Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Na zimních pneu v létě? Podívejte se, jaký rozdíl znamenají kvalitní letní
10.4.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Šetříte na pneu a místo kvalitního letního obutí používáte levné celoroční nebo dokonce zimní? Děláte chybu, rozdíl ve fungování je obrovský.
Co má společného obří Cadillac Escalade s kolibří Alfou Romeo 4C? Možná si řeknete, že mohou leda tak stát v garáži jednoho majitele, jenže není to úplně pravda. Pojítkem může být i to, že stejné auto může v jednu chvíli brzdit hůře než Escalade a později lépe než Alfa. Jak je to možné?
Nebudeme přehánět, když řekneme, že pneumatiky jsou jednou z nejdůležitější součástí auta a jejich výběru by měla být věnována patřičná pozornost - ovšem ne směrem k hledání co nejlevnějších kusů. Že to nejsou jen řeči prodejců značkových pneumatik a automobilových médií, jejichž příjmy plynou z reklamy mimo jiné i na pneumatiky, ukazuje náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained na svém vlastním autě.
Svou žlutou Hondu S2000 koupil na pneumatikách značky Fuzion. U nás tato značka není příliš známá, není to ale žádná „Čína” - je to levnější produkt koncernu Bridgestone, jehož mnohé jiné pneumatiky u nás známe velmi dobře. Tyhle pneu navíc nebyly jen levné, byly to i celoroční gumy s „vyraženým” M+S na boku. Nechápeme tedy, proč by někdo montoval celoroční pneumatiky na sporťák, ale to je teď druhotné.
Nový majitel vozu jej tedy a vzal a změřil brzdné schopnosti na původních gumách a pak pořídil na S2000 pneumatiky opět od Bridgestone, tentokrát ale „skutečné” Bridgestony - Potenza RE-71R pro výkonná auta. Nešel na to pocity a dojmy, ale podle svého nejlepšího přesvědčení vědecky, takže s pomocí Vboxu Sport od Racelogicu změřil přesně krom brzdné dráhy také čas potřebný k zastavení a maximální dosažené přetížení. Vše z 60 mph, tedy v podstatě ze 100 km/h. Výsledky jsou ohromující, však si je projděte sami v následující tabulce.
Výsledky měření brzdné dráhy s levnými celoročními a kvalitními letními
Jak jste se sami mohli dočíst, s novými pneumatikami vůz zastavil až o 11 metrů dříve. Je to rozdíl mezi výsledky obou pneumatik při třetím testu, neboť nejlepší výsledky obou obutí přichází v jinou dobu - Fuziony se chovají nejlépe studené, s rostoucí teplotou jejich přilnavost klesá. Při třetí zkoušce zastaví ze stovky o zhruba 2,4 metru později než při první. U Bridgestonů vidíme pravý opak - zahřáté brzdí lépe, brzdná dráha je o 1,3 metru kratší.
Tento obrovský rozdíl ukazuje, jak hloupé je šetřit zrovna na takové věci, jako jsou pneumatiky. Fuziony definují dva aspekty - jsou relativně levné a navíc celoroční. Právě levné pneu kupuje kde kdo a i když celoroční obutí u nás velké úspěchy neslaví, známe dost lidí, kteří jezdí celý rok na zimních. A jejich výsledky budou pochopitelně ještě horší a ještě více se u nich bude projevovat neschopnost podávat už zkraje mizerný výkon opakovaně.
A to prosím dodejme, že zde byly pneu testovány sice na suchém asfaltu za slunečního svitu, ale pořád při teplotách mezi 12 a 16 °C. To stále není léto v pravém slova smyslu. Máme tu tedy takovouto teplotu, celoroční pneu a přesto i 11metrové rozdíly v brzdné dráze. Přidejte do hry zimní pneu, teploty přes 30 °C a rozdíl v délce brzdných drah se snadno stane ještě citelně delším.
Chápeme, že dvakrát za rok přezouvat pneumatiky může být pro někoho otrava, navíc drahá. Tady ale jasně vidíme, že v případě pneumatik se opravdu nevyplatí šetřit. Jednak za výměnu kol či přezutí pneumatik, a jednak za pneumatiky samotné - rozdíl v ceně v řádu jednotek tisíc za sadu není úplně malý a náklady spojené s přezutím jej nesníží. Ale může se stokrát vrátit, když stihnete dobrzdit před nenadálou překážkou.
A dovolte nám podotknout ještě jednu věc. Je-li takovýhle obrovský rozdíl v brzdné dráze závislý jen na pneumatikách, musí být každému kriticky smýšlejícímu jedinci jasné, jak moc důvěryhodná jsou různá paušalizování, že „osobní automobil má z 50 km/h brzdnou dráhu 14 metrů”, kterých internetový vyhledávač za pár setin vteřiny našel v českých mainstreamových médiích hromadu. A kdykoliv se vám někdo bude snažit podsunout, že 30 km/h je bezpečnější než 50 kvůli brzdné dráze, vzpomeňte si na toto srovnání.
Se správným obutím může být snadno bezpečnější i vyšší rychlost. Možná by bylo lepší vtloukat řidičům do hlavy, že jízda na mizerných pneumatikách nebo gumách určených pro jinou sezónu je ten primární nerozum. Ne si nechat v červenci na autě „zimáky” a doufat, že předpisová jízda to spraví. Nespraví nic...
Na prvním snímku vidíme relativně levné celoroční Fuziony M+S, na pravém dražší Bridgestony
Měření probíhalo kvalitní technikou při deceleraci na skutečné silnici
Auto na letních dávno stálo, když na zimních ještě pokračovalo v jízdě,
jak si můžete sami prohlédnout na videu
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejnovější články
- Bizarní nová Lancia Ypsilon se začala prodávat. Oproti předchůdci má kontroverzní nejen vzhled, ale i ceny
před 7 hodinami - Dekádu staré elektromobily zažívají předčasnou smrt v chudobě, majitelka se zbavila Tesly původně za miliony jen za 58 tisíc
před 9 hodinami - Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
před 10 hodinami - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
včera - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
včera