Němci vybrali nejhorší letní pneu, kterým radí se vyhnout, jsou mezi nimi i jedny české

Výsledkem srovnávacích testů desítek nových modelů pneumatiky jsou obvykle doporučená obutí. Kolegové z Auto Bildu se ale rozhodli na věc podívat i opačným způsobem a zvolili dvacítku modelů pro letošní rok z řad letních i celoročních, které za to zkrátka nestojí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Němci vybrali nejhorší letní pneu, kterým radí se vyhnout, jsou mezi nimi i jedny české

29.3.2021 | Petr Prokopec

Němci vybrali nejhorší letní pneu, kterým radí se vyhnout, jsou mezi nimi i jedny české

/

Foto: Atlas Tires

Výsledkem srovnávacích testů desítek nových modelů pneumatiky jsou obvykle doporučená obutí. Kolegové z Auto Bildu se ale rozhodli na věc podívat i opačným způsobem a zvolili dvacítku modelů pro letošní rok z řad letních i celoročních, které za to zkrátka nestojí.

O nadcházejícím velikonočním víkendu má sice počasí znovu poněkud zazlobit, nicméně i tak již můžeme počítat s tím, že zimním pneumatikám na několik měsíců odzvonilo. Přichází tak čas přezouvání a pochopitelně i nákupu letních gum. Při nákupu je ale třeba dávat pozor, protože existuje celá řada takových, od kterých byste měli dát ruce pryč. Stěžejním problémem je v jejich případě hlavně příliš dlouhá brzdná dráha, která je mnohdy až dvojnásobná oproti nejlepším v oboru - skutečně.

Německý Auto Bild proto zveřejnil seznam aktuálně nabízených typů pneumatik, jimž byste se měli opravdu raději vyhnout. A nezůstal pouze u jediného „anti-tipu“, místo toho proklepl letní obutí v 16-, 17- a 20palcovém rozměru, stejně jako to celoroční v 16- a 20palcovém rozměru. Přitom se potvrdilo, co nejspíše každý očekával - tedy že celoroční pneumatiky výrazně zaostávají za těmi letními. Nicméně je třeba počítat s tím, že nejčastěji můžete sednout výrobcům na lep v kategorii letních šestnáctek.

My si nejprve vezmeme na paškál segment malých SUV, přičemž odstartujeme u letních pneumatik o rozměru 215/60 R17. Zde je nedoporučován typ Imperial EcoSport, který pochopitelně nemá nic společného s Fordem, jenž prodává vůz stejného názvu. Toto obutí má problémy především na mokru, kde budete hlavně v zatáčkách poněkud marně hledat přilnavost. Mimo to je třeba počítat také s vágní odezvou řízení a pochopitelně také s delšími brzdnými drahami, ať již na suchu či na mokru.

Pokud ovšem namísto letního obutí zvolíte v daném rozměru 215/60 R17 celoroční obutí, měli byste se vyhnout pneumatikám Nankang Cross-Seasons AW-6. Také v jejich případě je přilnavost na mokru omezená, přičemž reakce řízení jsou spíše letargické. Věci pak příliš nepomáhá ani nedostatek bočního gripu způsobujícího nedotáčivost, který je navíc kombinován s delší brzdnou drahou.

Přesunout se můžeme k dvacítkám, tedy k té velikosti pneumatik, která ještě nedávno byla určena jen pro extra drahé vozy. Díky tomu se nedalo příliš počítat s tím, že by majitelé sahali po ultra levných pláštích. Ovšem v poslední době si dvacítky můžete dopřát u řady mainstreamových vozů, pročež vzrostla i nabídka pneumatik. V rámci rozměru 265/35 se nedoporučují typy Landsail LS588 UHP a Berlin Tires Summer UHP1, u nichž nelze čekat přilnavost či krátkou brzdnou dráhu.

Ve finále jsme u možná nejdůležitějšího obutí, a to u šestnáctek o rozměru 205/55. Užíván je většinou kompaktních vozů od Audi A3 až po VW Golf. Ovšem i na jejich majitele je přichystána past v podobně levných pneumatik, jejichž hlavním problémem je již tolikrát zmíněné brzdění na mokra. To probíhá z rychlosti 80 km/h, přičemž vůz s letním obutím Double Coin DC99 zastavil až po 51, s celoročními Atlas Green 4S dokonce až po 63 m.

Nedoporučovaných pneumatik je nicméně daleko více, přičemž mezi těmi letními nechybí ani české obutí Tomket Sport s brzdnou dráhou za mokra 39,2 m. Ta sice není úplně nejhorší, ovšem za nejlepšími v dané kategorii zaostává o 10 metrů. Něco takového pochopitelně již není bezpečné, přičemž zkritizovat lze i výkon na suchu - kde Tomket potřebuje 39 metrů, tam si nejlepší obutí Hankook Ventus Prime 3 vystačí s 34,1 metru.

Ukazuje se tak, že láce není všechno a že firmám, o kterých jste v životě neslyšeli, byste neměli dávat šanci. Jejich odhalení je však stále náročnější, neboť zejména asijští výrobci již změnili taktiku a nově tak přicházejí s názvy, které zní evropsky a sebevědomě, výše zmíněné typy týkající se větších rozměrů a přiložená grafika mapující všechny menší ale problematické typy vyjmenovává do jednoho.

Nejhorší letní pneu pro rok 2021 v rozměru 205/55 R16 dle Auto Bildu


Němci vybrali nejhorší letní pneu, kterým radí se vyhnout, jsou mezi nimi i jedny české - 1 - Nejhorsi letni pneu Auto Bild 2021 01
Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: Auto Bild

Němci vybrali nejhorší letní pneu, kterým radí se vyhnout, jsou mezi nimi i jedny české - 2 - Nejhorsi letni pneu Auto Bild 2021 Atlas Green 4S 01
Německý Auto Bild na základě vlastních testů vybral pneumatiky, jimž byste se měli vyhnout. Patří mezi ně i Atlas Green 4S. Foto: Atlas Tires

Nejhorší celoroční pneu pro rok 2021 v rozměru 205/55 R16 dle Auto Bildu

Němci vybrali nejhorší letní pneu, kterým radí se vyhnout, jsou mezi nimi i jedny české - 3 - Nejhorsi letni pneu Auto Bild 2021 02
Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: Auto Bild

Němci vybrali nejhorší letní pneu, kterým radí se vyhnout, jsou mezi nimi i jedny české - 4 - Nejhorsi letni pneu Auto Bild 2021 Tomket Sport 01
Mezi pneumatiky, od kterých máte dát ruce pryč, patří i české obutí Tomket Sport. Foto: Tomket Tires

Zdroj: Auto Bild

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.