Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Mrtvých na silnicích může být polovina, stačí se držet jediné zásady
25.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pro to, aby se ze silnic nevracelo domů minimum lidí, jsou realizována různá složitá opatření. Polovinu lidí přitom může zachránit taková drobnost.
Statistika úmrtí při dopravních nehodách je jistě chmurná věc a nikdo jistě nechce, aby tato čísla byť stagnovala, natož se zvyšovala. Na různých místech světa mají tyto hodnoty různý vývoj a pokud není dostatečně dobrý, dochází na rozličná opatření od omezování rychlosti přes zvyšování pokut až klidně po tresty vězení za relativně banální přestupky. Přitom by stačilo by, aby všichni autech používali bezpečnostní pásy a počet obětí dopravních nehod bez čehokoli dalšího razantně klesne.
Ne, nevrátili jste se v čase o několik dekád, kdy byly pásy v autech horkou novinkou, pořád se píše rok 2017. Svědčí o tom studie IIHS (International Institute for Highway Safety), která spojitost mezi použitím bezpečnostních pásů a následků dopravních nehod bedlivě sleduje. Dozvídáme se z nich, že v USA, tedy jedné z nejvyspělejších zemí světa, kde je používání pásů úplně stejně povinné jako u nás, je používá 86 % lidí. Můžete říci, že je to málo, můžete to vnímat i jinak, statistická vazba na úmrtnost při nehodách je ale až děsivá.
Studie odhalila, že více než polovina lidí zabitých při dopravních nehodách nebyla připoutána. Jinými slovy - 14 % nepřipoutaných lidí v osobních autech přináší více jak 50 % obětí nehod. A to jen potvrzuje naše představy o tom, nakolik je i dnes v dobách všemožných dalších bezpečnostních vymožení od samotné konstrukce auta až po nespočet airbagů klíčovým prvkem.
Dnešní auta jsou zkrátka tak bezpečná, že se musí sejít opravdu hodně nepříznivých okolností, aby se v nich někdo „dokázal” zabít. Chce to hodně vysokou rychlost, náraz do něčeho malého a nepoddajného, srážku s velkým, těžkým autem či podobné případy. A nebo stačí nevěnovat pár sekund zapnutí pásu a člověka může zabít i docela banální nehoda v nízké rychlosti, při níž mu i ony airbagy spíše uškodí než pomohou. Kdyby se každý držel zásady použít pás při každé jízdě, počet mrtvých klesne ze dne na den o polovinu - můžeme-li datům IIHS věřit.
Pochopitelně tím nevoláme po nějakém drastickém vymáhání povinnosti poutat se - nakonec, pokud někdo chce riskovat život kvůli tomu, že jej neobepíná pás, je to jeho věc. Ale apelujeme na zdravý rozum každého řidiče - je to pár sekund práce, skoro nic. Kterým pak můžete vděčit celý zbytek života. A nejde tu nutně jen o smrt, bez pásu se lze při drobné nehodě i zmrzačit, což se ve zmíněných statistikách ani neprojeví.
Přesto jsou tu snahy o vymáhání této povinnosti. Pokuty jsou běžné prakticky všude na světě, IIHS ale volá po skutečně efektivním donucovacím prostředku. Tím by prý byla až nějaká mechanická či elektronická pojistka, kterou by odjistilo jen připoutání všech lidí v autě. Třeba by nešlo nastartovat nebo zařadit, nebo by auto jelo jen 20 km/h, nebo by plynový pedál kladl extrémní odpor.
Všechno tohle je jistě proveditelné. Otázkou nicméně je jednak, zda by to nebylo spíše kontraproduktivní - v tom smyslu, že by to zbytečně ztěžovalo jiné činnosti prováděné s auty než jízdu samotnou. Chcete nastartovat a pak vystoupit z auta, abyste oškrábali námrazu? Potřebujete nastartovat při servisních pracích? Chcete jen vyjet z garáže a pak vyskočit, abyste zavřeli vrata? Smůla, připoutejte se.
Každé takové opatření také může přestat pracovat správně a jeden vadný kontakt může zkomplikovat jízdu i za připoutání a bezpečnosti naopak uškodit. A pak - téměř každý zákaz jde obejít, i když to někdy není snadné. Koupit sponu pásu a zacvaknout ji, aby si systém myslel, že jste připoutáni, není problém. Stejně tak není problém přetáhnout pás za sedačkou a zacvaknout ho, nebo ho nechat zapnutý normálně a běžně sedět na něm.
V USA mimochodem existuje poměrně zajímavá historie bezpečnostních pásů. V 80. a 90. letech nebyly výjimkou systémy, které vás připoutaly automaticky - pás byl třeba uchycen na dolním konci ve dveřích a na horním v B-sloupku, ale byl motorizován, takže když jste otevřeli dveře, pás obkroužil zevnitř dveřní otvor až na A-sloupek, abyste si mohli sednout. Po zavření dveří se zase elektricky vrátil na B-sloupek a řidič či pasažér byl připoután bez „namáhavého” pohybu rukou.
Tímhle systémem některé automobilky obcházely povinnost instalace airbagů do aut pro americký trh. Dnes to je opravdová kuriozita, zejména v České republice, kde jezdí aut s takovýmito pásy jen pár, ale ve své době tyto automatické pásy nabízela spousta aut. V mnoha se také údajně rády časem porouchaly. Některé navíc byly automatické jen napůl, protože v řadě aut jste si museli manuálně zapnout druhý pás přes břicho.
Dnes nic takového v nových autech nenajdete, spoléhá se na vás, že vynaložíte to „ohromné úsilí” a pás si zapnete manuálně. Právě takový pás je totiž z hlediska bezpečnosti nejlepší; je-li pás uchycený na dveřích a ty se při nehodě otevřou, mizí s nimi i pás a vy můžete vypadnout ven.
Ideální zkrátka bude, když každý k tomu správnému závěru dojde svou vlastní hlavou. Poutat se, dobrovolně a programově, je prostě moudré. Všechno ostatní je hloupost nebo zbytečné frajerství - za rizika spojená s nepřipoutáním se za jízdy nestojí jednoduše nic...





Zapnout si pás je opravdu namáhavé... Stojí to za rizika s tím spojená?
Takhle fungovaly automatické bezpečnostní pásy
Zdroj: IIHS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před 7 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 10 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
včeraMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
včeraPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva