Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němec popsal 10 let života s Dacií Duster, jeho praxe naznačuje důvod poruchovosti
31.3.2021 | Petr Prokopec
O dlouhodobých zkušenostech s rumunským SUV toho bylo napsáno už docela dost a hezká slova to obvykle nebyla. Tento majitel jinak jezdí v Porsche Boxster, a tak byste čekali další průšvih, realita je ale úplně opačná.
Jiný kraj, jiný mrav, říká se. Platí to i v případě provozu automobilů, kdy Česko v některých ohledech není k motoristům tak přívětivé jako některé jiné evropské státy. Kupříkladu ve Švýcarsku můžete mít na jednu značku přihlášená až tři auta, přičemž daně a pojištění platíte jen podle jednoho, toho nejdražšího. Když pak vyjíždíte z garáže, jednoduše značkami osadíte vybraný vůz a můžete legálně na silnici s kterýmkoli z nich. Úřady totiž logicky vychází z toho, že najednou se třemi auty nepojedete, a tak nemusíte platit vše třikrát. A pokud potřebujete dvě auta schopná provozu v jeden čas, pořídíte si značky dvě.
V Německu jsou pravidla trochu jiná, stále však o něco lepší než u nás. Naši západní sousedé si totiž mohou zvolit tzv. letní a zimní auta, přičemž poplatky vždy platí pouze za to, které v daném období používají. S tím druhým vyjet pochopitelně nemohou, což ale ve výsledku nikoho ani nenapadne. Na letní měsíce totiž řada lidí volí kabriolet a na zimu SUV. Přesně k tomu se rozhodl i Jan Zamojski, kterému za slunného počasí dělá společnost Porsche Boxster.
Na zimu měl Alfu Romeo, jelikož ale italský vůz dostál své pověsti a začal se porouchávat, přičemž opravy nebyly levné, rozhodl se Jan před 10 léty pro změnu. Jako majitel Boxsteru ovšem nezvolil Cayenne. A dokonce ani žádné z SUV, které tehdy nabízely prémiové značky. Místo toho zapátral na nejnižších patrech mainstreamu a zvolil Dacii Duster první generace. A používá ji dodnes. Podobné dlouhodobé zkušenosti s jakoukoli Dacií, Duster nevyjímaje, bývají tragické, v tomto případě se ale nic takového nestalo.
Jan na na sobě nešetřil a sáhl v podstatě po tom nejlepším, co automobilka před deseti lety nabízela. To kromě výbavy Prestige zahrnující klimatizaci, kožená sedadla či audio systém s přehrávačem CD znamenalo i 1,5litrový turbodiesel naladěný na 110 koní. Právě te se ukázal být dobru volbou, neboť pokud si již majitelé Dacií stěžují na motorový prostor, jsou u toho většinou benzinové agregáty. Diesel je oproti tomu držákem, který navíc zvládá jezdit za přijatelných 7,5 l nafty na 100 km v průměru ve skutečném světě.
Majitel Dacie přitom dodává, že za celých deset let musel v podstatě řešit pouze jediný problém, a to se zlomeným odporníkem ventilátoru klimatizace. To je obvyklý problém vozů ze stáje Renault, který přešel i na rumunské SUV využívající tytéž komponenty. A jakkoliv se jedná o součástku za pár šupů, celková oprava vychází poměrně draho, neboť je třeba v podstatě rozebrat palubku. Mimo to Zamojski lituje ještě absence vyhřívaných sedadel, které v době pořízení nebyly k mání.
Tento nedostatek se nakonec povedlo vyřešit dokoupením vyhřívaných potahů, které sice nevypadají zrovna vábně, nicméně svůj účel plní. Ostatně vzhled byl v tomto ohledu podružný, neboť jak sám majitel dodává, interiér působil jako zastaralý již v době, kdy vůz kupoval. Tehdy jej přitom vyšel na nemalých 20 tisíc Eur (dnes cca 523 tisíc korun), daná investice se však vyplatila - takový Cayenne by o podobnou sumu přišel na hodnotě jen za první rok či dva.
Jak se tedy zdá, i Dacia Duster může vydržet, třebaže platí za jedno z nejnespolehlivějších aut. Důvodem zde tedy může být to, že šetřiví majitelé škudlí i na pravidelné péči, což u majitele Porsche nelze očekávat. Jan si v tomto případě nechal dokonce za příplatek prodloužit záruku na šest let, takže o vůz se musel řádně starat už proto - aby o záruku nepřišel a od začátku počítal s tím, že si jej nechá dlouho. S ohledem zejména na zkušenosti techniků TÜV je tento přístup spíše výjimkou než pravidlem, na výše zmíněném ale nic nemění.
Dacia Duster v německém TÜV Reportu pravidelně obsazuje až poslední příčky. Jeden z tamních majitelů na ni ovšem ani po deseti letech provozu nedá dopustit - dost pravděpodobně proto, že coby majitel Porsche a nadšenec do aut na péči o vůz nešetřil. Ilustrační foto: Dacia
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 5 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 6 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 13:19 - GeneHawkins
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova