Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Reálně nejúspornější auta podle Němců jsou ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, hybridy si ani neškrtly
28.8.2023 | Petr Prokopec
Pokud bychom skutečně stáli na vrcholu evoluce aut a jejich provozní efektivity, jak je nám často předkládáno, v tomto žebříčku bychom stěží našli jakkoli starší vozy. Realitou ale je, že v něm najdeme skoro jen ty.
Probírali jsme to naposledy o víkendu, kdy jsme se otřeli o reálnou spotřebu nejméně 18 let starého Audi A2 v současném provozu. Ta z něj dělá jasně nejúspornější Audi historie, což je bizarní, uvážíme-li, jak moc se v posledních letech mluví o provozní efektivitě aut. A kam od začátku nového milénia pokročil vývoj.
Auta se spalovacími motory dnes skutečně mohou být mnohem efektivnější než kdy dříve, ale nejsou, neboť přirozená evoluce byla „odkloněna” v mezích politických požadavků. Jako lepší řešení jsou nám dnes předkládány hybridní modely, kde se část spotřeby energie snadno vytratí v „elektrickém nic”, popř. elektromobily, kde už zůstane jen „nic”. Má to ale něco společného s realitou? Už podle výše zmíněného nikoli a data kolegů z německého Auto Bildu to jen potvrzují.
Kolegové ročně testují zhruba 300 aut, z nichž u každého vyzkouší reálnou spotřebu aut v jasně definovaném cyklu ve skutečném provozu. Jezdí se tedy neustále po tomtéž 155kilometrovém okruhu, kdy 61 km připadá na okresky, 40 na město a 54 na dálnici. A zatímco v prvních dvou oblastech je dodržován rychlostní limit, na Autobahnu mohou řidiči po 20 kilometrů jet naplno.
Při testu na počátku dochází k naplnění palivové nádrže až po okraj, zatímco po dojezdu do cíle je měřen úbytek. Jakmile přitom dochází k výraznému rozdílu mezi údajem na palubním počítači a skutečnou hodnotou, dochází k opakování testu. Během něj jsou pokaždé zapnutá světla a klimatizace nastavena na příjemných 21 stupňů Celsia. V podstatě tak jedinou variabilní veličinou je venkovní teplota, jejíž vliv je zohledněn v závěrečném hodnocení. Právě tak je možné dát vedle sebe spotřebu bezpočtu různých aut říci, které si reálně vede nejlépe.
Tak vzniká pravidelně aktualizovaný přehled nejúspornějších modelů všech tříd, který bere v potaz všechny kdy testované vozy. Může se v nich tedy objevit klidně Trabant, kdyby si to zasloužil, ten v něm ale nenajdeme. Stejně tak v něm ale nenajdeme prakticky žádnou žhavou novinku, z posledních let je tu pak jen dvojice SUV, která už vzhledem ke své „módnosti” zažívají stále slušný vývoj i z hlediska provozní efektivity a nemají srovnatelné předchůdce. Ale jinak?
Tento přehled je ódou na vozy z vrcholu dieselové éry, nejčastějšími premianty jsou modely, jejichž morální stáří sahá kamsi do první poloviny minulé dekády, kdy si automobilky hrály právě s reálnou efektivitou naftových modelů. A ty jsou dodnes reálně nejúspornější - auta jako Renault Clio Grandtour dCi 90 (reálná spotřeba 4,3 l/100 km), Mercedes-Benz A180 CDI (4,6 l/100 km), Audi A6 2,0 TDI ultra (5,4 l) nebo Mercedes-Benz B180d (5,0 l) nenachází sobě rovného. Najde se i jedna benzinová škodovka a dvě zmíněná, moderní SUV. Ale jinak?
Hybridy si v tomto přehledu ani neškrtly, vidět můžeme jen Kiu Niro 1,6 GDI PHEV jako krále pro ně vytvořené kategorie. Ale koho ohromí dosažená průměrná spotřeba 5,8 l/100 km? Není to špatný výsledek, ale je to absolutní vrchol potravního řetězce v případě a přesto horší výsledek než u spousty dieselů pomalu z dávnověku. Neříká to o současnosti něco? Zvlášť když dodáme, že v technických parametrech tohoto hybridu svítí spotřeba 1,3 litru benzinu na 100 km?
Reálně nejúspornější auta podle testů Auto Bildu v běžném provozu k srpnu 2023
Mini auta
Škoda Citigo 1,0 MPI Green tec Active (60 koní, benzin)
Udávaná spotřeba paliva: 4,1 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,4 l/100 km
Malá auta
Renault Clio Grand Tour Energy dCi 90 Start & Stop Luxe (90 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 3,6 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,3 l/100 km
Auta nižší střední třídy
Mercedes A 180 CDI BlueEfficiency Edition Style (109 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 3,6 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,6 l/100 km
Auta střední třídy
BMW 320d Efficient Dynamic Edition (163 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 4,1 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,6 l/100 km
Auta vyšší střední třídy
Audi A6 2,0 TDI ultra S tronic (190 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 4,2 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 5,4 l/100 km
Auta luxusní třídy
Audi A7 3,0 TDI ultra S tronic (218 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 4,7 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 6,7 l/100 km
Kompaktní SUV
VW T-Cross 1,6 TDI SCR Life (95 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 4,2 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 4,9 l/100 km
Středně velká SUV
Mercedes GLC 250d 4Matic Coupé (204 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 6,2 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 6,5 l/100 km
MPV
Mercedes B 180 d (109 koní, diesel)
Udávaná spotřeba paliva: 4,1 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 5,0 l/100 km
Plug-in hybridy
Kia Niro 1,6 GDI PHEV Spirit (183 koní, benzinový dobíjecí hybrid)
Udávaná spotřeba paliva: 1,3 l/100 km
Naměřená spotřeba paliva v testu: 5,8 l/100 km



Přehled reálně nejúspornějších aut v běžném provozu je defilé starších dieselů. Patří mezi ně i Renault Clio kombi dCi 90... Foto: Renault
...Mercedes A 180 CDI... Foto: Mercedes-Benz
...nebo BMW 320d F30 v provedení EfficientDynamics Edition. Foto: BMW
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Do Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 4 hodinamiZáběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
včeraŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
včera
Nové na MotoForum.cz
- Pre Motul Grand Prix of Japan 10:00
- První start Cala Crutchlowa s wild card včera 20:39
- Čeká nás Grand Prix Japonska v Motegi včera 15:00
- Závěr sezóny na Masecu bude Velká cena Bohumila Staši včera 14:00
- Superbiky míří do Portimaa včera 09:49
Nejnovější články
Nejžádanější Bentley končí s motorem W12, i když zájem o něj byl do poslední chvíle obrovský
před hodinouTesle hoří bateriové úložiště za skoro miliardu korun. Hasiči dostali instrukce, ať ho radši ani nezkouší hasit
před 3 hodinamiDo Formule 1 se po mnoha letech vrátila žena, proslula hlavně jako kaskadérka z bondovek
před 4 hodinamiVW zastaví výrobu svých klíčových elektromobilů. Ví, že je skoro nikdo nechce a chtít ani nebude
před 6 hodinamiStatistika nelže: Manuální převodovky nejsou mrtvé a hned tak nevymřou, zájem o ně roste
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva