Zákaz aplikací upozorňujících na radary je v praxi k ničemu, říká německý právník

Je sám o sobě kontroverzní a i bez hlubšího zkoumání vyvolává otázky nad jeho vymahatelností. Německý právník to nyní potvrzuje - bude obtížné trestat řidiče a spolujezdci jsou z obliga zcela.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Zákaz aplikací upozorňujících na radary je v praxi k ničemu, říká německý právník

1.3.2020 | Mirek Mazal

Zákaz aplikací upozorňujících na radary je v praxi k ničemu, říká německý právník

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Je sám o sobě kontroverzní a i bez hlubšího zkoumání vyvolává otázky nad jeho vymahatelností. Německý právník to nyní potvrzuje - bude obtížné trestat řidiče a spolujezdci jsou z obliga zcela.

Německá spolková rada 14. února schválila zákon zakazující řidičům používat jakékoli aplikace upozorňující na příjezd k místu monitorovaného měřičem rychlosti. Používání zařízení, která díky příjmu informací o poloze auta informacích o umístění radarů informují o blížícím se měření, bylo postaveno mimo zákon pod pohrůžkou pokuty minimálně 75 Eur (1 940 Kč).

Sporný přínos takového omezení nechme stranou, zajímavý je i právní aspekt věci, který probírá německý právník Michael Winter. Ten se v prvé řadě podivuje nad tím, že legální dále zůstávají hlášení o výskytu radarů v rádiích, která jsou vysílána téměř na každé německé rozhlasové stanici. V principu jde o totéž a zákonodárce se spokojil pouze s tím rozdílem, že slovní hlášení výskytu radaru potenciálně prodlužuje dobu, po kterou dodržuje rychlost v udané oblasti výskytu radaru, zatímco hlášení aplikace je přesnější.

Tento aspekt ale ponechme stranou, Winter ve svém rozboru zdůrazňuje především to, že samotná instalace takové aplikace není nezákonná, protože v tu chvíli by se ilegálními stala snad většina současných navigací. I kdyby ale bylo, pro policii by bylo obtížné instalaci prokázat. A zákaz samotného používání činí celou novou normu v praxi nevymahatelnou.

Podle Wintera policie nemůže prohledávat auto bez důvodného podezření, aby se zmocnila vašeho telefonu, následně opět bezdůvodně nemůže kontrolovat obsah samotného zařízení. A i kdyby si nějaký, později snadno rozporovatelný důvod našla, pořád dokáže pouze instalaci, prokázání jejího použití by byl další složitý úkol.

Nový zákon je tak podle Wintera pes, který štěká, ale nemůže kousnout. Jako Němec pochopitelně vnímá, že zejména jeho spoluobčané jej mohou mít tendenci respektovat i tak, v takovém případě ale dodává další podstatnou věc - zákaz se výslovně vztahuje pouze na řidiče. Pokud tedy v autě bude aplikaci používat pouze spolujezdec, který následně řidiče informuje, není to nic, co by odporovalo zákonu.

„Jsem zvědavý na to, jak bude policista reagovat na mobil spolujezdce, na kterém bude spuštěná aplikace varující před radary - nemyslím si, že by s tím mohl cokoli dělat,” říká doslova Winter. Náš postoj k celé věci zůstává stále stejný - samotný princip paušálního rychlostního limitu je podle nás nesmyslný, existují ale řada míst, kde je sama vyšší rychlost problémem. Na takových má být měřena, nikoli však s cílem rozdávat pokuty, ale zajistit případné snížení rychlosti aut. A protože to je přesně to, k čemu používání takových aplikací vede, měly by být rozumnými zákonodárci spíše favorizovány, nikoli stavěny mimo zákon. Cílem mají být bezpečnější silnice, nikoli naditější státní kasa.


Zákaz aplikací upozorňujících na radary je v praxi k ničemu, říká německý právník - 1 - Nemci zakaz aplikaci na radary dalsi 01Zákaz aplikací upozorňujících na radary je v praxi k ničemu, říká německý právník - 2 - Nemci zakaz aplikaci na radary dalsi 02Zákaz aplikací upozorňujících na radary je v praxi k ničemu, říká německý právník - 3 - Nemci zakaz aplikaci na radary dalsi 03
Pokus o zákaz aplikací upozorňujících na radary v Německu se poněkud minul účinkem. Podle právníka je v praxi nevymahatelný a spolujezdce případně nijak neomezuje

Zdroj: Focus

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše