Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce a nejméně spolehlivá ojetá auta podle GTÜ: Němci nahoře, ostatní dole
24.6.2018 | Petr Prokopec
Svět německých studií spolehlivosti aut není jen „profláklý” TÜV Report nebo statistiky Dekry. Své k věci říká i GTÜ a výsledky stojí za pozornost.
Spolehlivostí nových či ojetých aut se zabývá řada studií, z nichž nejznámější je u nás asi německý TÜV Report. TÜV ale není jediná organizace, která dává dohromady podobná data, něco velmi podobného dělá i GTÜ alias Gesellschaft für Technische Überwachung. Také ta může v Německu provádět technické kontroly a pro letošní rok dala dohromady data ke spolehlivosti 250 modelů aut v neskutečných pěti milionech exemplářích. Ty pak byla rozřazena podle jednotlivých obchodních tříd, a to bez ohledu na to, zda šlo o prémiové či mainstreamové vozy Mezi SUV tak došlo třeba i k souboji Mercedesu GLA či Porsche Cayenne s Dacií Duster.
Na výsledcích je znát, že má německé kořeny - ať už náhodou nebo ne. Mezi vítězi jednotlivých kategoriích se totiž v případě aut starých maximálně tři roky nedostala žádná jiná značka kromě těch německých. S vyšším stářím vozidel pak můžeme zaznamenat pár bodů k dobru pro Jaguar či Toyotu, tím ale zastoupení zahraničních výrobců na postu nejvyšším končí.
Bližší informace o jednotlivých vozech respektive o prvních třech v dané kategorii i o tom nejhorším, najdete v přiložených tabulkách. My tak jen dodáme, že dané číslo reflektuje průměrný počet problémů na 100 vozů. Nejčastěji jsou přitom zastoupeny závady spojené s elektronikou, což odpovídá výsledkům z předchozích let a povaze modernějších aut obecně. Jednotlivé segmenty si nyní projdeme trochu podrobněji.
Malé vozy

V případě malých vozů starých od jednoho roku do tří let získalo zlato Audi A1, mezi staršími auty bodují Japonci. Poslední místa si tady rozebraly značky Chevrolet, Dacia a Kia.
Kompaktní vozy
Pokud by hierarchie koncernu VW Group fungovala tak, jak si sama firma představuje, mělo by Audi A3 i v případě spolehlivosti skončit před Volkswagenem Golf. Zvláště když jde o vozy užívající stejnou techniku. Realitou je však pravý opak, oba koncernoví rivalové se pak u aut do tří let stáří musely sklonit před Mercedesem třídy A. Mezi staršími auty je to v případě zlata znovu hlavně přetahovaná mezi Golfem a třídou A, na chvostu najdeme jen Francouze a jednu Kiu.
Střední třída
Jinak než drtivým nelze nazvat vítězství Mercedesu třídy C. Třícípá hvězda totiž opanovala nejen sekci aut ve stáří do tří let, ale bere prvenství v každé následující. Na Audi A4 pro změnu ve všech případech zbyla druhá příčka, ta třetí je pak obsazena řadou aut včetně Škody Superb. Zajímavý je pak pohled na poslední příčku, která až na jednu výjimku v podobě Opelu Insignia připadla pokaždé Citroënu C5.
Vyšší střední třída
Že stále více elektronických prvků není vždy ku prospěchu věci, je patrné v tomto segmentu, konkrétně u Jaguaru XF. Jeho současná, tedy druhá, generace je totiž na posledním místě, zatímco v případě té první vůz vede sekci šesti- až sedmiletých vozů. V případě osmi- až devítiletých pak bere bronz, což výše zmíněné jen potvrzuje. První příčku pak bere Audi A6, zklamáním mohou být výsledky postarších Mercedesů třídy E, ty donedávna platily za „držáky”.
Luxusní třída
Další kategorie a další mrak nad Mercedesem. Je překvapivé, že v této kategorii nejhorších výsledků dosáhla třída S, tedy naprostý lídr, zvláště v rámci komfortu, jehož touží Audi i BMW dosáhnout. Přesto A8 stejně jako v předchozích letech získalo prvenství, bronz pak připadl na řadu 7. Mezi tyto dva vozy se vklínilo Porsche Panamera, jehož kvalita ale klesá se stále větším stářím - a míří na samotné dno u osmi- až devítiletých vozů.
Sportovní vozy a kabriolety
Pokud se někde výsledkům této studie nedivíme, je to tato kategorie. Zde totiž drtivým způsobem vyhrálo Porsche 911, které je za symbol kvality i ve spoustě dalších studií. Úspěch značky z Zuffenhausenu přitom potvrdila i dvojice Boxster/Cayman, jenž se dvakráte umístila na druhém místě. Na posledním místě pak vždy bez ohledu na stáří skončil Peugeot 207 CC, další francouzský stroj.
MPV
Na Mercedes třídy B se svého času koukalo jako na zcela zbytný model značky, jenž nemůže přitáhnout dostatek zákazníků. Výsledky studie však dokazují, že jich jistě není málo - a co více, že pokud danou koupi uskutečnili, neudělali chybu. Kříženec mezi hatchbackem a MPV je totiž nejlepší ve všech sekcích, nejhorší příčka pak pro změnu pokaždé připadá na Renault Kangoo.
SUV
Jsme ve finále, a to u aktuálně nejoblíbenější kategorie. Tu znovu ovládl Mercedes, jemuž dokáže zdatně sekundovat jen dvojice Audi Q3/Q5. Zmínit pak jen můžeme, že kromě mixu prestižních a mainstreamových vozů došlo také na porovnávání aut různých velikostí a tedy zcela jiného cenového pásma. Není tak vlastně ani překvapivé, že pódium okupuje i Porsche Cayenne, zatímco na chvostu skončila Dacia Duster, která si v podobných žebříčcích vede mizerně skoro bez ohledu na to, jakým způsobem vznikají...
Zdroj: GTÜ
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 32 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
