Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německo mění pravidla pro navigace upozorňující na radary, neznalost může přijít draho
21.2.2020 | Mirek Mazal
Němci dosti komplikovaným zákonem omezili možnosti mapování měření rychlosti na území spolkové republiky. Vše zakázané není, porušení pravidel ale vyjde skoro na 2 tisíce korun.
Nejlepší ochranou proti radarům je pravidelné přepínání elektronického omezovače rychlosti, hypnotizování tachometru nebo preventivní jezdění pod limitem. Nic z toho není vyloženě komfortní, a tak se stává, že i slušného řidiče přistihne radar ve chvíli, kdy jen nedává pozor. Proto se mezi lidmi rychle rozšířily všemožné navigace či jiné chytré aplikace, které na přítomnost měření rychlosti upozorňují s předstihem.
Rozumný člověk by čekal, že ti, kteří chtějí radary dodržování rychlosti vymáhat, budou za takové aplikace jen rádi, neboť to skutečně vede ke snížení rychlosti a větší obezřetnosti v místě, kde by to mělo být třeba. Realita je ale jiná. U nás je používání takových řešení dále možné, v Německu se ale hlášení příjezdu k jednomu z asi 3 500 měřících zařízení dostalo za hranu zákona.
Dosud se pohybovalo v šedé zóně legitimity, 14. února ale Spolková rada schválila novelu silničního zákona, který upozorňování na radary široce zakazuje. Němci už dříve omezili vlastnit a používat různé detektory radarů, aktuálně se ale předpis rozšířil i na navigační systémy a obdobné aplikace chytrých mobilů. Zákonodárci ovšem nebyli dokonale striktní.
Motoristé v rámci Německa mohou aplikace instalovat, při řízení je ale mohou použít jen bez funkce upozornění na měření. U navigací je tedy potřeba vypnout hlášení o radarech, aby policisté neměli důvod vypisovat pokutový blok. Novela vysloveně odkazuje na řidiče, ostatní členové posádky tedy mohou zacházet s čímkoliv, ovšem sami nesmí šoféra nijak varovat před vjezdem do sledované zóny. Jak chce ovšem policie dokázat, že spolujezdec řidiče varoval, netušíme.
Pozoruhodné je, že zákazu byla uchráněna hlášení v médiích známá také od nás. Rádiové zprávy o funkčních radarech zůstaly legální, protože jsou prý obecné a nevznikají na základě polohy vozu. Dokonce nevadí ani používání předem plánované trasy doplněné informacemi o místech měření. Totéž platí pro spuštěné aplikace bez přístupu k GPS a zobrazující jen seznam stacionárních záznamů. Jednodušeji řečeno - pokud se varování o dohledu objeví krátce před místem dozoru, bude porušen německý zákon, a to pod pohrůžkou sankce minimálně 75 Eur (1 940 Kč).
Vypadá to na dosti svérázný pokus Němců vymýtit nevymýtitelné, navíc s dost pochybnou motivací. Přesto jsme si celkem jisti, že většina německých řidičů bude nová omezení respektovat. Zda se k takovým při cestě do Německa přidáte, zvažte sami, riziko pokuty existuje a sankce jsou nemalé.



Navigace a další aplikace aktivně varující před radary na základě polohy vozu jsou v Německu nově zakázány
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2 a MotoGP v Brně včera 16:28
- Zamíří Aron Canet do WSBK? včera 15:07
- Aleix Espargaro obhajuje Somkiata Chantru 1.7.2025
- Závody MotoE v Assenu vyhráli Mantovani a Zaccone 30.6.2025
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT 29.6.2025
Nejčtenější články
Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025Šéf Bugatti pochopil. Od fanouška elektromobilů se dostal k tomu, že nabídne spalovací vůz. A sám sní o stroji s motorem V10
3.6.2025Producent Top Gearu dostal zákaz řízení na půl roku poté, co se svým Porsche jel 38 km/h na třicítce, to je kruté
3.6.2025Bentley otočilo. Přichází s novým čistě spalovacím vrcholem ve chvíli, kdy už žádné takové auto přijít nemělo
3.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva