Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Od dneška platí na silnicích nové pravidlo. Vyřešit nejasnosti vám pomůže pravá ruka
1.10.2018 | Mirek Mazal
Pravá ruka je za volantem obecně dobrý pomocník. Nyní vám ale nenapoví jen to, kdo má v nejasných situacích přednost, ale také to, jak se řadit ve stojící koloně na dálnici.
S koncem září jsme vás informovali, že od 1. října začínají platit nová pravidla týkající se povinné výbavy aut. Z kufru tak od dnešního dne mohou zmizet dříve povinné náhradní žárovky, pojistky, některé prvky z autolékárničky a ve většině případů i zvedák, klíč na kola a rezerva. Jak tuto změnu vnímáte, budete nejlépe vědět sami, není ale tou jedinou, která s příchodem nového měsíce nastává.
Druhá zásadní říjnová novinka se týká chování řidičů na silnicích. Od dnešní půlnoci platí nově koncipovaná povinnost tvořit záchranářskou uličku v kolonách na silnicích o více jízdních pruzích, typicky na dálnicích. Česká republika tak konečně sladila způsob vytváření průjezdu záchranářům s okolními zeměmi, což lze jedině přivítat - dosavadní úprava byla jen matoucí pro nás i pro řidiče z okolních zemí a ve výsledku způsobovala akorát ztížený průjezd aut záchranářů, když se to nejméně hodilo.
Můžete tuto věc považovat za banalitu, ale není tomu tak. V případě pomoci zraněným po nehodě může jít klidně o sekundy či minuty a přesně ty dokáže ušetřit hladký průjezd záchranářů kolonou aut stojící za místem incidentu. Povinnost jim dělat místo předem u nás platila od rok 2006, ale dost nešťastným způsobem - uličku měli řidiči vytvářet vždy vlevo od nejpravějšího pruhu, v okolních zemích (např. v Německu, Rakousku či Maďarsku) to bylo naopak. Teď už jsou pravidla všude stejná.
Pokud tedy není víceproudá silnice průjezdná z důvodu kolony stojících nebo pomalu jedoucích vozidel, jsou řidiči povinni vytvořit mezi jízdními pruhy prostor pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Novinkou je tedy i povinnost vytvářet průjezd také v případě pomalé jízdy, zásadní je ale rozmístění aut. Od nynějška je to vpravo od nejlevějšího pruhu komunikace a dokážeme si představit, že leckdo bude po takovém vysvětlení váhat, jak se zachovat. Pamatujte si tedy pravidlo prstů pravé ruky. Pokud je roztáhnete, představuje každý prst pruh, ve kterém mohou jet auta. Jediný velký prostor mezi palcem a ukazováčkem je pak tím místem, které necháte na dálnici volné pro průjezd záchranářů. S tímto si vystačíte i na pětiproudé dálnici a... ani takovou u nás nemáme.
Pokud si více než na mnemotechnické pomůcky potrpíte na literu pravidel, pak platí následující:
- Na komunikacích se dvěma pruhy v jednom směru jízdy řidiči jedoucí v levém pruhu zajíždějí co nejvíce ke své straně. Řidiči jedoucí v pruhu pravém zajíždějí co nejvíce doprava.
- V případě, že v jednom směru jízdy jsou tři pruhy, řidiči jedoucí v krajním levém pruhu zajíždějí co nejvíce doleva, řidiči jedoucí v pruhu prostředním a pravém zajíždějí co nejvíce doprava. Záchranářská ulička tak vzniká mezi levým a prostředním proudem vozidel.
- Na dálnici o čtyřech pruzích v jednom směru jízdy opět najíždějí ti v krajním levém pruhu co nejvíce doleva, řidiči v ostatních pruzích se řadí co nejvíce doprava. Průjezd pro záchranáře tak opět vzniká mezi nejkrajnějším levým pruhem a pruhy ostatními.
Dotčení motoristé mají právo při vytváření povinného průjezdu vjet na krajnici nebo na střední dělící pás. Takový pruh je zakázáno zneužívat, v opačném případě hrozí pokuta ve výši od 1 500 do 2 500 Kč, v blokovém řízení do 2 000 korun. Nejvážněji berou toto pravidlo němečtí řidiči, kteří příkladně stojí i celé kilometry stranou a v kolonách stěží uvidíte nikoho uličkou projíždět neprávem.
Proti tomu některé jiné oblasti starého kontinentu zatím s podobným nařízením váhají a spoléhají na přirozenou inteligenci. Ve vybraných státech neplatí povinnost vytvářet jasně definovaný průjezd, například v Itálii i Chorvatsku není možné nutit lidi uhýbat bokem. Ve Francii či Španělsku platí obecná povinnost umožnit vozidlům záchranářů průjezd. A na Slovensku je stanoveno, že v případě vzniku kolon mohou řidiči aut s právem přednostní jízdy použít krajnici či jinou část pozemní komunikace, která není určena pro jízdu vozidel.
Ignorování zákonného ukotvení záchranářské uličky může být drahá „legrace” i jinde, pokud se policie odhodlá trestat. V Německu nerespektování této povinnosti přijde nejméně na 200 Eur (5 100 Kč), ale pravomoci sahají až k udělení pokuty 320 Eur (8 200 Kč) s měsíčním zákazem řízení k tomu. Také platí, že pokud řidič policejním či záchranářským vozidlům jedoucím se zapnutou sirénou okamžitě neuvolní cestu, hazarduje s pokutou 240 Eur (6 200 Kč) a měsíčním půstem od řízení. V Rakousku v případě nevytvoření uličky je možné dostat pokutu 726 Eur (18 700 Kč). Dojde-li zde k omezení záchranářského vozidla, udaný viník zaplatí až 2 180 Eur (56 100 Kč).












Pravidla pro vytváření záchranářské uličky u nás konečně byla sjednocena s okolními zeměmi. Při nejasnostech použijte pravidlo prstů prvé ruky
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejnovější články
Obří loď převážející přes 3 tisíce aut, kterou nejspíš zapálila ta elektrická, konečně dohořela. Šla ke dnu
před 2 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
včeraPrvní majitel dodnes zachoval nejvíc žádoucí verzi legendárního Ferrari F40 ve stavu nového auta, trhne na tom desítky milionů
včeraS novými auty je stále víc problémů, varují Němci, podle tamního profesora je defektů dvaapůlkrát víc než u starších vozů
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva