Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Provozně nejdražší auta dle ADAC: která lezou nejvíc do peněz? A co stojí měsíčně?
22.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máte-li před sebou žebříček aut, která je nejdražší vlastnit a provozovat, asi v něm čekáte drahé a výkonné vrcholy nabídek. Jenže tu nejsou jen ty.
Asi nesdělíme světu žádnou novinku, když napíšeme, že vlastnictví auta je docela drahá věc. A že je tím dražší, čím silnější a luxusnější auto si pořídíte. Co si ovšem málokdo uvědomuje, je, jak moc skutečně stojí vlastnictví auta každý měsíc, když si ho koupíte nové.
Onen aspekt nákupu nového auta je v tomto případě klíčový, protože nové auto - nebavíme-li se o něčem jako Porsche 911 R - začíná okamžitě po koupi ztrácet hodnotu. Třeba luxusní limuzíny jsou na tomhle poli naprostými přeborníky - pár let staré dvanáctiválcové BMW řady 7 se dá za jistých okolností koupit za desetinu původní ceny. A luxusní SUV jsou na tom velmi podobně.
Ztrátu hodnoty musíte nutně do nákladů na provoz nově koupeného auta započítat, protože v drtivé většině případů svůj vůz prodáte dál za méně, než jste ho koupili. Samozřejmě, skutečnou ztrátu hodnoty do chvíle prodeje nikdo nezná a všechna čísla tak pracují jen s odhady a průměry, ale většinou se moc nemýlí. Kromě toho k povinné pojistce rádi přihodíte havarijní a proti živlům či vandalům, které jde s výjimečností vozu též zrovna nezlevňuje.
Když si koupíte auto ojeté, náklady na vlastnictví budou vypadat úplně jinak. Údržba a opravy mohou být v součtu dražší, mimo jiné proto, že na ojetý vůz už jen zřídka bývá záruka. Naopak ztráta hodnoty bude mnohem menší - i kdyby byla padesátiprocentní, pořád to je 50 % třeba ze 150 tisíc korun, ne ze 700 tisíc. A také bude na starší auto s nižší hodnotou levnější havarijní pojištění, pokud si ho vůbec budete chtít sjednat.
Abyste získali komplexní představu, jak drahé může být vlastnit některá nová auta, přinášíme statistiku německého autoklubu ADAC, který provedl propočty nákladů na vlastnictví různých aut v různých třídách a vybral z nich po deseti nejdražších. ADAC však dělí auta do tříd poněkud zvláštním způsobem (ne, že bychom to z České republiky v případě jiných organizací dobře neznali...) a na roveň staví Jaguar F-Type a BMW X6. S tím nesouhlasíme, proto jsme z desítek nejdražších vybrali vždy po třech autech, které v rámci dané kategorie vystihují jistý druh vozu, u kterého lze očekávat vysoké provozní náklady - to abyste si udělali co nejlepší představu.
ADAC pro výpočet měsíčních nákladů použil předpoklad, že si člověk nechá auto pět let a za rok najede 15 tisíc kilometrů; celkem tedy 75 tisíc km. Do vzorce vstupuje kupní cena, odhad ztráty hodnoty, náklady na pohonné hmoty, odhad údržby, daně, pojištění a servisní náklady. Nemusí to tedy být zrovna váš způsob použití auta (i když tento je nejtypičtější i u nás) a také je jasné, že některá čísla budou v České republice vypadat jinak. Přesto to dává dobrou představu jak o konkrétní hodnotě provozních nákladů, tak o tom, jaká auta lezou do peněz nejvíce. Jak uvidíte, na vlastnictví některých vozů musí být vaše měsíční příjmy opravdu vysoké...
A pokud věříte levnému provozu elektromobilů a plug-in hybridů, připravte se na překvapení. Ve třídě supermini je druhým nejdražším autem Mitsubishi i-MiEV a v první desítce jsou nejen oba jeho klony od Citroënu a Peugeotu, ale také Volkswagen e-Up. A mezi malými vozy je na prvním místě BMW i3 s Range Extenderem, byť jen těsně. Naopak fakt, že většinu aut s drahým provozem tvoří nejsilnější, vrcholové varianty daných modelů, příliš překvapivý není. Tady je úplný přehled.
Supermini
1. Abarth 695 Biposto: výkon 189 koní, celkové měsíční náklady 803 Eur/20 629 Kč
2. Mitsubishi i-MiEV: výkon 67 koní, celkové měsíční náklady 478 Eur/12 280 Kč
3. Fiat Panda Cross: výkon 90 koní, celkové měsíční náklady 457 Eur/11 740 Kč



Malé vozy
1. BMW i3 REx: výkon 184 koní, celkové měsíční náklady 705 Eur/18 111 Kč
2. Nissan Juke Nismo RS 4x4 XTronic: výkon 214 koní, celkové měsíční náklady 704 Eur/18 086 Kč
3. Jeep Renegade 2,0 Multijet Trailhawk: výkon 170 koní, celkové měsíční náklady 675 Eur/17 341 Kč
Nižší střední třída
1. Mercedes-AMG GLA 45 4Matic: výkon 381 koní, celkové měsíční náklady 1 105 Eur/28 387 Kč
2. BMW M2 Coupé: výkon 370 koní, celkové měsíční náklady 1 081 Eur/27 771 Kč
3. Subaru WRX STI: výkon 301 koní, celkové měsíční náklady 1 018 Eur/26 152 Kč
Střední třída
1. BMW M4 CS: výkon 460 koní, celkové měsíční náklady 1 699 Eur/43 647 Kč
2. Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic: výkon 510 koní, celkové měsíční náklady 1 549 Eur/39 794 Kč
3. Jaguar F-Pace 35t S AWD: výkon 381 koní, celkové měsíční náklady 1 252 Eur/32 164 Kč
Vyšší střední třída
1. Nissan GT-R Nismo: výkon 600 koní, celkové měsíční náklady 2 769 Eur/71 136 Kč
2. Mercedes-AMG CLS 63 S: výkon 585 koní, celkové měsíční náklady 2 206 Eur/56 672 Kč
3. BMW X6 M: výkon 575 koní, celkové měsíční náklady 2 136 Eur/54 874 Kč
Vyšší třída
1. Mercedes-AMG SL 65: výkon 630 koní, celkové měsíční náklady 3 521 Eur/90 454 Kč
2. BMW M760Li: výkon 609 koní, celkové měsíční náklady 2 770 Eur/71 161 Kč
3. Range Rover Sport SVR: výkon 575 koní, celkové měsíční náklady 2 364 Eur/60 731 Kč
Roztřídění vozů dle ADAC. Částky přepočteny kurzem ČNB ze dne 20. října 2017: 1 EUR = 25,69 Kč
.
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025