Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejlevnější korejské SUV jako ojetina boduje spolehlivostí, je přitom vážně levné a nabídne i lepší motory
23.3.2023 | Petr Prokopec
Je to stroj jako vystřižený z katalogu aut, se kterými uděláte větší štěstí v bazarech než u dealerů nových vozů. Koupíte levněji i lépe. A pokud si dáte pozor na škrábance či ucpaný filtr pevných částic, může vám Kia Stonic sloužit velmi oddaně.
Kiu Stonic bychom mohli označit za takovou šedou myšku. Málokdo o ní mluví, média o ní příliš neinformují. I přesto se ale prodává vcelku dobře, třeba u nás má za loňský rok na kontě 907 registrací. To korejskému vozu stačilo na 10. místo v pořadí mezi nejmenšími SUV. Letos pak sice klesnul na patnáctou příčku, za tím však stojí nikoli přesun zákazníků ke konkurenci, nýbrž k jiným modelům. Prakticky na stejné publikum totiž Kia útočí rovněž s vozy jako Xceed či Niro. Oba jsou pak sice dražší, ovšem zároveň také větší a praktičtější.
Stonic je k dispozici od 404 980 Kč, což na dnešní dobu nejsou zase tak velké peníze ani na 4,1metrové SUV s rozvorem 2 580 milimetrů. Pochopíme nicméně, když showroom s novými vozy vyměníte za autobazar. Stonic v nich startuje na zhruba 200 tisících korunách, a to přesto, že první exempláře dorazily k lidem na sklonku roku 2017. Nejstarším exemplářům tedy není ani šest let, pokles hodnoty je tedy značný. Zvláště když k němu dochází i u mnohem mladších kousků, a to přesto, že je netíží žádný šílený nájezd a přišly na mnohem víc než dnešní základní cenu.
Láce v tomto případě není vykoupena nízkou kvalitou. Stonic sice v anketách zaměřených na spolehlivost povětšinou chybí, neboť k dispozici nebyla data o dostatečném množství aut, ovšem třeba Rio, ze kterého vychází, skončilo v aktuálním německém TÜV Reportu na osmatřicáté příčce. Se 4,1procentní mírou poruchovosti je tedy hodnoceno lépe než Mazda 2, BMW 2 Active Tourer, Nissan Qashqai či VW Golf. Je tedy jen pár oblastí, na které byste se měli zaměřit.
V prvé řadě je třeba poukázat na tvrdší plasty v interiéru, které jsou velmi náchylné k poškrábání. Pokud tedy Stonic dříve sloužil jako rodinné auto, můžete hlavně na zadních sedadlech počítat s nesmazatelnými následky řádění dětí. V takové chvíli se vyplatí rovněž obhlédnout exteriér a litá kola, a to kvůli oděrkám vzniklým při parkování. V případě techniky pak ještě mohlo dojít na ucpání filtru pevných částic, případně na selhání příslušného senzoru.
Tím jsme nicméně u konce, i když se sluší dodat, že korejská auta mají velmi často problémy také s předními světly. Vše by nicméně měla vyřešit standardní sedmiletá záruka, i když kvůli ní nesmíte vynechat předepsané garanční prohlídky. V opačném případě totiž můžete počítat jen se dvěma roky. Protože však servisní zákroky nejsou u Korejců příliš drahé, musíte mít vyloženě smůlu, abyste narazili na kousek, jehož majitel ukázal technikům záda.
Zmínit už můžeme jen jisté změny v nabídce, ke kterým od premiéry došlo. Původně byl Stonic nabízen jak s 1,6litrovým dieselem, tak i s benzinovou jedna-čtyřkou. Právě pro tyto jednotky ovšem již musíte pouze do bazarů, u nových aut lze volit jen mezi atmosférickou jedna-dvojkou a přeplňovaným litrovým tříválcem. Ten lze doplnit i mild-hybridní technikou a automatem, v té chvíli jste ale již na takřka 600 tisících Kč.
Finální slovo pak necháme kolegům z německého Auto Bildu, kterým se dostal do rukou kousek poprvé zaregistrovaný v únoru roku 2021. Jeho majitel během dvou let najel 28 265 kilometrů, což není mnoho. Počítat lze přitom s výborným stavem, i tak je ovšem nabízen za 16 790 Eur (cca 398 tisíc korun). To v případě německého trhu představuje třetinový pokles, značný propad hodnoty je tak potvrzen i našimi sousedy.
Ojetý Stonic nabízí nemalou výdrž za velmi rozumné peníze. V bazarech si navíc můžete i dopřát jednotky, které v showroomech s novými vozy již nenajdete. Foto: Kia
Zdroje: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 2 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 5 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 6 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva