Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Papírové návody k obsluze aut jsou definitivně mrtvé, už i EU povolila digitální
18.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Byly tu s námi dekády, jejich čas se ale naplnil. Tištěné příručky se stávají přebytkem, byť vám je automobilky za určitých okolností budou muset vydat.
Píše se 21. století a papír začíná být přežitkem. Dokazují nám to dnes a denně kupříkladu mobilní operátoři, od nichž již tištěné vyúčtování za poskytnuté služby dostanete pouze na požádání a ještě si za něj musíte zaplatit. Standardem je elektronická faktura, tedy model, na který dávno najela spousta firem. Jen u tohoto kroku ovšem digitalizace světa nekončí a nekončí ani u postupného zastiňování papírových médií elektronickými, jako je to naše.
Novinkou je zrušení nutnosti dodávat k vozu tištěné uživatelské manuály, které v mnoha případech zabírají velkou část schránky před spolujezdcem. Mají také nějakou hmotnost, sice ne velkou, ale když některé automobilky honí gramy i skrze loga značky na kapotě, dokážeme si představit jejich frustraci, když na konci podobného procesu musely dle směrnice 2004/108 / EC vůz osadit klidně kilovým manuálem.
Zmíněná směrnice dosud pravila mj. to, že „informace poskytnuté koncovému uživateli mu musejí dovolit používat zařízení bez jakýchkoli dalších nezbytných kroků z jeho strany. Elektronické médium nebo odkaz na jiné místo není přípustný jako alternativa k papírovému provedení. Koncový uživatel má absolutní právo na rychlé a snadné použití zakoupeného zařízení bez jakýchkoli dalších povinností.” Papírové manuály tedy byly až do nynějška nezbytnou součástí každého nového prodaného vozu, prostě to nešlo jinak. S tím je ale nyní konec.
I v Bruselu se totiž přenesli do nového milénia a přišli s upraveným nařízením. To praví: „Zatímco bezpečnostní informace musí musí být poskytnuty v papírové podobě, nestanoví-li specifická legislativa jinak, není nezbytné, aby veškeré informace byly poskytnuté touto formou. Mohou být poskytnuty také elektronicky nebo skrze jiné paměťové médium. Navzdory tomu ale musí být papírová verze zdarma k dispozici všem spotřebitelům, kteří o ní požádají.”
To je poměrně zásadní změna a výhody hledejme hlavně na straně nákladů pro automobilky a zátěže pro životní prostředí. Takový Chrysler, který své modely pro USA osazuje jen tenčí verzí manuálu už od roku 2009 (podrobné informace dodává na DVD, tedy podobně, jako nyní umožňuje evropská legislativa), vypočítal, že takto ročně ušetří 20 tisíc stromů a milion dolarů (cca 24,3 mil. Kč).
Pro uživatele tu ale existují i nevýhody. Možná jste poznali některou z už existujících elektronických uživatelských příruček výrobců, které byly dosud dodávány s těmi tištěnými paralelně. A zorientovat se v nich není vždy snadné, některé systémy navíc pracují s daty dosti pomalu. A jsou tu pochopitelně i jiné situace - třeba když se vám ve voze pokazí zrovna elektronika. V takové chvíli vám digitální verze uživatelské příručky bude platná jako mrtvému zimník, zvláště pokud navíc k poruše dojde v místech, kde není k dispozici jakýkoliv signál a informaci si nevyhledáte ani na internetu. Jde sice o situaci, která může být ojedinělá, nicméně stát se může a vy budete v takové chvíli absence tlusté bichle litovat.
Na tyto případy Evropská unie zdánlivě pamatuje zmíněnou možností vyžádat si u prodejce klasickou tištěnou uživatelskou příručku, která vám musí být dodána bez dalšího poplatku. Ani to vám ale nepomůže, pokud jste si ji nevyžádali dříve a do oné nepravděpodobné situace jste se dostali právě v tuto chvíli.
Ale nehledejme jen nevýhody, elektronické řešení má pochopitelně i své výhody. Některé systémy dovolují velmi rychle vyhledat cestu z problému, který vás zrovna trápí. Ukáží vám také názorně, co lze s tím či oním prvkem dělat na animacích. A pokročilá řešení pracují i s tzv. rozšířenou realitou (viz přiložené fotografie), kdy vám je cesta např. k dolití kapaliny do ostřikovače vykreslena přímo na obrazu vašeho vozu na tabletu či chytrém mobilu.
My jen dodáme, že přechod z papíru na digitál bude mít svůj vliv také na různé úniky nových modelů. Například Renault Mégane Sedan jsme si mohli představit krátce před oficiální premiérou právě díky tištěnému uživatelskému manuálu. Podobných odhalení pro příště jistě ubude, neboť do z řetězu subjektů připravujících takovou věc vypadne minimálně jeden - tiskárna, ta už při začátku prodejů nebude důležitá, automobilky nebude muset mít připravené hory tištěných materiálů dlouho před startem prodejů. Na druhou stranu, informace i fotky unikají i na elektronické cestě mnoha jinými kanály, takže nečekejme, že by se na poli úniků obecně něco podstatného změnilo...



Tištěné návody k obsluze aut či uživatelské příručky, chcete-li tu s námi byly dlouho
A nikoli jen v rámci nabídky českých či obyčejných modelů aut
Teď je nahrazují elektronické příručky s novými funkcemi...
...nebo dokonce systémy v tabletech a chytrých mobilech pracující s tzv. rozšířenou realitou
Renault Mégane Sedan jsme si ještě před premiérou mohli prohlédnout právě díky tištěnému uživatelskému manuálu, respektive díky jeho úniku. V této podobě už se možná chystaná novinka dostala ven předčasně naposledy
Zdroj: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včera (4)Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025 (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025 (4)
Nejnovější články
Nejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
před 11 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 15:51 - pavproch
- Cyklistické vlákno 05.11. 15:07 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch