Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci jmenovali nejporuchovější ojetá SUV všech stáří a jejich závady, je lepší se jim vyhnout
5.3.2022 | Mirek Mazal
Situace na trhu ojetých aut je ošidná, SUV ale pořád lákají. Pokud po některém z nich toužíte, nebudeme vám to rozmlouvat, těmto modelům ale bude lepší se vyhnout, jsou statisticky úplně nejproblematičtější ze všech.
SUV jsou v posledních letech v módě, ať už se vám to líbí nebo ne. Jejich tržní podíl na trzích Evropy už se pohybuje okolo hranice 50 procent a směrem na východ v dnes tak kritizovaném Rusku i na západ v USA je jejich popularita ještě větší. Sportovně-užitková auta sice sportem či užitkem mají obvykle pramálo společného, preference lidí ale nemá smysl soudit - každý si kupuje to, co je jeho srdci či mysli nejbližší.
Pokud tedy pro SUV míříte a z jakéhokoli důvodu si nechcete koupit úplně nové auto, jistě vás bude jedním z nejpodstatnějších ukazatelů spolehlivost. Loni jsme vám ukázali kompletní aktuální data německého TÜV, v nichž si můžete najít statistickou spolehlivost libovolného vozu, zorientovat se ve stovkách hodnocených modelů v řadě modelových let není jednoduché. Samotné výsledky vám pak neřeknou, co ten který vůz skutečně trápí - někdy může jít o relativní banality, jindy o skutečně závažné poruchy.
V seznamu níže vám tak ukážeme pětici SUV úplně nejnáchylnějších k vážnějším poruchám vybraných kolegy z Auto Bildu. Jde o skutečné přeborníky pohybující se nezřídka i ve vícero stářích na samých dnech tabulek, popř. ke dnu s rostoucím stářím míří, což je u ojetiny dost podstatný faktor. V jednom případě jde o dvě generace stejného modelu. Auta jsou seřazena podle abecedy včetně uváděné procentuální četnosti závad. Ta je uvedena v procentech pro vozy daného věkového rozmezí, v závorce je pak průměr pro všechna auta stejného stáří bez ohledu na třídu. U každého vozu pak přidáváme typické nedostatky - to kdybyste po některém z nich přece jen toužili a chtěli se vyhnout alespoň nejobvyklejším patáliím.
5 nejproblematičtějších SUV libovolného stáří podle Auto Bildu a TÜV Report 2022
Dacia Duster (2010 - 2018)
2-3 roky: 11,4 (průměr 4,7)
4-5 roků: 15,9 (průměr 8,0)
6-7 roků: 19,8 (průměr 12,4)
8-9 roků: 24,9 (průměr 17,5)
10-11 roků: 26,0 (průměr 22,8)
Duster je populární až k zbláznění, spolehlivý ale není ani trochu - ve všech věkových kategoriích platí za jedno z nejporuchovějších aut vůbec, hlavně pak ve své první generaci či před svým velkým faceliftem, chcete-li. Trápí jej hlavně nespolehlivost převodovky a motorů napříč portfoliem - naftové agregáty ztrácí olej, trápí je vadné vstřiky a turba, benzínové jednotky se potýkají s četným poškozením zapalovacích svíček, z převodovek vytéká olej. Je to drahé-levné auto, investice do ojetého kousku je vždy riskantní.



Foto: Dacia
Kia Sportage (2010 - 2015), (2016 - 2021)
2-3 roky: 6,3 (průměr 4,7)
4-5 roků: 7,3 (průměr 8,0)
6-7 roků: 16,7 (průměr 12,4)
8-9 roků: 20,9 (průměr 17,5)
Pokud se první majitel Sportage vyrobené do roku 2015 v rámci sedmileté záruky nevypořádal s reklamací chodu motoru, kde úřaduje vadná řídící jednotka, čeká to s velkou pravděpodobností vás. A starší diesely vyrobené před rokem 2012 Němci nedoporučují vůbec. Nepotěší ani problémy s homokinetickými klouby a podvozkem vůbec, parkovací brzdou či klimatizací, ani nadměrné opotřebení spojky, které se u Sportage třetí generace též objevuje, nepotěší stejně jako často vadné předpínače bezpečnostních pásů. Čtvrtá generace ve statistikách prochází lépe, také ta ale patří zejména v posledních letech k těžkému podprůměru.
Nissan Juke (2010 - 2019)
2-3 roky: 4,5 (průměr 4,7)
4-5 roků: 7,0 (průměr 8,0)
6-7 roků: 17,0 (průměr 12,4)
8-9 roků: 21,7 (průměr 17,5)
Zájemci o vůz po předchozím majiteli by si měli dát pozor na plně funkční elektroinstalaci. Na místě je dále zjistit provedení výměny řídící jednotky, která se nahrazovala v rámci uznané záruky. Nespolupracující snímače tlaku vyžadovaly také hromadnou svolávací akci. Problémy jsou ale i ryze mechanické - rychlé opotřebení zavěšení vzhledem k nájezdu, řízení či parkovací brzda jej trápí velmi často. Dlouho nevydrží ani výfukový systém, kvalita laku je mizerná, přidaly se dokonce i vadné airbagy, které si vyžádaly další svolávačku. Je toho opravdu dost.
Nissan Qashqai (2007 - 2013)
8-9 roků: 22,2 (průměr 17,5)
10-11 roků: 29,7 (průměr 22,8)
Poslední zástupce nejproblematičtějších SUV je opět od Nissanu. Název automobilky a jméno modelu ho katapultovaly na konec, ani optikou míry poruchovosti ale na zásadně lepší umístění nemá nárok - navzdory jeho přetrvávající popularitě je to mimořádně poruchový vůz. TÜV zachytilo abnormálně prosakující tlumiče, zaseklé třmeny brzd a pískající brzdy obecně. Dieselový agregát se vyznačuje poškozením pístních ojnic, což není žádná drobná porucha. Problémy se objevují i na řízení, ani tohle auto za rizika spojená s jeho koupí nestojí.
Zdroje: TÜV, Auto Bild
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
před 9 hodinami
Sbírka zesnulého milovníka italských aut fascinuje svou pestrostí, takto lakovaná Ferrari si nenechal dělat nikdo jiný na světě
před 11 hodinami
Hledáte nejpohodlnější autosedačku pro vaše děti? Už jste ji našli, jmenuje se Thule Palm
včera
Honda chce vrátit do nabídky další ze svých ikon. Pro dobro nás všech doufáme, že to neudělá
včera
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
