Obavy se naplňují, moderní auta se na silnicích porouchávají stále častěji

Za současného rozvoje techniky není nemístné očekávat, že auta budou spolehlivější než kdy dříve, pravdou je ale pravý opak. Stále komplexnější konstrukce jim láme vaz i na cestách.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Obavy se naplňují, moderní auta se na silnicích porouchávají stále častěji

6.2.2021 | Mirek Mazal

Obavy se naplňují, moderní auta se na silnicích porouchávají stále častěji

/

Foto: Škoda Auto

Za současného rozvoje techniky není nemístné očekávat, že auta budou spolehlivější než kdy dříve, pravdou je ale pravý opak. Stále komplexnější konstrukce jim láme vaz i na cestách.

Množství porouchaných vozidel na silnicích Velké Británie dosahuje rekordních hodnot. Podle statistik Highways England, která komunikace spravuje, si pomoc na cestách kvůli poruše vozu vyžaduje stále více lidí. V roce 2019 jich bylo 230 665, což je více než 224 225 případů v roce 2018, o další čtyři roky dříve statistiky zaznamenaly „jen” 189 189 problémů. A loňský rok znovu nebyl lepší - při zohlednění vlivu koronavirových omezení na četnost dopravy počet požadavků o pomoc na cestách o dalších 9,2 procenta.

Pokračuje tak dosavadní trend, kdy frekvence závad na cestách vzrostla jen v předchozích dvou letech o pětinu. Zvýšený počet porouchaných aut se paradoxně vyskytuje s tím, jak se do provozu dostávají modernější a modernější vozy. A britská statistika je v tomto směru velmi vypovídající, neboť průměrný věk tamních automobilů se dlouhodobě pohybuje okolo 8 let - na staré „plechovky” tam pomalu nenarazíte.

Jinými slovy - auta, která se porouchají dnes, jsou z velké části úplně jiná než ta v roce 2014, byla citelně novější, objem dopravy se přitom v předchozích letech podstatně nezměnil. Častější poruchovost se tak přičítá paradoxně právě tomu, že na silnicích jezdí stále modernější vozy. Ty jsou sice vyrobeny přesněji než kdy dříve, pokud ale obyčejný rodinný kompakt má dnes složité litrové turbo místo někdejší primitivní atmosférické šestnáctistovky, někde se to projevit musí.

Statistika tak potvrzuje obavy z toho, že jak budou moderní auta stárnout, budou se stávat poruchovějšími než jejich předchůdci. A to je třeba dodat, že mechanicky opravdu složitě konstruované automobily dorazily na trh až v posledních letech a starými se teprve stanou.

Pro zajímavost, nejvytíženějším dnem v týdnu z hlediska poruch aut je ve Velké Británii pátek, kdy se do cíle vydává největší počet řidičů. S nejvyšší frekvencí přichází i poruchy, číselně řečeno bylo loni zaevidováno 16 % problémů v poslední pracovní den týdnu. Naopak nejmenší nutnost oprav nastala vždy v neděli (13,5 %). Tento trend zůstal v posledních pěti letech stabilní. Nejrušnějšími z hlediska poruch jsou tradičně červenec a srpen nejrušnějšími měsíci, kdy počet měsíčních výjezdů stabilně přesahuje hranici 20 tisíc.

Highways England zdůrazňuje, že údaje se vztahují pouze na poruchy, o kterých má povědomí, což logicky nikdy nebudou všechny, ale i tak půjde o dlouhodobě podobné procento. „Téměř polovina všech poruch je způsobena jednoduchými mechanickými problémy,“ sděluje dále ke statistice státní instituce. Svůj podíl na popsaném stavu jistě nesou i majitelé aut, kteří se o auta starají méně, než by mohli, takoví lidé ale dříve nebyli jiní. Trend tedy prokazatelně postupuje nesprávným, bohužel očekávaně nesprávným směrem.


Obavy se naplňují, moderní auta se na silnicích porouchávají stále častěji - 1 - Porucha na silnici asistenci sluzba ilustracni 01Obavy se naplňují, moderní auta se na silnicích porouchávají stále častěji - 2 - Porucha na silnici asistenci sluzba ilustracni 02Obavy se naplňují, moderní auta se na silnicích porouchávají stále častěji - 3 - Porucha na silnici asistenci sluzba ilustracni 03
Asistenční služby mají ve Velké Británii stále více práce, modernější auta se na cestách kazí častěji než jejich předchůdci. Ilustrační foto: Automobilky

Zdroj: Highways England

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.