Pancéřovaná Škoda Fabia RS: pomáhat a chránit, slovenská edice

Škodě rozhodně nechybí smysl pro načasování prezentace své novinky - pancéřovanou policejní Fabii ukázali v tom nejméně vhodném okamžiku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Pancéřovaná Škoda Fabia RS: pomáhat a chránit, slovenská edice

20.8.2011 | Miro Mihálik | 3 příspěvky

Pancéřovaná Škoda Fabia RS: pomáhat a chránit, slovenská edice

/

Škodě rozhodně nechybí smysl pro načasování prezentace své novinky - pancéřovanou policejní Fabii ukázali v tom nejméně vhodném okamžiku.

Před pár týdny se na Slovensku objevily v souvislosti s několika tendry ministerstva vnitra za téměř 24 milionů eur podivné skutečnosti. Upozornil na ně nezávislý poslanec parlamentu Igor Matovič. My se budeme věnovat pouze veřejné zakázce vypsané na dodávku asi 800 nových automobilů pro policii v hodnotě devět až deset milionů eur, tedy asi 220 až 245 milionů korun.

Podle poslance byly obecné parametry tendru nastaveny standardně a samotné ministerstvo potvrdilo, že nejnižší možnou cenu případného výherce garantuje elektronická aukce. Potud vypadá všechno (alespoň navenek) v pořádku a o podklady požádalo 36 uchazečů.

Snad si nemusíme říkat, že i menší částky než čtvrt miliardy mají na Slovensku (nebo také v Česku) značný korupční potenciál. A proto nepřekvapuje, že i tento tendr nemusel být tak docela košer. Igor Matovič se začal vyptávat třeba na to, jestli je pro policejní vůz opravdu nutné, aby měl v rámci své doplňkové výbavy systém, který mlhovkami přisvěcuje do zatáček.

Nepochybuji o tom, že dopravní „expert“ by nám politicky zdůvodnil, že zcela nezbytně. Pro účastníky výběrového řízení to ovšem bylo mnohem méně zábavné. Ona to totiž nebyla položka za pár plusových bodíků, ale naprosto nepostradatelná záležitost a bez ní auto nemělo šanci projít. I stalo se, že z 36 uchazečů byli rázem dva nebo tři.

Nejlepší na tom je, že další státní instituce pověřená potíráním korupce a známá pod zkratkou ÚVO (Úrad pre verejné obstarávanie), neviděla v celé věci žádný problém a obchod posvětila. Zakázku a stížnost poslance ale zaregistrovala média, ministr vnitra vytušil problémy a tendr zrušil.

Do toho přichází na scénu Škoda, která odevzdává upravenou Fabii RS Krajskému ředitelství policejního zboru v Bratislavě na tříměsíční testování. Fabii, o níž se na oficiálních stránkách píše: „Výrazným designovým prvkem robustního předního nárazníku je mřížka se vzorkem včelího plástu, v níž jsou integrovány LED denní svítilny nebo na přání kruhové mlhové světlomety s možností Corner funkce“.

Aby bylo jasno, nikdo nezveřejnil žádný důkaz, že by si slovenské zastoupení škodovky předem ohřálo na ministerstvu vnitra svou polívčičku. Kromě toho by v dalším klání o čtvrt miliardy nezůstalo osamocené. Nicméně pro Škodu by bylo rozumné zamyslet se nad tamním PR - v této situaci můžou podobná rozhodnutí vyvolávat hodně nepříjemné otázky.

Mohlo jít tedy o pouhou administrativní chybu ze strany úředníků pověřených sestavením podmínek? Jistě, mohlo. Nebylo by to v pořádku, ale bylo by to typické. Jenže při částce čtvrt miliardy korun? Náhoda? A s tak specifickým systémem jako je přisvěcování do zatáček? Kdo měl na tom zájem? To se patrně nikdy nedozvíme.

Pro úplnost bychom mohli ještě uvést, jaký stroj se možná objeví ve službách slovenské policie. Protože jde o model RS, má pod kapotou motor 1.4 TSI s kompresorem a turbodmychadlem, přesně tuto techniku jsme pro vás nedávno podrobně otestovali. Výkon by měl být sériových 180 koní, což by mohla být i pravda. Když svého času přebírala slovenská dálniční policie upravené Audi S4, tyto vozy měly pouze odstraněné omezovače rychlosti. Fabia se ovšem od běžných policejních aut odlišuje balistickou ochranou motoru, posádky, hlavního kabelového svazku nebo akumulátoru. Úprava odpovídá třídě balistické ochrany 2CZ podle normy ČSN 39 5360 a IIIA podle NIJ 0101.04 - jinak též odolnost vůči kalibrům 7.62 x 25 FMJ Tokarev, 9 mm Luger, .357 Magnum a .44 Magnum.

Podle neověřených informací má být tato Fabia RS vybavena též měřičem rychlosti pracujícím v záludném pásmu K, jenž je zatím ve střední Evropě využíváno minimálně. Závěrem můžeme jen vyjádřit přání, aby slovenští policisté pod pancéřovanou skořápkou Fabie nepodlehli představě o své nesmrtelnosti a nezacházeli s ní stejně nezodpovědně jako čeští kolegové s Passatem na D8.


Pancéřovaná Škoda Fabia RS: pomáhat a chránit, slovenská edice - 1 - Skoda Fabia RS  policia 02Pancéřovaná Škoda Fabia RS: pomáhat a chránit, slovenská edice - 2 - Skoda Fabia RS  policia 01Pancéřovaná Škoda Fabia RS: pomáhat a chránit, slovenská edice - 3 - Skoda Fabia RS  policia 03Pancéřovaná Škoda Fabia RS: pomáhat a chránit, slovenská edice - 4 - Skoda Fabia RS  policia 04
Pancéřovaná Fabia RS pro slovenskou policii

Miro Mihálik

Diskuze 3 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše