Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
18.12.2024 | Petr Prokopec
O tom, co s elektrickými auty a jejich možnostmi dělá zima, se říká mnohé, ale jaká je realita? Studie zkoumala konkrétní limity 16 z nich a výsledky pro některé z nich nejsou vůbec dobré.
Minulý týden v pátek o sobě poprvé začala dávat vědět zima i mimo horské oblasti. Kdy přesně celou republiku znovu zasype sníh, je nadále ve hvězdách, teploty v noci ale už pravidelně klesají pod bod mrazu. Přes den se pak sice znovu vyšvihnou nad nulu, ale už jen velmi těsně. Pro řidiče je to jasné znamení, že musí svou jízdu přizpůsobit zhoršené přilnavosti, kterou s sebou nese studená či rovnou zmrzlá vozovka.
Více než majitelé spalovacích aut se ovšem zimních měsíců obávají vlastníci elektromobilů. Baterie totiž zvládají bezproblémově fungovat jen v úzkém teplotním pásmu, ideální pro ně má být teplota 21 stupňů Celsia. K něčemu takovému ale nyní i po příštích pár měsíců budeme mít daleko. I když tedy výrobci zmiňují dojezd ve stovkách kilometrů, v zimě je třeba z něj snadno desítky procent odečíst a počítat s citelně delší dobou dobíjení, jak probírá Motorzeitung.
Americká právnická firma Vaziri Law Group si totiž zadala studii, která se zabývala tím, na jaké elektromobily je v zimě nejmenší spoleh v řadě ohledů. Sledovány byly čtyři základní faktory - ověřený pokles dojezdu, reálná doba dobíjení z 10 na 80 procent kapacity baterií, využitelná kapacita baterií a počet incidentů v zimě (za poslední tříleté období). Kombinací jednotlivých výsledků tak vznikl index, kdy vyšší skóre odkazuje na větší problémy, které s takovým elektromobilem budete v zimě mít.
Smutným vítězem onoho průzkumu je Nissan Leaf, který dosáhl 77,59 bodů. Největším problémem je v jeho případě dlouhá doba dobíjení (59 minut) následovaná poklesem dojezdu o 38 procent při nízkých teplotách. V tomto ohledu je na tom ovšem ještě hůře druhá Tesla Model Y se 76,14 body, u níž je třeba počítat s 52procentním poklesem dojezdu. Dobíjení pak sice zabere 27 minut, což je bráno jako pozitivum, nicméně tento vůz má na kontě sedm nehod.
Číslem tři je znovu Tesla, tentokráte Model X se 75,88 body. Také v jeho případě je třeba počítat s nadpolovičním poklesem dojezdu, spřízněný Model S je pak s 55 procenty v tomto ohledu dokonce nejhorším ze všech zkoumaných aut. Hodnocení mu navíc ještě zhoršuje devět incidentů, kredit je však stejně jako u zbytky nabídky Tesly vylepšen rychlodobíjením. I proto Model S skončil až pátý za Volkswagenem ID.4, který má na kontě 35procentní pokles dojezdu.
Šestá a sedmá příčka připadly na BMW i3 a VW e-Golf, které se sice pyšní jen 15procentním a 12procentním poklesem dojezdu, ubližuje jim však 40minutová doba dobíjení - přičemž jen připomínáme, že jde o navýšení kapacity baterií z 10 na 80 procent, tedy jen pouze o 70 procent. Žádný z těchto modelů přitom nemá na kontě ani ekvivalent 10litrové palivové nádrže na naftu, přičemž takové množství dočerpáte v řádu sekund.
Lze už jen zmínit, že Hyundai Ioniq je na tom v rámci 16 zkoumaných modelů nejlépe, v zimě mu totiž dojezd klesá jen o 3 procenta a pochlubit se může i pouze 16minutovým dobíjením. Oproti tomu na dobití baterií Chevroletu Volt Hybrid budete čekat dlouhých 210 minut, i když mají kapacitu jen 18,4 kWh. Nejvíc incidentů pak jde na konto Tesly Model 3, u které je zároveň třeba počítat s poklesem dojezdu o 50 procent.

Přehled výsledků studie v tabulce. Grafika: Autoforum.cz, Data: Vaziri Law Group
Model S je nejstarším stále prodávaným vozem Tesly, zájem o něj však soustavně klesá. Nyní se navíc ukázalo, že v zimě jej pomalu ani nemůžete používat, neboť dojezd klesá o 55 procent a doba dobíjení se též rychle prodlužuje. Foto: Tesla
Zdroj: Vaziri Law Group přes Motorzeitung, Quartz
Bleskovky
Vtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
dnesNový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025Jeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Dosud neznámá firma ukazuje Porsche, jak znovu dělat žádoucí auta podle jeho vlastního receptu
před 8 hodinamiReálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 10 hodinamiJe to zrušení potírání spalovacích motorů, nikoli jejich zákazy, co nyní vytváří tisíce nových pracovních míst
před 11 hodinamiVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
dnesIkona VW mezi SUV po 23 letech skutečně končí, navíc nedůstojně, z avizované náhrady se člověk musí chytat za hlavu
dnes
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 10.18. 22:01 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 10.18. 20:36 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.18. 19:16 - petr_riha
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.18. 11:47 - pavproch
- BMW Divize 10.18. 10:35 - pavproch
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch