Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejrychlejší dieselový kombík světa koupíte po pár letech za polovinu původní ceny, je to přehlížené auto snů
26.5.2023 | Petr Prokopec
Co více si přát než auto, které - lidově řečeno - jede, nežere, uveze a dokonce i pobaví? Navzdory skoro dokonalé kombinaci vlastností není bůhvíjak vyhledávané, z čehož můžete v případě koupě ojeté Alpiny D5 S Touring náležitě profitovat.
Nejen mezi fanoušky BMW je Alpina kultovní záležitostí. Dříve nezávislou firmu, která ovšem aktuálně spadá pod mnichovskou automobilku, založil Burkhard Bovensiepen již v roce 1965. S úpravami aut ozdobených modrobílým logem nicméně začal již o tři léta později. A protože z jeho práce byl nadšen nejen odborný tisk, ale dokonce i tehdejší prodejní šéf BMW Paul G. Hahnemann, mohla se Alpina těšit tovární garanci. Odstartovala tak její cesta na výsluní, jenž byla dlážděna mnoha zajímavými modely.
Jedním z nich se bezesporu stala Alpina D5 S. Na její představení došlo v roce 2017, přičemž firma z Buchloe překvapivě vyrukovala se dvěma zcela odlišnými variantami - jednou určenou pro trhy s levostranným řízením, druhou pro ty s pravostranným. Když si přitom uvědomíme, že v Buchloe každoročně vznikne méně než dva tisíce aut, zdá se být krok nezávislého výrobce až příliš nákladný. Na druhou stranu, vůz v roce 2017 startoval na 87 900 Eurech (cca 2,07 mil. Kč), přičemž u základu nezůstal nikdo.
Jaký byl nicméně onen rozdíl mezi levostranným a pravostranným modelem, kromě odlišně usazeného volantu? Zamířit je třeba pod kapotu. V prvním případě totiž Alpina postavila D5 S na základě BMW 550d. Namísto čtyř turbodmychadel však u třílitrového šestiválcového turbodieselu použila pouze tři. Výkon nicméně i tak činil velmi působivých 388 koní, točivý moment pak vzrostl dokonce na 800 Nm. Sedan i kombi tak zvládly stovku za 4,4 sekundy, jejich maximálka se však trochu lišila (286 a 283 km/h).
V případě verze s volantem vpravo nicméně v Buchloe sáhli po BMW 540d, turbodmychadla tak dorazila pouze dvě. Díky tomu výkon činí 326 koní a točivý moment 700 Nm. V této konfiguraci byl navíc k dispozici pouze sedan, jenž stovku pokořil za 4,9 sekundy a maximálně se rozjel na 275 km/h. Stejně jako levostranná verze pak užíval modifikovaný podvozek z BMW 530d xDrive, neboť D5 S počítá s pohonem všech kol. Alpina jej nicméně doplnila o vlastní pružiny a tlumiče.
Další modifikace spočívají v přidání mechanického samosvorného diferenciálu firmy Drexler, stejně jako v instalaci větších brzd. Na přední nápravě tak svou práci odvádí kotouče o rozměru 395 milimetrů, vzadu jsou pak kousky dokonce 398milimetrové. Nechybí ani kovaná 20palcová kola v klasickém vícepaprskovém designu, která snižují neodpruženou hmotnost o 15 kg neboli o 25 procent vůči litým továrním kouskům. Pneumatiky Pirelli P Zero pak byly vyvinuty na zakázku.
Úprav bylo pochopitelně daleko více, v Buchloe tak v podstatě celý vůz rozložili a zase znovu poskládali. To ovšem verze od Alpiny zbavilo negativního renomé, se kterým je spojena běžná řada 5. Ta je totiž dle TÜV Reportu jedním z nejméně spolehlivých aut vůbec. Teoreticky byste tedy neměli mít problém ani s elektronikou, ani s netěsnícím EGR modulem, ani s haprujícími airbagy. A ohrožovat by vás nemělo ani uvolněné řízení či selhání brzdového pedálu.
Nemalou kvalitu potvrzují kolegové z Německa, kteří proklepli exemplář z roku 2018. I když má najeto 95 tisíc kilometrů, vše funguje, jak má, nikde nic nedrnčí. Jeho jediný majitel pak nevynechal jedinou prohlídku, stejně jako karoserii či ráfky neozdobil zbytečnými škrábanci. Místo toho se patřičně rozmazloval, za auto napěchované doplňkovou výbavou tak dal přes 100 tisíc Eur (dnes 2,36 milionu Kč). Nyní je však kombi k mání za 47 794 Eur (1 129 000 Kč), což není špatné na nejrychlejší auto světa svého druhu v perspektivním stavu.



D5 S Touring má o trochu nižší maximálku než sedan. Jen o fous mu tak uniknul titul nejrychlejšího produkčního dieselového vozu na světě, nejrychlejší sériový kombík světa to ale je. A stydět za co se nemá ani v případě kvality a spolehlivosti. Foto: Alpina
Zdroj: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
Jak to vypadá uvnitř motoru za chodu? Nissan to ukázal na skutečném šestiválci s průhlednými částmi
včeraKabina sériové Tesly Cybertruck byla předčasně odhalena, i Dacia by se za ni styděla
26.5.2023Možná nejzajímavější dnešní Ford pro Evropu to rozpálil na Autobahnu, využil skoro celý tachometr do 300 km/h
25.5.2023
Nejčtenější články
Škoda Fabia může předčasně skončit bez nástupce, jak jinak než kvůli nápadům EU
28.4.2023Čínská auta mají v Rusku novou levnou konkurenci, využívá zakázanou evropskou techniku
28.4.2023Richard Hammond ukázal své nové auto pro denní ježdění. Má 700koňový motor V8 a je vyšší než on
28.4.2023Majitel ukázal, jaký šmejd mu Tesla prodala za 3 miliony Kč, po 11 letech výroby je to k nevíře
28.4.2023Němci nacpali do bavorského vdolku motor V10 s 650 koňmi. Spáč jedoucí 335 km/h může být váš
28.4.2023
Živá témata na fóru
- Skoda octavia 3, 2.0tdi, RS - co bude potreba udelat 05.28. 00:51 - Stepan
- Za kolik jezdíte s benzínem? 05.27. 23:30 - řidičBOB
- Ojeté auto do 120 tis. CZK 05.27. 21:40 - .:Dave:.
- S větrem ve vlasech.... 05.27. 19:59 - Předseda
- BMW Divize 05.27. 19:57 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.27. 19:17 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.27. 19:15 - petr_riha
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 05.27. 19:00 - Snowman000