Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu

Těžko najít lepší spojení tolika rozličných vlastností auta v jednom stále dostupném celku. Odtud se také brala jejich popularita mezi novými vozy, která neutuchala do chvíle, dokud se hot hatche nezačaly stávat příliš drahými. V bazarech si pořád můžete vybírat z řady i již nevyráběných typů za dobré ceny.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu

2.7.2023 | Petr Prokopec

Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu

/

Foto: Volkswagen

Těžko najít lepší spojení tolika rozličných vlastností auta v jednom stále dostupném celku. Odtud se také brala jejich popularita mezi novými vozy, která neutuchala do chvíle, dokud se hot hatche nezačaly stávat příliš drahými. V bazarech si pořád můžete vybírat z řady i již nevyráběných typů za dobré ceny.

Je zajímavé, jakým způsobem se během pár let změnil názor politiků na výkonná auta. Ještě vcelku nedávno se zdálo, že tento segment div nevyhyne, neboť takové vozy byly brány jako to nejhorší, co nás může potkat. Zákonodárci argumentovali stovkami koní pod kapotou, které dle jejich názoru byly zbytečné a znamenaly vysoké energetické nároky, i když dynamiku takových aut skoro není kde uplatnit. Však na přesun z jednoho místa do druhého legálními rychlostmi stačí docela zanedbatelný výkon, který spotřebovává minimum zdrojů.

Jakmile ale došlo na elektromobilitu, rázem nevadí ani auta, jejichž jednotky produkují i více než 1 000 kobyl, které jsou spojené s několika tunami hmotnosti. Jejich energetické nároky nejsou ani za mák jiné, elektřina ale jako by vznikala z ničeho a její spotřebovávání tedy není problém. To je pochopitelně nesmysl, rozdíl je maximálně v tom, v jaké fázi s jakou efektivitou ten či onen zdroj energie měníte na jiný a ve výsledku z něj generujete pohyb.

Vysvětlit ale politikům, že skutečným zlem je spíše elektrický čtyřtunový Hummer s tisícovkou koní pod kapotou, jehož samotné baterky jsou těžší než celé spalovací auto, a ne třeba Subaru BRZ, jenž váží méně než jeho baterie, je aktuálně nemožné. Lehká auta tak postupně mizí ze světa a jejich místo zaujímají těžká monstra, jejichž jediným přínosem je, že výfukové zplodiny byly přesunuty jinam, zčásti do elektrárenských komínů.

Znamená to, že pomalu loučit se můžeme i s benzinovými (a výjimečně i dieselovými) hot hatchi. Zájem o ně nikdy nepominul, jsou to kouzelně univerzální auta, jejich ceny se ale staly příliš vysokými na to, aby pro ně dál mířilo dostatečné množství zákazníků. Ještě před 10 léty stála tehdy nová Škoda Octavia RS necelých 620 tisíc, dnes si třeba na Renault Mégane RS nyní musíte připravit 1 197 000 Kč. Zdražení podobných aut je nezřídka skoro dvojnásobné.

Spíše než do showroomů s novými auty tedy zájemci o takové vozy míří do bazarů, kde mají pořád na výběr celou paletu relativně dostupných aut. To nebude trvat věčně, neboť nabídka bude stále menší. Hot hatche jsou tak dnes možná největší bazarové terno, neboť pořád nabízí spoustu muziky za přijatelné peníze. Právě na taková auta si tedy dnes posvítíme a blíže si rozebereme specifika Audi S3, BMW M135i, Fordu Focus ST, Hyundai i30 N, již zmíněného Méganu RS a Volkswagenu Golf GTI sedmé generace. Pohybovat se přitom budeme mezi 17 500 a 27 tisíci Eur (cca 415 až 640 tisíc Kč), což jsou za taková auta vcelku rozumné peníze.

Audi S3

Zástupce čtyř kruhů je spojen s výkonem 300 či 310 koní, za kterým stojí dvoulitrová čtyřválcová jednotka EA888. Je to vynikající motor, může u ní ale docházet k vysoké spotřebě oleje - na tisíc kilometrů snadno mohou padnout i tři litry kvůli netěsnícím kroužkům. Je tedy třeba sledovat znaky spalování oleje, popř. rovnou koukat po vozech vyrobených po roce 2015, kdy tento problém zmizel. Pokud tedy předchozí majitel každých 30 000 km měnil olej a olejový filtr a pravidelnou údržbu dopřával i pohonu všech kol (zde s mezinápravovou spojkou Haldex) s obchodním názvem Quattro, může to být vnikající volba. Ceny hezkých kusů začínají na 24 000 Eur (cca 569 tisíc Kč).


Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 1 - Audi A3 2016 2017 facelift 091Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 2 - Audi A3 2016 2017 facelift 092Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 3 - Audi A3 2016 2017 facelift 115
Foto: Audi

BMW M135i

Na stejné peníze vychází i mnichovská konkurence Audi, tedy BMW M135i předchozí generace. To dostalo do vínku třílitrový šestiválec, ze kterého automobilka vydolovala 320 až 340 koní (v případě pozdější varianty nazvané M140i). Toto stádo na rozdíl od zbytku vytipovaných hot hatchů míří na zadní kola (pohon všech kol xDrive ale byl k dispozici), a to dokonce i skrze manuální převodovku (pouze pro zadokolku), počítat tak můžete s větší zábavou. Nicméně také v tomto případě může být problémem únik oleje, za kterým stojí vadné těsnění. Problémy někdy dělá také elektricky řízená palivová pumpa, u které na defekt dochází i při nájezdu pod 100 tisíc kilometrů.

Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 4 - BMW M135i 2015 facelift oficialni nove 03Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 5 - BMW M135i 2015 facelift oficialni nove 09Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 6 - BMW M135i 2015 facelift oficialni nove 66
Foto: BMW

Ford Focus ST

Na modrý ovál vám stačí 17 500 Eur (cca 415 tisíc Kč), za které dostáváte 250 koní. Ford se nicméně rozhodl, že ovládat byste je měli hlavně vy a nikoli asistenční systémy. To však znamená, že jakmile nebudete s plynovým pedálem pracovat citlivě, dočkáte se otravného prokluzu kol. Napravit to může montáž (nejde ovšem o tovární příslušenství) samosvoru Quaife, stejně jako je doporučována výměna standardních úchytů motoru za tužší, které zlepší odezvu jednotky. Platí to i v případě kombíku, který páruje sportovní naturel s navýšenou praktičností.

Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 7 - Ford Focus ST 2015 vs VW Golf GTI 2017 01Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 8 - Ford Focus ST 2015 vs VW Golf GTI 2017 02Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 9 - Ford Focus ST 2015 vs VW Golf GTI 2017 03
Foto: Ford

Hyundai i30 N

Koho by kdy napadlo, že korejský vůz bude v rámci srovnání tím vůbec nejdražším. V případě i30 N však není divu, na světě je tento hot hatch poměrně krátce. Jeho dvoulitr navíc produkuje 250 či 280 koní, většina lidí však sáhla po vyšším výkonu. Protože ale toto provedení přímo vybízí k jízdě po okruhu, je třeba počítat s větším opotřebením pneumatik, brzd (ty jsou nedostačující obecně) a spojky. A rovněž s možnými škodami na motoru, pokud ten byl vypínán v rozpáleném stavu. K ceně 27 000 Eur (cca 640 tisíc Kč) tak připočtete i pár tisíc na případnou opravu.

Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 10 - Hyundai i30 N 2017 prvni oficialni sada 15Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 11 - Hyundai i30 N 2017 prvni oficialni sada 16Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 12 - Hyundai i30 N 2017 prvni oficialni sada 30
Foto: Hyundai

Renault Mégane RS

Na první pohled nevypadá 265 koní francouzského vozu jako něco oslňujícího. Řada majitelů proto přikročila k navyšování výkonu, a to i u renomovaných firem. Pokud se však zašlo až příliš daleko, je třeba počítat se škodami na převodovce, spojce či turbodmychadlu. Ryze sériové kousky jsou nadmíru spolehlivé, ovšem také velmi obtížně sehnatelné. Hlavně však stojí více než 19 000 Eur (asi 450 tisíc Kč). Pokud je ale majitel často používal na okruhu a nájezd je vyšší než 200 000 km, pak raději ruce pryč, jinak vás servis svlékne z kůže.

Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 13 - 2016 renault megane rs 275 cup-s 01Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 14 - 2016 renault megane rs 275 cup-s 03Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 15 - 2016 renault megane rs 275 cup-s 06
Foto: Renault

Volkswagen Golf GTI

Jsme ve finále, a to u možná největší legendy tohoto segmentu. A nejuniverzálnější volby z tohoto přehledu - je to skutečně „normální” auto s relativně levným servisem, které přitom dokáže být velmi rychlé a zábavné. Golf GTI stejně jako Audi užívá čtyřválec EA888, ale naladěný na 220 až 265 koní. U aut vyrobených po roce 2016 však již olejové kroužky nejsou problémem, vodní pumpa ale vaši pozornost vyžaduje - některé části jsou totiž z plastu náchylného k prasknutí. Na defekty tak může dojít i během úvodních 60 tisíc kilometrů. Kritika míří rovněž k převodovce DSG, u niž se doporučuje hned na úvod výměna oleje. Ceny prvních hezkých kusů se pak pohybují okolo 20 000 Eur (cca 474 tisíc korun).

Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 16 - Ford Focus ST 2015 vs VW Golf GTI 2017 04Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 17 - Ford Focus ST 2015 vs VW Golf GTI 2017 05Ostré kompakty jsou dnes možná největší bazarové terno, obyčejná rychlá auta pro každý den mizí z trhu - 18 - Ford Focus ST 2015 vs VW Golf GTI 2017 06
Foto: Volkswagen

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.