Při kontaktu s elektrickým vedením v autě se vyhněte časté chybě, můžete si zachránit život

Jakkoli se to může zdát neobvyklé, takové nehody se stávají, ať už kvůli nárazu do stožáru vedení nebo kontaktu se spadlými dráty. Nemusí to být ale až tak kritická situace, dokud z auta nevystoupíte.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Při kontaktu s elektrickým vedením v autě se vyhněte časté chybě, můžete si zachránit život

19.5.2021 | Petr Prokopec

Při kontaktu s elektrickým vedením v autě se vyhněte časté chybě, můžete si zachránit život

/

Foto: Ondřej Vávra, Autoforum.cz

Jakkoli se to může zdát neobvyklé, takové nehody se stávají, ať už kvůli nárazu do stožáru vedení nebo kontaktu se spadlými dráty. Nemusí to být ale až tak kritická situace, dokud z auta nevystoupíte.

Tento týden došlo v americkém Detroitu k tragické události. Řidička Chrysleru 200 tam narazila do sloupu elektrického vedení, jehož dráty následně spadly na její vůz. Dle očitého svědka události žena poté vystoupila z vozu, dotkla se drátu a následně se začala třást. Následky zásahu vysokým napětím byly pochopitelně fatální, detroitská policie tak ženu prohlásila za mrtvou hned na místě incidentu.

Nehody tohoto typu překvapivě nejsou ojedinělé a tato poslední nabízí potenciálně velmi cenné poučení, jak se v takové situaci chovat. Dotyčná se bohužel dopustila velmi časté a obvyklé fatální chyby, jakkoli její jednání bylo přirozené. Jaký je tedy správný postup?

Hlavní rada je vlastně jednoduchá, nebo tak alespoň zní - zachovat klid a v případě, že vůz nezachvátí požár, jej v žádném případě neopouštět a ničeho se nedotýkat. Jakkoli je proti lidské přirozenosti zůstávat uvnitř havarovaného vozu, je to v tomto případě nejjistější možnost, jak se vyhnout kontaktu s elektrickým proudem. Vůz v tu chvíli funguje jako Faradayova klec, díky čemuž se měl elektrický náboj soustředit pouze na povrchu auta, nepůsobit v jeho nitru.

Je ale třeba nesmyslet jen na sebe. Zavolat záchranáře by asi napadlo každého, vhodné je ale troubením či voláním skrze otevřená okénka upozornit ostatní řidiče, aby se za žádných okolností k vozu nepřibližovali, neboť se snadno též mohou dostat do role výše zmíněné, nebohé ženy. Ze zachránců se snadnou mohou stát obětmi své vlastní dobroty.

O dost náročnější je úprk z vozu ve chvílích, kdy třeba začne hořet. V takové chvíli zkrátka nemáte jinou volbu, ovšem ani tak nesmíte zpanikařit. Je totiž třeba, abyste se znovu vyvarovali jakéhokoliv kontaktu s kovovými částmi vozu. Opatrně tedy otevřete dveře a vyskočte ven snožmo. Pokud byste totiž jednoduše vykročili jednou nohou, můžete vytvořit nový elektrický okruh, jenž bude probíhat skrze vaše tělo.

Ani ve chvílích, kdy jste ovšem již mimo vůz, nesmíte takříkajíc sejít z cesty. Snožmo je totiž třeba odskákat do bezpečné vzdálenosti. Pokud přitom ve voze jedete s dětmi, musíte je tisknout v náručí a dbát, aby ani ony nezavadily o cokoliv kovového. Může to být náročné, nic jiného vám zkrátka nepomůže, čehož je smutným důkazem zkraje zmiňovaná událost z Detroitu.


Při kontaktu s elektrickým vedením v autě se vyhněte časté chybě, můžete si zachránit život - 1 - Test BMW M5 F10 01Při kontaktu s elektrickým vedením v autě se vyhněte časté chybě, můžete si zachránit život - 2 - Test BMW M5 F10 07Při kontaktu s elektrickým vedením v autě se vyhněte časté chybě, můžete si zachránit život - 3 - Test BMW M5 F10 16
Silná auta rádi fotíme poblíž vedení vysokého napětí či velkých trafostanic. S takovou elektřinou ale nejsou žerty a pokud se dostane do blízkosti vašeho vozu více, než je zdrávo, je třeba postupovat dle jasně daných pravidel, jinak jde bez přehánění o život. Ilustrační foto: Ondřej Vávra, Autoforum.cz

Zdroj: Jalopnik

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše