Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak dlouho se skutečně zahřívá studený motor? A co olej? Termokamera ukáže vše
3.3.2018 | Petr Miler
O tom, jak dlouho se zahřívají určité části motoru, se říká mnohé, ale jaká je realita? Termokamera vám ukáže dokonale, co a kdy se jak prohřeje.
Nejen Českou republiku trápí v posledních dnech opravdu mrazivé počasí a i když je snad už definitivně na na ústupu, minimálně v noci nás mrazy ještě nějaký čas potrápí. Pro motoristy to mimo jiné znamená, že se musí ke svému autu chovat šetrněji než obvykle. A platí to zejména při ranním startování auta, nemá-li člověk vytápěnou garáž.
Sepsali jsme toho spoustu o tom, jak s autem zacházet v tuhé zimě a dost pravděpodobně jste z jiných zdrojů slyšeli ještě více o tom, co se v zimě v motoru ohřívá jak dlouho a že např. ukazatel teploty chladící kapaliny mířící na střed zdaleka neznamená, že by motor byl prohřátý ve všech potřebných ohledech. Ale jaká je realita a co přesně na zahřívání trvá jak dlouho? To se dá říci jedině tak, že si na auto posvítíte - skoro doslova - termokamerou. Právě její optikou se můžete podívat na to, jak probíhá start boxeru Subaru při -5 °C, které nechal v takovém mrazu stát 24 hodin.
To pochopitelně není žádný extrém, nejsou to starty při -40 °C a i u nás jsme tento týden poznali větší zimy, přesto záběry ukazují vše potřebné - jen při nižší teplotě by vše trvalo ještě déle. Na záznamu si nejprve všimněte poměrně vysokého volnoběhu ve zhruba 1 800 otáčkách po prvních několik minut. To z důvodu, že spalovaná směs je velmi bohatá a vyšší otáčky - a s nimi vyšší točivý moment - jsou nutné k tomu, aby motor vůbec běžel. Věnovali jsme se tomu ve vlastním článku.
Především ale vidíme, jak moc se různé části motoru ohřívají jinak a jak dlouho to trvá. Video ve zrychlené podobě mapuje skoro desetimunutový běh motoru na místě, přičemž zvýšený volnoběh drží Subaru (a je to na takovou výši otáček až neobvykle dlouho) po více jak 5 minut. V tu chvíli má chladící kapalina okolo 60 °C, teplota oleje se ale teprve začíná dostávat k použitelnějším teplotám.
Až 7 minut po nastartování je teplota olejového filtru asi 35 °C, provozní teplota oleje je přitom někde okolo 80 - 90 °C. Teplota chladicí kapaliny proudící do interiérového topení je blíže 50 °C, s tím už se auto začne zahřívat slušně, v trubkách u chladiče má ale pořád okolo 30 °C. K sání motoru se ovšem zahřátí motoru sotva stačilo dostat, tady vidíme teploty okolo 5 °C.
Okolo 9 minut po nastartování se můžeme podívat také na alternátor, který má okolo 12 °C a akumulátor, který se skoro nikam neposunul - vidíme teplotu okolo 0 °C a jen velmi pozvolna začínající prohřívání.
Je tedy zjevné, že zahřívání motoru jako celku je mnohem pomalejší, než tomu je u chladicí kapaliny, přičemž nejvíce problematickou součástí je pochopitelně olej. Pomalou jízdou půjde vše o trochu rychleji než na místě, přesto názorně vidíme důvod pro nutnost citlivé jízdy během nějakých prvních 10 minut, o které si u nás nečtete poprvé. A pochopitelně, v současných mrazech i okolo -20 °C bude všechno trvat ještě o něco déle. Jemné zacházení s autem je tedy s ohledem na zachování jeho co nejdelší životnosti vážně na místě...
Ohřátí oleje na provozní teplotu trvá dlouho, ještě déle se ale ohřívají další součásti motoru
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 4 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 6 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 7 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 8 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz