Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
18.12.2024 | Petr Prokopec
O tom, co s elektrickými auty a jejich možnostmi dělá zima, se říká mnohé, ale jaká je realita? Studie zkoumala konkrétní limity 16 z nich a výsledky pro některé z nich nejsou vůbec dobré.
Minulý týden v pátek o sobě poprvé začala dávat vědět zima i mimo horské oblasti. Kdy přesně celou republiku znovu zasype sníh, je nadále ve hvězdách, teploty v noci ale už pravidelně klesají pod bod mrazu. Přes den se pak sice znovu vyšvihnou nad nulu, ale už jen velmi těsně. Pro řidiče je to jasné znamení, že musí svou jízdu přizpůsobit zhoršené přilnavosti, kterou s sebou nese studená či rovnou zmrzlá vozovka.
Více než majitelé spalovacích aut se ovšem zimních měsíců obávají vlastníci elektromobilů. Baterie totiž zvládají bezproblémově fungovat jen v úzkém teplotním pásmu, ideální pro ně má být teplota 21 stupňů Celsia. K něčemu takovému ale nyní i po příštích pár měsíců budeme mít daleko. I když tedy výrobci zmiňují dojezd ve stovkách kilometrů, v zimě je třeba z něj snadno desítky procent odečíst a počítat s citelně delší dobou dobíjení, jak probírá Motorzeitung.
Americká právnická firma Vaziri Law Group si totiž zadala studii, která se zabývala tím, na jaké elektromobily je v zimě nejmenší spoleh v řadě ohledů. Sledovány byly čtyři základní faktory - ověřený pokles dojezdu, reálná doba dobíjení z 10 na 80 procent kapacity baterií, využitelná kapacita baterií a počet incidentů v zimě (za poslední tříleté období). Kombinací jednotlivých výsledků tak vznikl index, kdy vyšší skóre odkazuje na větší problémy, které s takovým elektromobilem budete v zimě mít.
Smutným vítězem onoho průzkumu je Nissan Leaf, který dosáhl 77,59 bodů. Největším problémem je v jeho případě dlouhá doba dobíjení (59 minut) následovaná poklesem dojezdu o 38 procent při nízkých teplotách. V tomto ohledu je na tom ovšem ještě hůře druhá Tesla Model Y se 76,14 body, u níž je třeba počítat s 52procentním poklesem dojezdu. Dobíjení pak sice zabere 27 minut, což je bráno jako pozitivum, nicméně tento vůz má na kontě sedm nehod.
Číslem tři je znovu Tesla, tentokráte Model X se 75,88 body. Také v jeho případě je třeba počítat s nadpolovičním poklesem dojezdu, spřízněný Model S je pak s 55 procenty v tomto ohledu dokonce nejhorším ze všech zkoumaných aut. Hodnocení mu navíc ještě zhoršuje devět incidentů, kredit je však stejně jako u zbytky nabídky Tesly vylepšen rychlodobíjením. I proto Model S skončil až pátý za Volkswagenem ID.4, který má na kontě 35procentní pokles dojezdu.
Šestá a sedmá příčka připadly na BMW i3 a VW e-Golf, které se sice pyšní jen 15procentním a 12procentním poklesem dojezdu, ubližuje jim však 40minutová doba dobíjení - přičemž jen připomínáme, že jde o navýšení kapacity baterií z 10 na 80 procent, tedy jen pouze o 70 procent. Žádný z těchto modelů přitom nemá na kontě ani ekvivalent 10litrové palivové nádrže na naftu, přičemž takové množství dočerpáte v řádu sekund.
Lze už jen zmínit, že Hyundai Ioniq je na tom v rámci 16 zkoumaných modelů nejlépe, v zimě mu totiž dojezd klesá jen o 3 procenta a pochlubit se může i pouze 16minutovým dobíjením. Oproti tomu na dobití baterií Chevroletu Volt Hybrid budete čekat dlouhých 210 minut, i když mají kapacitu jen 18,4 kWh. Nejvíc incidentů pak jde na konto Tesly Model 3, u které je zároveň třeba počítat s poklesem dojezdu o 50 procent.

Přehled výsledků studie v tabulce. Grafika: Autoforum.cz, Data: Vaziri Law Group



Model S je nejstarším stále prodávaným vozem Tesly, zájem o něj však soustavně klesá. Nyní se navíc ukázalo, že v zimě jej pomalu ani nemůžete používat, neboť dojezd klesá o 55 procent a doba dobíjení se též rychle prodlužuje. Foto: Tesla
Zdroj: Vaziri Law Group přes Motorzeitung, Quartz
Bleskovky
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
včera
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- KTM: První test 850cc v Jerezu včera 14:30
- Alberto Surra nemohl říct ne mistrovství světa superbiků včera 12:00
- Honda WN7: silniční elektromotocykl včera 08:00
- Coleman: Trh s jezdci MotoGP se brzy rozjede 4.12.2025
- Somkiat Chantra píše novou kapitolu Thajska 3.12.2025
Nejnovější články
Ford přijde s náhradou za Focus a hlava nám to nebere, bude to doslova popadesáté totéž
včera
Lamborghini míří do nové éry, vize jeho budoucnosti naznačuje návrat k radikálním designům
včera
Trump zvýšil limit spotřeby ze 4,7 na 6,8 litru na 100 km a reakce výrobců šokuje. „Donutili nás prodávat elektromobily,” kaje se šéf Fordu
včera
Experti varují před vysokou poruchovostí baterií používaných v Teslách, umírají ve velkém a hodně brzy
včera
Věřte nebo ne, ale tohle je nejnovější Kalašnikov. Je to motorka s vozíčkem, vlastně pořádným „vozejkem”
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.05. 22:28 - abgx1
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.05. 21:20 - mattonecz
- Politický koutek 12.05. 21:04 - Stepan
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- BMW Divize 12.05. 14:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 12.04. 22:08 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 12.04. 21:25 - řidičBOB
