Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá

Druhá a třetí generace českého hatchbacku i kombíku jsou hvězdami autobazarů. Ne však nutně kvůli své prvotřídní odolnosti a spolehlivosti. To spíš proto, že stále ještě odpovídají původnímu zaměření značky na jedničku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá

před 2 hodinami | Petr Prokopec

Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá

/

Foto: Škoda Auto

Druhá a třetí generace českého hatchbacku i kombíku jsou hvězdami autobazarů. Ne však nutně kvůli své prvotřídní odolnosti a spolehlivosti. To spíš proto, že stále ještě odpovídají původnímu zaměření značky na jedničku.

Představovat Škodu Fabia by pomalu mohlo být nošením dříví do lesa, od roku 1999 se jedná o společníka nejednoho českého motoristy. A není se čemu divit, neboť mladoboleslavská automobilka zvládla s využitím koncernové techniky postavit nadmíru sympatický vůz, se kterým se dostanete stejně tak na parkoviště supermarketu, jako třeba na hory či k moři. To vše korunovaly ceny držící se na přijatelné úrovni. Škoda navíc v první generaci přišla Fabií RS, která dokázala, že i diesel může posloužit sportovně laděnému hatchbacku.

Původní provedení se dnes zdá být laťkou nastavenou hodně vysoko, kterou její následníci už nezvládli tak úplně přeskočit. Druhá generace nebyla designově zrovna povedená, a jakkoli RS přešlo na benzinový motor, ten už párovalo pouze s automatem. Následně tak zcela zmizelo z prodeje. Pár let na to se pakovaly i dieselové motory, stejně jako kombík. Korunu všemu pak Škoda nasadila značným sebevědomím, s jakým Fabii prodává - základ totiž dnes startuje na 419 900 Kč, to je na oholené litrové mini dost absurdní cena.

Pokud tedy hledáte spíše nižší ceny a větší svobodu volby, nezbývá vám nic jiného, než showroomy s novými vozy zaměnit za autobazary. Nabídka v nich je opravdu květnatá, na druhou stranu však hlavně v případě první generace již poněkud riziková. Je totiž třeba si uvědomit, že i nejmladší kusy mají na kontě už skoro 20letý provoz. Počítat tedy nelze nejen s žádnými továrními zárukami, ale ani s kvalitním pravidelným servisem, to spíš narazíte na zfušované domácí opravy všeho druhu.

My si tedy posvítíme hlavně na Fabii s pořadovým číslem 2 a 3. U obou se snažte vyhnout převodovce DSG, byť z trochu jiných důvodů. V případě druhé generace jde hlavně o problémy se spolehlivostí (dojíždí na ně především zmiňované verze RS), zatímco u nástupce si budete stěžovat spíše „jen“ na trhavé řazení. Zajímavé pak je, že kritickým okem je třeba pokaždé sledovat silentbloky, které odchází hlavně u aut s vyšším nájezdem, jenž Fabii bývá nezřídka vlastní.

Samotné zavěšení má nicméně mnohem odolnější druhá generace. Pružiny a tlumiče spadají spíše do ranku neproblematických komponentů, jak hatchback, tak i kombík byly spíše mušími vahami. O to horší vizitkou pro Škodu je, že brzdy odchází poměrně rychle. Zkontrolovat byste pak měli i výfuk, neboť i u třetí generace, která se vyráběla do roku 2021, jej už mohla nahlodat koroze. U jejího předchůdce pak nejspíše již muselo rovnou dojít na výměnu.

U druhé generace je rovněž třeba dát pozor na zadní světla či únik oleje v motorovém prostoru. U 1,2litrových motorů přitom může zlobit rozvodový řemen - pokud se tak při studeném startu dočkáte nepříjemného rachtání, je čas na jeho výměnu. Ta u generace třetí zabere technikovi tři hodiny práce, o vyloženě levnou opravu tedy nejde. Světla má nicméně toto provedení v pořádku, zatímco předchozí verzi trápí hlavně koncové lampy.

Problematických míst tedy není zrovna málo, na druhou stranu však náhradní díly nejsou drahé a opravu ve většině případů zvládnou i neautorizované servisy. Ceny pak startují u druhé generace okolo pouhých 40 tisíc korun, zatímco na jejího nástupce je třeba našetřit alespoň třikrát tolik. Jen je škoda, že výkonová křivka se u něj vyšplhala pouze k metě se 125 koňmi, zatímco předchozí RS disponuje hned 180 kobylami na předních kolech.


Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá - 1 - Skoda Fabia 5J-NJ ojetina ilustracni foto 01Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá - 2 - Skoda Fabia 5J-NJ ojetina ilustracni foto 02Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá - 3 - Skoda Fabia 5J-NJ ojetina ilustracni foto 03
Druhá generace byla poslední, kdy bylo nabízeno i provedení RS disponující 180 koňmi. Jejich přenos však měla na povel pouze automatická převodovka DSG, která je velkou slabinou vozu. Foto: Škoda Auto

Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá - 4 - Skoda Fabia 5J-NJ ojetina ilustracni foto 04Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá - 5 - Skoda Fabia 5J-NJ ojetina ilustracni foto 05Ojetá Škoda Fabia nestojí moc a levné jsou i její opravy. Navíc nabízí motory, o kterých se té současné ani nezdá - 6 - Skoda Fabia 5J-NJ ojetina ilustracni foto 06
Nástupce se pak sice vrátil k hezčím tvarům, jenže se sportováním už skončil. Foto: Škoda Auto

Zdroj:

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše