Při cestách po Německu můžete narazit na novou, černo-bílou dopravní značku. Víte, k čemu slouží?

Paleta dopravních značek se příliš často nemění, aby jednotlivá znamení byla dlouhodobě srozumitelná bez hledu na to, zda jste autoškolu dělali v roce 2015 nebo v roce 1975. V Německu ale nyní novou značku používají, objevuje se zatím na trase z Mnichova a Ingolstadtu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Při cestách po Německu můžete narazit na novou, černo-bílou dopravní značku. Víte, k čemu slouží?

12.12.2022 | Petr Prokopec

Při cestách po Německu můžete narazit na novou, černo-bílou dopravní značku. Víte, k čemu slouží?

/

Foto: Matthias Balk, dpa

Paleta dopravních značek se příliš často nemění, aby jednotlivá znamení byla dlouhodobě srozumitelná bez hledu na to, zda jste autoškolu dělali v roce 2015 nebo v roce 1975. V Německu ale nyní novou značku používají, objevuje se zatím na trase z Mnichova a Ingolstadtu.

Není tomu dlouho, co jsme si ozřejmili historii značek používaných na dálnicích. S jejich rozpoznáním ale nejspíše nikdo problém nemá, ať již zažil jejich někdejší modrý podklad, nebo je obeznámen už jen s aktuálním zeleným. Stejně tak asi nikomu nedělají problémy značky jako třeba B1, P4 nebo P6, což jsou zákaz vjezdu všech vozidel, dej přednost v jízdě a stůj, dej přednost v jízdě. To jsme nicméně zmínili jen pouhý zlomek z dlouhého výčtu cedulí, jenž dennodenně upravují náš pohyb. Vzhledem k tomu, že se dlouhodobě příliš nemění, jsou ale pro naprostou většinu lidí ihned automaticky srozumitelné.

Pokud se nicméně chystáte do Německa, můžete narazit na značku, kterou jste nejspíše v životě neviděli. Může rozpohybovat maše mozkové ústrojí na maximum, ovšem ani přesto na její význam nepřijdete, neboť její symbolika je nejednoznačná a použité barvy v evropském prostředí neobvyklé. Je kruhová, se zhruba 70centimetrovým průměrem a používá černo-bílou barevnou kombinaci. Sami jsme na ni poprvé hleděli s údivem.

Jakožto „lidského řidiče” vás ale příliš zajímat nemusí, slouží jako orientační bod pro autonomní vozy. Prvních třináct značek tohoto typu se objevilo již v letech 2015 a 2016 poblíž Ingolstadtu, kde se kříží dálnice A9 a A93. Tento trojúhelník byl totiž automobilkami zvolen jako testovací areál pro autonomní systémy. Jednotlivé značky přitom od sebe byly vzdáleny zhruba 2,5 kilometru a umožnily vozům, aby s pomocí GPS zaměřily svou polohu s přesností na centimetr. Palubní systém je pak následně upravil s předem nahranými daty, díky čemuž se technologie stala bezpečnější.

Zmíněný trojúhelník byl již i německou vládou uznán za „laboratoř v reálných podmínkách“, přičemž tlak na vývoj autonomních systémů je stále vyšší. Značky tak postupně pokrývají celý úsek dálnice A9 z Ingolstadtu až do Mnichova. Je pak otázkou, zda dojde na jejich rozšíření i v dalších částech Německa, zatím ale nemáme zprávy, že by se něco takového chystalo.


Při cestách po Německu můžete narazit na novou, černo-bílou dopravní značku. Víte, k čemu slouží? - 1 - Cerno-bila znacka pro autonomni vozy 01Při cestách po Německu můžete narazit na novou, černo-bílou dopravní značku. Víte, k čemu slouží? - 2 - Cerno-bila znacka pro autonomni vozy 02Při cestách po Německu můžete narazit na novou, černo-bílou dopravní značku. Víte, k čemu slouží? - 3 - Cerno-bila znacka pro autonomni vozy 03
Černo-bílé dopravní značky se v Německu objevují hlavně v okolí Mnichova a Ingolstadtu. Slouží automobilkám pro vývoj autonomních systémů a „živé řidiče” nikterak neusměrňuje. Foto: Matthias Balk, dpa

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.