Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci vyzkoušeli auta, která lze řídit i od 15 let. Třem radí se úplně vyhnout
15.11.2018 | Petr Prokopec
Představa auta, které lze řídit už od 15 let, bude přinejmenším pro většinu jejich potenciálních uživatelů příjemná. Realita ale zase tak zajímavá není, hlavně kvůli stabilitě a bezpečnosti.
Pokud patříte mezi dříve narozené, nejspíše jste během svého mládí ve srovnání s americkými teenagery pociťovali jistou křivdu. Zatímco v zámoří je možné absolvovat řidičskou zkoušku již v šestnácti letech, u nás bylo v minulosti třeba vyčkat do osmnáctého roku. To změnil příchod tzv. mopedaut, tedy takových vozů, které se díky nízkému výkonu zvládají pohybovat jen nižšími rychlostmi. Takové totiž můžete řídit již od patnácti, respektive od sedmnácti, pokud se místo základní kategorie Am rozhodne pro silnější skupinu B1.
Rozdíl mezi oběma variantami ovšem není jen ve výkonu či hmotnosti, ale také v nejvyšší rychlosti. Základ povětšinou počítá s maximem 45 km/h, který je elektronicky limitován, zatímco vrchol se blíží stovce. S těmito vozy se tak bez problémů můžete vydat i mimo městskou zástavbu, což ovšem nese i nemalé riziko. Ostatní motoristé totiž povědomě počítají s tím, že vás obklopuje stejné bezpečí, jako je, a tak na vás i reagují. Jak ovšem zjistil německý autoklub ADAC, riziko u mopedaut vůči normálním vozům neskutečně narůstá.
Němci vyzkoušeli hned tři vozy, a sice Ellenator neboli Fiat 500 překonvertovaný na „tříkolku” (ve skutečnosti jsou kola čtyři, ale o tom za chvíli), Renault Twizy 45 a Aixam City Diesel. Poslední dva zmíněné jsou k mání i u nás a řídit je lze legálně již od 15 let. Upravený Fiat 500 alias Ellenator je německá specialita, řídit ji tam lze od 16 roků.
Právě Ellenator byl nakonec hodnocen nejlépe, ovšem pouze díky tomu, že v oblasti pasivní bezpečnosti skončil daleko před zbývající dvojicí. Dáno je to skutečností, že vychází z běžné pětistovky. Německá firma Ellenator však využili mezery v legislativě a zadní nápravu osadila koly vzdálenými pouhých 46 centimetrů od sebe. Za to ovšem požaduje neskutečných 480 tisíc korun.
Po stránce jízdní dynamiky je však na tom Ellenator daleko hůře než Renault, jehož zadní kola se nachází klasicky v rozích. Svou konkurenci překonává stabilitou i řízením, na druhou stranu strádá v případě praktičnosti. Na jeho palubě navíc budete jen marně hledat ABS či ESP, druhý zmíněný systém pak ostatně chybí i Aixamu. Ten se navíc na silnici chová mnohdy hůře než Ellenator, i když na druhou stranu alespoň nejúsporněji z celé trojice.
Abychom přitom nemluvili jen obecně, můžeme zmínit, že Ellenator a Aixam mají velké problémy hlavně při prudkých manévrech, kdy je třeba se vyhnout náhlé překážce - ať již vozu, nebo třeba chodci. V takové chvíli se karoserie obou výrazně rozkýve. Renault má velké problémy s dlouhou brzdnou drahou, nicméně v případě skutečné havárie by nakonec jeho posádka tak jako u Aixamu měla daleko větší šance.
Paradoxně je to však nakonec překonvertovaný Fiat 500, který je ADACem shledán jako nejbezpečnější, a to díky přítomnosti sedmi airbagů. I tak ale německý autoklub radí vyhnout se všem těmto vozítkům, doporučení nedal ani jednomu. Roli tu nakonec hraje i cena, neboť všechny tyto stroje jsou opravdu hodně drahé. Také nejlevnější Aixam stojí více než třeba Škoda Citigo, která posádku chrání daleko větší měrou. Za její volant však méně než osmnáctiletí nemohou.



Ellenator neboli překonvertovaný Fiat 500, Renault Twizy a Aixam City vám příliš bezpečí nebo jízdní stability nenabídnou. O to dražší přitom jsou
Zdroj: ADAC
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 10 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 11 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva