Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejméně poruchové ojetiny do 130 tisíc Kč? Tady jsou i s tím, na co dát pozor
9.9.2018 | Mirek Mazal
Na relativně spolehlivou ojetinu nejsou nutně třeba peníze blízké těm, které vám koupí nové auto. S přispěním zkušeností německých STK jsme vybrali 10 nejspolehlivějších vozů s cenou do 130 000 Kč.
Málo peněz na koupi pro vás nového auta neznamená, že se musíte smířit s pořízením něčeho problematického. Ušetřených 5 000 Eur (necelých 130 000 Kč) postačí k návštěvě autobazaru se smělými vyhlídkami, je ale potřeba si dávat pozor na vybrané kusy. V nízké cenové hladině se nachází mnoho chytáků, které mohou pramenit v opravy v hodnotě celého auta.
Na takové se dnes zaměřovat nebudeme, naopak jsme se pokusili vybrat nejspolehlivější vozy, které se za takové peníze dají koupit. Nehleděli jsme na třídu ani typ auta a s pomocí dat německého TÜV Reportu 2018 vybrali zajímavé modely, které jsou statisticky nejspolehlivější a v rozumném stavu se vejdou do zmíněného cenového limitu.
Připomeňme, že TÜV provozuje v Německu obdobu našich STK, na rozdíl od místních firem ale dává dohromady data o stavu milionů aut nejrůznějšího stáří a počtu najetých kilometrů. Díky jejím datům tak můžeme nejen suše jmenovat papírově nejspolehlivější modely, ale zmínit i jejich časté závady. Může to znít jako protimluv, ale při koupi ojetiny za 130 tisíc je třeba se smířit s tím, že i ty nejlepší modely přesto nějakými potížemi trpí. Se znalostí těchto informací ale aspoň budete vědět, na jaké oblasti se při koupi zaměřit.
Vybrali jsme 10 vozů a ke každému uvádíme průměrný počet závad pro daný model v různých „věkových skupinách” i srovnání s celkovým průměrem věkové kategorie (v závorce). A také přibližné ceny, za které lze tyto kousky dnes v Evropě koupit. Třetí pozice je obsazena dvěma generacemi jednoho vozu, protože se do výběru vejdou obě. Dodejme ještě, že auta jsou seřazena podle abecedy, není to tedy pořadí od nejlepšího k nejhoršímu či naopak.
10 nejspolehlivějších ojetin do 130 tisíc Kč
1. Ford Fusion (2002 až 2012)
4-5 roků: 9,7 (Ø 10,4)
6-7 roků: 10,1 (Ø 15,7)
8-9 roků: 13,5 (Ø 20,9)
10-11 roků: 17,8 (Ø 26,5)
Cena ojetiny: od 1 200 Eur (31 000 Kč)
Leckoho to může překvapit, ale levný a praktický Ford vykazuje z hlediska spolehlivosti nadprůměrné výsledky bez ohledu na stáří. Autu kazí renomé špatná sedadla a aerodynamický hluk, ale to na spolehlivost nemá vliv. Větším průšvihem jsou známé poruchy automatické převodovky Durashift, které je lepší se vyhnout. První roky výroby zaznamenaly problémy se zapalovacími cívkami a naftové provedení z roku 2003 může mít vadný vstřikovací systém.



2. Honda CR-V (2001 až 2006)
10-11 roků: 19,9 (Ø 26,5)
Cena ojetiny: od 3 100 Eur (80 000 Kč)
Druhá generace CR-V není tak spolehlivá jako ta první, ale pořád patří k jasnému nadprůměru. Vzhledem k ceně nabízí hodně, některé nepříjemné vady se ale objevují sporadicky bez včasného upozornění. Příležitostně vypoví službu turbodmychadlo dieselového agregátu, někdy se projeví nestabilní napájení palivového čerpadla. Honda do svého SUV nainstalovala příliš slabé pojistky. Je potřeba si ověřit přítomnost nebezpečné série airbagů Takata a nechat ověřit funkčnost posilovač brzdného účinku.
3. Mazda 2 (2007 až 2014)
2-3 roky: 2,7 (Ø 5,8)
4-5 roků: 6,3 (Ø 10,4)
6-7 roků: 11,4 (Ø 15,7)
8-9 roků: 16,4 (Ø 20,9)
Cena ojetiny: od 3 000 Eur (77 000 Kč)
Stavba příměstské Mazdy je poctivá bez ohledu na stáří a zejména mladší modely mají špičkové výsledky. Podle TÜV jsou nejslabším místem homokinetické klouby, častěji se také objevuje hučící ložisko kola, které je potřeba vyměnit. Výhrady mívají německé STK k výkonu předních světlometů více jetých kusů, který obvykle nenapraví nic než výměna.
3. Mazda 2 (2003 až 2007)
10-11 roků: 16,3 (Ø 26,5)
Cena ojetiny: od 2 000 Eur (51 000 Kč)
Starší generace Mazdy 2 označená jako DY platí též za nadprůměrně spolehlivé auto. Nejčastěji se u ní objevují chyby motoru způsobené nedokonalým spalováním nafty nebo benzínu. S rokem produkce 2004 přišly problémy s vodními čerpadly.
4. Peugeot 107 (2005 až 2014)
4-5 roků: 11,0 (Ø 10,4)
6-7 roků: 14,8 (Ø 15,7)
8-9 roků: 18,0 (Ø 20,9)
10-11 roků: 22,1 (Ø 26,5)
Cena ojetiny: od 1 800 Eur (46 000 Kč)
Nejmenší Peugeot nezvládá boj s častými rozjezdy, přitom je primárně určen do úzkých ulic města. Ještě před dosažením 50 000 kilometrů tak vypovídá službu opotřebovaná spojka, automatická převodovka kapituluje v podobných momentech. Vodní čerpadlo toho také dlouho nevydrží a v betonové výhni mezi domy hrozí přehřátí motoru. Řidiči si stěžují na nekvalitní sedáky a rozpadající se karoserii, hlavně dveře nebudí žádnou důvěru. Na podvozku může začínat koroze dílů, po koupi se hodí nastříkat ochranný povlak. Není divu, že 107 se do tohoto výběru vejde s odřenýma ušima, ale vejde. Dobré bude poohlédnout se po co nejméně jetých kusech a vyhnout se vozům, které sloužily firmám pro rozvoz jídla či podobné činnosti, bývají hodně zničené.
5. Toyota Aygo (2005 až 2014)
2-3 roky: 6,0 (Ø 5,8)
4-5 roků: 10,7 (Ø 10,4)
6-7 roků: 15,0 (Ø 15,7)
8-9 roků: 17,6 (Ø 20,9)
10-11 roků: 21,9 (Ø 26,5)
Cena ojetiny: od 2 400 Eur (62 000 Kč)
Kolínské dvojče Peugeotu 107 má bez velkého překvapení podobné nedostatky. Chatrné řazení a poddimenzovaná převodovka nesnáší dlouho častou změnu převodových stupňů. Vozidla z let 2005 až 2007 opět trpí nekvalitním slícováním okolo dveří, kde se vyskytují dokonce rezavé puchýře. Znovu jsou z toho odřené uši a doporučení co nejméně jetých vozů po soukromém majiteli.
6. Škoda Citigo (2011 až dodnes)
2-3 roky: 6,6 (Ø 5,8)
4-5 roků: 6,0 (Ø 10,4)
Cena ojetiny: od 4 500 Eur (116 000 Kč)
Malá škodovka pro čtyři pasažéry nemá dobré výsledky jako zánovní vůz, v námi sledované cenové hladině se ale pohybují starší vozy, které jsou naopak se spolehlivostí dost nadprůměrně. Zpracování auta bohužel nemá stabilní kvalitu a některé série jsou na tom hůř než jiné. Obvyklé je hučení, chrastění okolo kompresoru klimatizace, ze kterého se navíc ztrácí chladící médium. Tekutiny jsou pro Citigo velký problém, protože se někdy objeví voda v interiéru a nemůže najít cestu ven. Stres vyvolává robotická převodovka ASG. Při pečlivém výběru lepšího kusu ale udělá Citigo i v ceně do 130 tisíc dobrou službu s puncem relativně moderního vozu.
7. Toyota Avensis (2003 až 2009)
8-9 roků: 19,0 (Ø 20,9)
10-11 roků: 20,5 (Ø 26,5)
Cena ojetiny: od 2 500 Eur (64 000 Kč)
Dosud to tu byl samý prcek, do 130 tisíc korun se ale dá koupit i nadprůměrně spolehlivé velké auto. Nepřekvapivě to je Toyota, konkrétně Avensis vyráběný do roku 2009. Pozor je třeba dát na tmavé čočky xenonových světlometů modelových řad roku 2003 až 2007, jejich výměna je nezbytná a přitom nákladná záležitost. Technici zaznamenali často ucpané filtry pevných částic a EGR ventily. Ve statistikách se promítá i často vadný alternátor.
8. Toyota Corolla (2001 až 2007)
10-11 roků: 18,2 (Ø 26,5)
Cena ojetiny: od 1 000 Eur (26 000 Kč)
Etalon mezi dostupnými spolehlivými auty nesmí chybět ani zde. Konzervativní design neuchvátí nikoho a dieselový dvoulitr má slabé místo u sacích ventilů, kromě toho se řidiči často rozčilovali nad slabou spojkou benzínové verze s obsahem 1,4 litru. Ročník 2012 se potkal s nekvalitním sloupkem řízení, ale to je tak všechno. Volba benzinové jedna-šestky s dobrou servisní historií bude nejjistější volba, typické problémy u ní skoro neexistují.
9. Toyota Yaris (2006 až 2011)
6-7 roků: 10,9 (Ø 15,7)
8-9 roků: 15,4 (Ø 20,9)
10-11 roků: 18,8 (Ø 26,5)
Cena ojetiny: od 2 900 Eur (75 000 Kč)
Třetí svěřenec japonské automobilky s ústředím v Tojotě (to není vtip) je z nich nejmenší, ale s ohledem na svůj věk průměrně nejdražší. Yaris XP9 se vyznačuje nefunkčním ABS v autech z let 2005 a 2006. Reklamace se často týkaly také navíječe bezpečnostního pásu na B-sloupku, spínací skříňky nebo voliče automatické převodovky. Spojka je citlivá na hrubé zacházení, dlouho nesnese ostrý přístup.
10. Volkswagen Golf Plus (2004 až 2014)
4-5 roků: 6,7 (Ø 10,4)
6-7 roků: 9,7 (Ø 15,7)
8-9 roků: 11,5 (Ø 20,9)
10-11 roků: 19,8 (Ø 26,5)
Cena ojetiny: od 2 400 Eur (62 000 Kč)
Zvýšený Golf nebrat s motorizací 1,4 TSI, protože je postižena známým problém s přeskakováním rozvodového řetězu. Dvoulitrové turbodiesely do roku 2005 občas končily s trhlinou v hlavě válců, jinak jde ale o další auto, na kterém se i po mnoha letech provozu těžko hledají typické chyby. Jistě to bude dáno i obvyklým využitím - Golf Plus není vůz, se kterým by kdokoli normální vyrazil o víkendech řádit na okresky nebo německé dálnice.
Zdroj: TÜV
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Ford zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včeraJakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
včeraItalové odhalili protijed na moderní auta. Má motor V8 bez turba, manuál a dokonce zapalovač s popelníkem
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraNissan je na tom skutečně zle. Po rekordní ztrátě vyhodí 20 tisíc lidí, zavře 10 továren, zastavil téměř veškerý vývoj
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.14. 21:10 - northwind
- Detektory policejních radarů 05.14. 18:23 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.13. 20:35 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.13. 12:10 - H357
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan