Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly
28.8.2023 | Petr Prokopec
Pokud bychom skutečně stáli na vrcholu evoluce aut a jejich provozní efektivity, jak je nám často předkládáno, v tomto žebříčku bychom stěží našli jakkoli starší vozy. Realitou ale je, že v něm najdeme skoro jen ty.
Probírali jsme to naposledy o víkendu, kdy jsme se otřeli o reálnou spotřebu nejméně 18 let starého Audi A2 v současném provozu. Ta z něj dělá jasně nejúspornější Audi historie, což je bizarní, uvážíme-li, jak moc se v posledních letech mluví o provozní efektivitě aut. A kam od začátku nového milénia pokročil vývoj.
Auta se spalovacími motory dnes skutečně mohou být mnohem efektivnější než kdy dříve, ale nejsou, neboť přirozená evoluce byla „odkloněna” v mezích politických požadavků. Jako lepší řešení jsou nám dnes předkládány hybridní modely, kde se část spotřeby energie snadno vytratí v „elektrickém nic”, popř. elektromobily, kde už zůstane jen „nic”. Má to ale něco společného s realitou? Už podle výše zmíněného nikoli a data kolegů z německého Auto Bildu to jen potvrzují.
Kolegové ročně testují zhruba 300 aut, z nichž u každého vyzkouší reálnou spotřebu aut v jasně definovaném cyklu ve skutečném provozu. Jezdí se tedy neustále po tomtéž 155kilometrovém okruhu, kdy 61 km připadá na okresky, 40 na město a 54 na dálnici. A zatímco v prvních dvou oblastech je dodržován rychlostní limit, na Autobahnu mohou řidiči po 20 kilometrů jet naplno.
Při testu na počátku dochází k naplnění palivové nádrže až po okraj, zatímco po dojezdu do cíle je měřen úbytek. Jakmile přitom dochází k výraznému rozdílu mezi údajem na palubním počítači a skutečnou hodnotou, dochází k opakování testu. Během něj jsou pokaždé zapnutá světla a klimatizace nastavena na příjemných 21 stupňů Celsia. V podstatě tak jedinou variabilní veličinou je venkovní teplota, jejíž vliv je zohledněn v závěrečném hodnocení. Právě tak je možné dát vedle sebe spotřebu bezpočtu různých aut říci, které si reálně vede nejlépe.
Tak vzniká pravidelně aktualizovaný přehled nejúspornějších modelů všech tříd, který bere v potaz všechny kdy testované vozy. Může se v nich tedy objevit klidně Trabant, kdyby si to zasloužil, ten v něm ale nenajdeme. Stejně tak v něm ale nenajdeme prakticky žádnou žhavou novinku, z posledních let je tu pak jen dvojice SUV, která už vzhledem ke své „módnosti” zažívají stále slušný vývoj i z hlediska provozní efektivity a nemají srovnatelné předchůdce. Ale jinak?
Tento přehled je ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, nejčastějšími premianty jsou modely, jejichž morální stáří sahá kamsi do první poloviny minulé dekády, kdy si automobilky hrály právě s reálnou efektivitou naftových modelů. A ty jsou dodnes reálně nejúspornější - auta jako Renault Clio Grandtour dCi 90 (reálná spotřeba 4,3 l/100 km), Mercedes-Benz A180 CDI (4,6 l/100 km), Audi A6 2,0 TDI ultra (5,4 l) nebo Mercedes-Benz B180d (5,0 l) nenachází sobě rovného. Najde se i jedna benzinová škodovka a dvě zmíněná, moderní SUV. Ale jinak?
Hybridy si v tomto přehledu ani neškrtly, vidět můžeme jen Kiu Niro 1,6 GDI PHEV jako krále pro ně vytvořené kategorie. Ale koho ohromí dosažená průměrná spotřeba 5,8 l/100 km? Není to špatný výsledek, ale je to absolutní vrchol potravního řetězce v případě a přesto horší výsledek než u spousty dieselů pomalu z dávnověku. Neříká to o současnosti něco? Zvlášť když dodáme, že v technických parametrech tohoto hybridu svítí spotřeba 1,3 litru benzinu na 100 km?
Reálně nejúspornější auta podle testů Auto Bildu v běžném provozu k srpnu 2023
Mini auta
Škoda Citigo 1,0 MPI Green tec Active (60 koní, benzin)
Udávaná spotřeba paliva: 4,1 l/100 km
 Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,4 l/100 km
Malá auta
Renault Clio Grand Tour Energy dCi 90 Start & Stop Luxe (90 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 3,6 l/100 km
 Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,3 l/100 km
Auta nižší střední třídy
Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition Style (109 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 3,6 l/100 km
 Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,6 l/100 km
Auta střední třídy
BMW 320d Efficient Dynamic Edition (163 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 4,1 l/100 km
 Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,6 l/100 km
Auta vyšší střední třídy
Audi A6 2,0 TDI ultra S tronic (190 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 4,2 l/100 km
 Naměřená spotřeba paliva v testu: 5,4 l/100 km
Auta luxusní třídy
Audi A7 3,0 TDI ultra S tronic (218 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 4,7 l/100 km
 Naměřená spotřeba paliva v testu: 6,7 l/100 km
Kompaktní SUV
VW T-Cross 1,6 TDI SCR Life (95 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 4,2 l/100 km
 Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,9 l/100 km
Středně velká SUV
Mercedes GLC 250d 4Matic Coupé (204 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 6,2 l/100 km
 Naměřená spotřeba paliva v testu: 6,5 l/100 km
MPV
Mercedes B 180 d (109 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 4,1 l/100 km
 Naměřená spotřeba paliva v testu: 5,0 l/100 km
Plug-in hybridy
Kia Niro 1,6 GDI PHEV Spirit (183 koní, benzinový dobíjecí hybrid)
Udávaná spotřeba paliva: 1,3 l/100 km
 Naměřená spotřeba paliva v testu: 5,8 l/100 km



Přehled reálně nejúspornějších aut v běžném provozu je defilé starších dieselů. Patří mezi ně i Renault Clio kombi dCi 90... Foto: Renault



...Mercedes A 180 CDI... Foto: Mercedes-Benz



...nebo BMW 320d F30 v provedení EfficientDynamics Edition. Foto: BMW
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před hodinou
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejnovější články
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 před hodinou
 Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro Jaguar zrušil letošní premiéru své údajně revoluční novinky, nedivili bychom se, kdyby tuhle příšeru odpískal nadobro
 před 2 hodinami
 Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard Volkswagen se poprvé po letech propadl do ztráty, za kvartál odepsal desítky miliard
 před 4 hodinami
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 včera
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter