Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Policie dále ohrožuje ostatní nebezpečným otáčením při měření
18.6.2012 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
(video) Kolik „Dobříší” se ještě bude muset stát, aby policie pochopila, že takto se v provozu chovat nedá? Tentokrát k nehodě moc nechybělo.
Tip: Přečtěte si také, jak se k celé záležitosti vyjádřil šéf dopravní policie.
Policisté zjevně ani nepotřebují Passaty, aby se v provozu chovali jako ti nejhloupější řidiči. Ani ne před dvěma týdny jsme vás seznámili s fakty týkající se dobříšské nehody policejního Volkswagenu s motocyklistou jedoucím na enduru KTM, jejíž bezprostřední příčinou bylo už téměř jistě zbrklé otáčení za změřeným autem na příjezdu do obce. To ve zcela nezastavěné části obce jelo 63 km/h - i to stačilo policistům k tomu, aby za dotyčným bez váhání otočili své auto a připletli se pod kola projíždějícímu motocyklu. Výsledek byl nejsmutnější možný - mrtvý člověk.
Doufali jsme, že podobný případ přivede alespoň ostatní k zamyšlení, jestli je rozumné podobné manévry v provozu provádět. Jestli opravdu stojí za to kvůli podobným, bez nadsázky bagatelním přestupkům cokoli riskovat, neboť náhlé otočení auta na jinak rovné silnici prostě není něco, co by ostatní mohli očekávat. Hned záhy jsme se přesvědčili, že jiní takové věci dělají bez okolků dál, ani se neobtěžují použít blinkry, natož pak majáky a sirény, nebo jakékoli nepřehlédnutelné upozornění, že hodlají na silnici provést něco velmi neobvyklého.
I proto jsme o tom hovořili, znovu s vírou, že něco změníme. Ale jak vidno, nestalo se vůbec nic - policisté to dělají dále. A klidně i ještě nebezpečněji.
O tomto víkendu jsme natočili jiné policejní auto, Octavii Combi s motorem 1,8 TSI, RZ 2C8 0694, kterou policisté v jihočeském kraji také používají na měření a stíhání řidičů překračujících nejvyšší povolenou rychlost. Pohybovali se na silnici I/3 v okolí Veselí nad Lužnicí, jež je v tomto úseku nesporně jednou z nejbezpečnějších silnic první třídy vůbec - je velmi široká, přehledná, 90 km/h po ní nejezdí prakticky nikdo a těžko to dotyčným lze vyčítat, i vyšší rychlost je zde zcela bezproblémová, na většinu jejích částí až do Českých Budějovic se vejdou minimálně čtyři auta vedle sebe. Nehody se zde určitě také stávají, neboť i na takových silnicích to někteří řidiči přehánějí. Ale stíhá policie právě takové? Nezdá se. A dělá to tak, aby ostatním jakkoli pomohla? To můžete posoudit sami.
Při jízdě do Českých Budějovic totiž protisměru změřili projíždějící VW Passat Variant odhadem z přelomu století. I vizuálně je zřejmé, že nejel nějak zvlášť rychle, odhadem okolo 120 km/h. Za policejním vozem se táhla kolona několika desítek aut, přesto jeho řidič prakticky okamžitě, tradičně bez blinkru, ale aspoň s majáky, zajel ke krajnici a pokusil se otočit s pomocí ruční brzdy. Že tuto techniku moc netrénoval dosvědčuje, že se s Octavií skoro zastavil napříč silnicí a za ním jedoucí řidič Škody Fabia měl i přes relativně nízkou rychlost jistě co dělat, aby se mu vyhnul.
Nic se nestalo, ale stačilo málo, třeba aby druhý řidič jen vteřinku nevěnoval upěnlivě pozornost situaci před autem a na světě byla další boční srážka. Přesto jde o naprosto ukázkový příklad ohrožení jiného řidiče, a to i ze zákonného hlediska (neohrozit znamená nedonutit jiného řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy, zde musel dotyčný udělat obojí). Takové chování na silnici se má tvrdě trestat, z toho se stávají nehody. Z nevýznamně rychlejší jízdy na podobné silnici těžko. Policie ale stíhá to druhé a dělá to první...
Puštěné majáky (konec konců, jsou sotva vidět) nemění fyzikální zákony, ani nedodávají ostatním řidičům zázračnou schopnost tušit úmysly řidiče policejního auta...
Psali jsme to už minule a musíme to říci znovu. Pokud si někdo chce osobovat právo dělat v provozu podobné věci a jezdit v něm rychleji, musí to být především mimořádně schopný a zkušený řidič. Tento selhal už při banálním otáčecím manévru - naprosto mylně vyhodnotil situaci za autem a podobně mizerně provedl samotné otočení. A to ani nemluvíme o tom, že se i při následující jízdě pod majáky se choval zbrkle a vytvářel další nebezpečné situace, které si situace vůbec nevyžadovala. Aby člověk schopný vyrobit takovou botu vůbec dělal podobnou práci, považujeme za naprosto vyloučené. Chybovat může každý, ale toto není jednání, při kterém byste si chybu mohli dovolit, to prostě není možné. Tady jde o život.
Tento snímek nebyl na rozdíl od toho předchozího natočen záměrně, šlo o pouhou náhodu. I z toho je vidět, že zažít policisty dělat podobné nesmysly není nic mimořádného. Nelíbí se nám to a nechceme čekat, než podobně nedbalé chování způsobí další smrtelnou nehodu. To zkrátka musí přestat.
Pokud se to nestane, můžeme policii slíbit: budeme vás sledovat a nepřestaneme na to upozorňovat, dokud to budete dělat. Existují cesty, jak dělat vaši práci tak, aby ostatním opravdu jen pomáhala a tahle není jednou z nich. Chovat se takto dnes a denně a přijmout podobně nebezpečné jednání jako standard je jen pověstným chozením se džbánem pro vodu...
Foto, video: Autoforum.cz
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
5.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024
Nejnovější články
- Zlatan Ibrahimovič říká, že Volvo je čínská, ne švédská automobilka, i když si ho dekádu platila jako ambasadora
před 23 minutami - Maserati ukázalo unikátní supersport určený pro potomky jeho zakladatelů. To je ten marketing, který zachrání prodeje?
včera - Poslední nové auto s továrním CD přehrávačem zmizelo z nabídky, pro kdysi převratný nosič je to konec jeho éry
včera - Lada představila svůj nový elektromobil, snad jako jediná u něj použila hned dvojici baterií
včera - Vysoká cla Číňany nezastaví, říká prodejní šéf Škody, od EU chce ale místo regulací jen peníze
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva