami. Ten, jak známo, nikdy věrohodně prokázán nebyl, spíše se mnohokrát ukázal opak a nakonec i aktuální statistiky o míře bezpečnosti německých dálnic nasvědčuje témuž. Takové zjištění se ale „pachatelům dobra” nehodí do krámu, a tak přišli s fascinujícím závěrem, který dokáže dostat do „správného” vztahu i menší počet řidičů překračujících rychlost a rostoucí počet mrtvých.

Studie Evropské rady bezpečnosti dopravy (European Transport Safety Council, ETSC) dnes konstatovala, že snížení počtu řidičů pokutovaných za rychlost poukazuje jen na snížení aktivity policie. A tak počet mrtvých na evropských silnicích meziročně stoupl a dlouhodobě klesá „příliš pomalu”, jak dále říká ETSC.

V loňském roce na evropských silnicích zemřelo 26 tisíc lidí, což je ve srovnání s rokem 2014 o 1,3% více. Jde o první meziroční nárůst od roku 2001; ve všech ostatních letech byl zaznamenán pokles. Podle ETSC je nejčastější příčinou překračování dovolené rychlosti, jízda pod vlivem alkoholu, nevěnování pozornosti řízení a nepoužití bezpečnostního pásu. Víme, že v České republice není překračování dovolené rychlosti ani mezi 10 nejčastějšími příčinami nehod, což je sice trochu jiná statistika, ale souvislost tu je.

Na studii ETSC se podíleli zástupci všech členských zemí, za ČR to byli Jiří Ambros a Jindřich Frič z Centra dopravního výzkumu. Studie konstatuje, že v důsledku snižování výdajů státních rozpočtů bylo škrtáno v penězích na policii a na opravu a údržbu silnic. Proto policie nedělá svou práci tak dobře jako v minulých letech, pokutuje méně lidí, lidé mají menší obavu z přistižení, jezdí rychleji a více lidí na silnicích umírá. Tedy, přesněji - pokles mrtvých není dostatečně rychlý.

EU si vytyčila určitý cíl počtu mrtvých na silnicích, pro jehož splnění by měl být pokles v letech 2010 - 2015 o 29 % v průměru napříč osmadvacítkou členských států. Nad tohle číslo se dostalo Norsko, Řecko, Portugalsko, Španělsko a Dánsko, zbylých 23 států splnění tohoto plánu nedosáhlo. Průměr EU byl za tato léta na 17 procentech.

Dobré zprávy tady nekončí - ve srovnání s čísly roku 2001 zemřelo vloni na silnicích EU o 53 % méně lidí. Jistě to má souvislost s čím dál bezpečnějšími auty a s rozrůstající se dálniční sítí - dálnice jsou ze všech typů silnic nejbezpečnější - ale podle studie ETSC to není dost. A na vině je prý právě snížená práce policie, spatřovaná v menším počtu rozdaných pokut za rychlost.

Zrovna pokles počtu rozdaných pokut za překročení rychlostního limitu bychom ovšem z nárůstu počtu mrtvých - navíc tak marginálního - rozhodně nevinili. Znovu musíme zopakovat, že souvislost rychlosti jízdy a počtu mrtvých na silnicích nebyla nikdy prokázána, v Německu na většině dálniční sítě není žádné omezení rychlosti. Dálnice tam přitom nejsou lemovány mrtvolami a v této čerstvé zprávě ETSC si můžeme přečíst, že i tam počet mrtvých mezi léty 2001 a 2015 klesl o více než 50 %.

Tresty za překročení rychlosti jsou navíc v řadě evropských států až neuvěřitelně přísné. Zpráva, že se meziročně zvýšil počet mrtvých na silnicích, jistě není dobrá, jenže dávat to do souvislosti s menším počtem vydaných pokut za rychlost nám přijde dost přitažené za vlasy. Celou čtyřicetistránkovou studii si můžete v PDF stáhnout zde, doporučujeme ji ale číst na lačno - z některých tvrzení se rozumně smýšlejícímu člověku musí zvedat žaludek.


Mrtvých na silnicích Evropy přibývá. Proč? Policie málo měří rychlost, říká EU - 1 - vyvoj poctu mrtvych na silnicich eu etsc tab 01Mrtvých na silnicích Evropy přibývá. Proč? Policie málo měří rychlost, říká EU - 2 - vyvoj poctu mrtvych na silnicich eu etsc tab 02Mrtvých na silnicích Evropy přibývá. Proč? Policie málo měří rychlost, říká EU - 3 - vyvoj poctu mrtvych na silnicich eu etsc tab 03Mrtvých na silnicích Evropy přibývá. Proč? Policie málo měří rychlost, říká EU - 4 - vyvoj poctu mrtvych na silnicich eu etsc tab 04Mrtvých na silnicích Evropy přibývá. Proč? Policie málo měří rychlost, říká EU - 5 - vyvoj poctu mrtvych na silnicich eu etsc tab 05Mrtvých na silnicích Evropy přibývá. Proč? Policie málo měří rychlost, říká EU - 6 - vyvoj poctu mrtvych na silnicich eu etsc tab 06
Grafy vývoje počtu mrtvých na evropských silnicích z aktuální zprávy ETSC neukazuje nic hrozivého. Loni se ale léta trvající pokles zastavil a ETSC má příčinu - málo pokut za rychlost. Jak prosté...

Zdroj: ETSC

Marek Bednář

Diskuze 24 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.