Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Muž nechal při tažení auta převodovku v režimu P, následky jsou až nepochopitelné
22.10.2020 | Petr Prokopec
Auta s automatickými převodovkami se obecně moc tahat nemají, může to zničit právě jejich převodové ústrojí. Hybridní Ford Fusion je výjimkou, ale ne, když automat necháte v režimu P.
Možná jste již v některých filmech zaregistrovali, že majitelé obytných vozů si sebou na cesty berou i druhý automobil. Ten jednoduše připřáhnou za svůj pojízdný domov a poté používají třeba pro vyjížďky po okolí. Něco takového nemusí být problematické, má to ale svá úskalí. Některé vozy takovému zacházení nefandí, zejména pak ty s automatickými převodovkami, které obvykle nelze táhnout, pokud hnaná kola zůstávají v kontaktu se zemí.
Když přitom Ford odstartoval vývoj hybridního Fusionu (nám známého jako Mondeo) s přídomkem Energi (sic), tento problém měl na paměti. Benzin-elektrický sedan je proto možné připojit táhnout po vlastní ose, přičemž majitelé musí pamatovat na jediné, a sice aby automatickou převodovku CVT přepnuli do neutrální polohy. V té chvíli jsou přední kola odstřižena od pohonu, načež se stejně jako ta zadní stávají vlečnými. Je tedy jedno, zda zůstanou na silnici, nebo je ukotvíte ve vzduchu, poškození v takové chvíli nehrozí ani v jednom případě.
Jak jsme nicméně zmínili, stěžejní je v dané chvíli zařazený neutrál. To nicméně nebyl případ vínově zbarveného vozu, jehož majitel nechal převodovku v poloze P. V té chvíli nicméně došlo k uzamčení systému, načež se kola na silnici neprotáčela, ale zůstala zaseknutá. Následovalo tedy nevyhnutelné, a to jejich hoblování. Soudný člověk by asi po chvíli zjistil, že se kola netočí a zničil by maximálně jeho pneumatiky, tady ale cit pro věc zoufale chyběl.
Tohle auto muselo být popsaným způsobem taženo notný kus cesty, neboť pryč nejsou jen pneumatiky - chybí dobrá třetina ráfků a povrch vozovky poškodil i ramena přední nápravy a další části spodku. Při pohledu na podvozek je nicméně, že poškození ve výsledku není až tak hrozivé a vůz se zdá být opravitelným, jakkoliv samozřejmě nepůjde o levnou záležitost. Zaráží nás ale především to, jak dlouho řidič celý problém ignoroval - dá se předpokládat, že Fusion brousící břichem silnici musel vydávat nemalý rámus, stejně jako od něj odlétávala řada jisker. I kdyby si toho nevšiml majitel, ostatní řidiči museli.
Jak ovšem dodávají lidé v diskuzi pod fotkami, běžnou reakcí amerických řidičů na mávání, troubení a gestikulaci ostatních motoristů není zastavení či zpomalení, ale spíše sešlápnutí plynového pedálu. Inu, důvěřivost se už příliš mnoha lidem nevyplatila.



Dle Fordu je možné hybridní Fusion s automatem táhnout i po vlastní ose, ovšem pouze za předpokladu, že bude zařazen neutrál. To se zjevně v tomto případě nestalo, jak ukazují obrázky níže. Ilustrační foto: Ford
JRITS
When you're towing a car behind your RV, remember to put it in neutral.
UPDATE to yesterday's car drug behind an RV
Zdroje: My Roots@Reddit poprvé a podruhé
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
dnesFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
dnesJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejnovější články
Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari
před 6 hodinamiProfesor ekonomie přesně popsal, jak si evropské automobilky zničily svou vlastní budoucnost výměnou za krátkodobý zisk
před 8 hodinamiVietnamec, který vydělal miliardy na nudlích prodávaných i v Česku, chystá novou vlajkovou loď a útok na další trh
před 9 hodinamiPropouštění už nestačí. Obří německý dodavatel automobilek musí zbylým zaměstnancům snížit mzdy, ti se bouří
před 11 hodinamiHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva