Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý

Doba výhodným koupím ojetých aut nepřeje, ani v současnosti ale neplatí, že by se na vše stály fronty. Poptávka po automobilech typu MPV je na bodu mrazu a pokud dokážete přejít, že nebudete mít zrovna nejstylovější vůz, s Opelem Zafira můžete udělat velmi dobrý obchod.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý

1.1.2022 | Petr Prokopec

Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý

/

Foto: Opel

Doba výhodným koupím ojetých aut nepřeje, ani v současnosti ale neplatí, že by se na vše stály fronty. Poptávka po automobilech typu MPV je na bodu mrazu a pokud dokážete přejít, že nebudete mít zrovna nejstylovější vůz, s Opelem Zafira můžete udělat velmi dobrý obchod.

V roce 1999 Opel způsobil malou revoluci na poli rodinných vozů. Německá automobilka tehdy představila MPV Zafira první generace, které se chlubilo systémem Flex 7. Šlo o systém uspořádání tří řad sedadel, kdy ta poslední se sklápěla či vyklápěla z podlahy. Pokud jste tedy měli obsazených pouze pět míst, nemuseli jste poslední lavici náročně vyndávat z vozu v touze po objemnějším zavazadelníku. Z této technologie se postupem času stala norma, před 23 lety však působila jako zjevení.

Opel nicméně neohromil pouze tímto prvkem, překvapil rovněž spolehlivostí. Zafira byla totiž jeho zdaleka nejodolnějším vozem, přičemž v německém TÜV Reportu dokonce takřka vystoupala na příčku nejvyšší. Lépe na tom tehdy byl již jen Ford Focus, což jsou ale dnes již loňské sněhy. Stávající provedení modrého oválu totiž ve stejném žebříčku zastává 101. příčku, pročež je nejen v těžkém podprůměru, ale i mezi nejhůře hodnocenými vozy. Poslední hodnocená Zafira třetí generace je na tom se 42. místem o dost lépe, špička je ale jinde.

Pokud tedy máte početnou rodinu a chystáte se ke koupi německého MPV, měli byste vědět, že byť ani nástupci nejsou špatní, v TÜV Reportu už nikdy tak vysoko nevystoupali. Druhou i třetí generaci trápí hlavně zejména úbytky oleje u motoru i převodovky, ať již v důsledku nadměrné spotřeby či nežádoucích úniků. Zafira B (tedy druhá generace) k tomu navíc přidává také vyšší riziko prasklých pružin a sjetých brzdových kotoučů, stejně jako možnost výskytu koroze. Ovšem pouze na výfuku a lemech dveří.

Kritika se dále stáčí ke klimatizaci, z níž může unikat chladící kapalina, stejně jako k vadným šestistupňovým převodovkám. A uchráněna jí nebyla ani ruční brzda, která se u Opelu Zafira C stala nožní. Ani ta však u prvních exemplářů nebyla moc spolehlivá, ve stejném duchu se nesl i příchod pozdější elektronické. Mimo to novější model selhává také v případě světel, a rozhodně není od věci, když při výběru zkontrolujete podvozek, ať se již jedná o pružiny nebo zavěšení.

Výtky tím vesměs končí, nelze tedy říci, že Zafira měla častěji vídat servisní techniky než majitele. Nicméně je třeba dodat, že ony úniky maziv a kapalin jsou ve srovnání se zbytkem branže třikrát četnější. Ony zrezivělé výfuky u druhé generace jsou pak pravidlem než výjimkou, na druhou stranu to ale u vozu, jehož výroba odstartovala v roce 2005, není až tak šokující. Stejně jako nezaskočí častěji opotřebované brzdy jedné nadmíru neobvyklé verze.

Opel totiž již v případě první generace přišel se sportovní variantou OPC, která dostala pod kapotu přeplňovaný dvoulitr a 192 koní. Se stejným motorem pak byla spojena i Zafira B, u níž se výkon navýšil dokonce na 240 koní. Stovku jste tak mohli pokořit již za 7,4 sekundy, což je na sedmimístné MPV docela působivé. Se třetí generací se však již OPC nevrátilo, vrcholem nabídky se tak stalo 1,6litrové turbo s „jen“ 200 koňmi.

Dá se ale předpokládat, že po těchto specifikacích mnoho lidí nesáhne, většina zamíří dieselovým směrem. V tomto ohledu druhá generace počítá jen s motory 1,7 CDTI a 1,9 CDTI, jenž pokrývají pásmo od 110 do 150 koní, zatímco u nástupce lze volit mezi jedna-šestkou a dvoulitrem. Ty přitom produkují od 120 do 195 koní, na něž byste si měli připravit zhruba 150 tisíc korun na nejlevnější rozumné kusy, kolem 200 tisíc na první pěkné. Na hezkou Zafiru B dnes stačí i méně než 50 tisíc Kč, generace A je cenově ještě níž.

Při její odolnosti Zafiry obecně je to dobrý tip na praktické rodinné auto - nic praktičtějšího Opel v posledních dekádách nevyrobil, přesto je tento model jako MPV v bazarech skoro zapomenutým vozem. Tomu čemuž odpovídají i jeho ceny, které jsou zvlášť za současné situace na trhu velmi atraktivní.


Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 1 - Opel Zafira A OPC 01Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 2 - Opel Zafira A OPC 02Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 3 - Opel Zafira A OPC 03
Původní Zafira A byla a je šampionem ve spolehlivosti, přitom ji dnes koupíte za pakatel. Foto: Opel

Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 4 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 01Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 5 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 02Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 6 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 03
Opel Zafira druhé generace dorazil i ve verzi OPC s 240 koňmi. Výkonem tak sice předchůdce překonal, kvalitou již nikoli. Foto: Opel

Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 7 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 04Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 8 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 05Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 9 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 06
Třetí generace byla zpočátku k mání s kontroverzně stylizovanými čelními světlomety... Foto: Opel

Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 10 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 07Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 11 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 08Na nejpraktičtější moderní Opel už se zapomíná, ač to byl držák. O to levněji dnes koupíte ojetý - 12 - Opel Zafira ojetina ilustracni foto 09
… ty nicméně po příchodu faceliftu v roce 2016 vzaly za své. O tři léta později pak automobilka kvůli publiku směřujícímu k SUV výrobu tohoto modelu zcela ukončila. Foto: Opel

Zdroje: TÜV, Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše